A Temu letarolta a magyar online piacot: először költünk többet külföldön, mint hazai webshopokban

A kínai Temu és más külföldi webáruházak már több bevételt gyűjtenek be Magyarországon, mint az összes hazai webshop együtt. A magyar vásárlók minden elköltött száz forintjából 52 most már külföldi cégek kasszáját gazdagítja.

A magyar bankkártyás költések több mint fele már külföldi webáruházakhoz kerül. A Temu és hasonló platformok olyan gyorsan terjeszkedtek, hogy a hazai szereplők csak kapkodják a fejüket. Minden elköltött száz forintból 52 ma már nem Magyarországon marad, hanem külföldi cégek kasszáját gazdagítja. – számolt be róla a BiztosDöntés.hu.

Nehéz helyzetben a magyar webshopok

A Biztosdöntés.hu statisztikái világosan mutatják a különbséget: a külföldi online vásárlások száma egyetlen év alatt közel 30 százalékkal nőtt, így több mint 49 millió tranzakciót bonyolítottak le a magyar vásárlók. A hazai webshopoknál is volt bővülés, de sokkal visszafogottabb: április és június között 54,2 millió bankkártyás vásárlás történt, ami mindössze 4,7 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest.

A magyar piacon továbbra is az olyan nagy szereplők a meghatározók, mint az eMAG, a MediaMarkt, az Alza.hu, a Libri vagy a Tesco online áruháza. Ezek az oldalak még mindig milliós nagyságrendű vásárlót szolgálnak ki, a gyors szállítás és a személyes átvétel lehetősége pedig sokak számára komoly vonzerőt jelent. Ennek ellenére előnyük fokozatosan olvad, mert a nemzetközi árversenyben nehezebben tudják tartani a lépést a Temuhoz hasonló óriásokkal.

Újfajta trükkök a vásárlók megnyerésére

A külföldi platformok sikeressége abban is rejlik, hogy újfajta módszerekkel próbálják magukhoz kötni a vásárlókat. A Temu például egymásra épülő kuponrendszert kínál, ahol minden vásárlás további kedvezményeket hoz. Az időhöz kötött akciók sürgetik a döntést, a költségtérítési lehetőségek – például a szállítási díj visszatérítése vagy vásárlási kreditek – pedig azt az érzést keltik, hogy a vevő minden kattintással nyer valamit.

Ez a rendszer nem forradalmi az online piacon, de a kedvezméynek mértéke és rendzseressége mindenképp egyedülállónak mondható, és szemmel láthatóan növeli a vásárlási kedvet. Sokakat arra ösztönöz, hogy gyakrabban és nagyobb összegben rendeljenek, ami a statisztikákban is meglátszik.

  • Hazai siker a digitális hirdetési piacon: magyar vállalkozás a német óriások között

Nemcsak többet vásárolunk külföldön, hanem drágábban is

A trendet a vásárlások száma mellett azok értéke is jól mutatja. A hazai webshopokban az átlagos kosárérték az elmúlt egy évben emelkedett ugyan, de a külföldi vásárlásoknál még nagyobb volt a növekedés.

A hazai webshopokban egy év alatt nagyjából 11 százalékkal nőtt az átlagos kosárérték, így jelenleg átlagosan 18 745 forintot fizet egy vásárló. A külföldi oldalaknál viszont ennél sokkal erősebb az emelkedés: ott a rendelés értéke 22 639 forintra ugrott, ami majdnem harmadával több, mint egy évvel korábban. Vagyis ma egy külföldi vásárlás átlagosan ötödével többe kerül, mint egy hazai rendelés.

Temu online magyar piac növekedés webshop
A Visa adatai szerint a magyar vásárlók 84%-a ma már inkább bankkártyával vagy mobiltelefonnal fizet, készpénzzel egyre ritkábban. Kép: Depositphotos.com

A teljes forgalmat nézve a különbség még látványosabb. Az idei második negyedévben a külföldi online vásárlások értéke elérte az 1111 milliárd forintot, míg a magyar webshopokban „csak” 1016 milliárdot költöttek a bankkártyás vásárlók. Ez közel 100 milliárdos előnyt jelent a külföldi oldalak javára.

Új játékszabályok a magyar online piacon

A külföldi platformok egyszerre kínálnak dömpingárakat, állandó akciókat és egyre kényelmesebb szolgáltatásokat. A hazai boltoknak ehhez nehéz lesz alkalmazkodni, és hosszabb távon új ötletek nélkül aligha lesz esélyük. Az is sokat elárul a helyzetről, hogy ma már az emberek közötti beszélgetésekben is gyakrabban kerül elő a Temu neve, mint bármelyik magyar webshopé –ez önmagában is jelzi, mennyire átalakult a piac.

A magyar vásárlási szokások gyökeresen megváltoztak, és a következő években eldől, hogy a hazai szereplők képesek lesznek-e lépést tartani, vagy még jobban háttérbe szorulnak a külföldi óriásokkal, mint a Temuval vagy a Sheinnel szemben.

Forrás:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük