A török Nurol Makina védelmi ipari vállalat bemutatta Ejder Yalçın 4×4 típusú páncélozott taktikai járművét az Adaptive Hussars 2025 (ADHU 25) hadgyakorlaton, amely Magyarország legnagyobb katonai gyakorlata és egyben fontos NATO-kiképzési esemény, írja az Anadolu.
Gidrán név eredete
A Gidrán egy hagyományos magyar melegvérű lófajta, amelynek története egészen az 1800-as évek elejére nyúlik vissza. A fajta nevének eredete egy sötétsárga arab telivér méntől, Gidrán Seniortól származik, aki 1816 körül került Magyarországra. Erős, izmos háta és feszes váza miatt alkalmas különféle feladatokra, így hajdanában a huszárok előszeretettel használták. A gyakorlatban a Gidránokat katonai lovasként, könnyű hátaslóként, és díjlovaglásban is kiemelkedően használták.
Gidrán 4×4
A Gidrán 4×4 egy modern magyar-török katonai páncélozott harcjármű, ami az MRAP/M-ATV kategóriába tartozik, vagyis olyan jármű, amely kiemelkedő védelmet nyújt aknák és támadások ellen, miközben kiváló terepjáró képességekkel rendelkezik. Eredetileg a török Nurol Makina gyár Ejder Yalçın modelljének licencén alapul, de a Magyar Honvédség a magyar történelmi Gidrán lófajtáról kapta a nevét, ami a jármű hűvörácsa alatt egy lófej szimbólumban is megjelenik.
A fejlesztés 2020 decemberében indult Magyarországon, ahol a Rheinmetall Hungary Zrt. és a HT Division Zrt. együttműködésével a török licenc alapján gyártják a járműveket, bár a kiinduló példányokat még Törökországban készítették el. A Gidrán 4×4 egy 275 kW teljesítményű Cummins dízelmotorral hajtott négyszer kerékmeghajtású jármű, amelynek automata sebességváltója és defektálló kerekei vannak.
A páncélzat a STANAG 4569-es szabványnak megfelelően 3. szintű, ami azt jelenti, hogy a jármű képes ellenállni 7,62 mm-es páncéltörő lövedékeknek minden irányból, és kibírja a robbanó aknák (10 kg TNT a kerekek alatt, 6 kg TNT a karosszéria alatt) és útszéli bombák (például 50 kg TNT) robbanását is. Ez a védelem a korábbi BTR-80-as harcjárművek védelmét jelentősen meghaladja.
A Gidrán 4×4 az egyik példa a magyar-török védelemipari együttműködésre, amely megvalósította, hogy Magyarország modern, megbízható és védett katonai járművekkel rendelkezzen. A járművek átadása 2021-ben kezdődött.
Ez a harcjármű jól példázza a két ország közötti sokoldalú haditechnikai és ipari együttműködést, amely egyszerre ötvözi a török fejlesztési tapasztalatokat és a magyar gyártási, technológiai tudást, hozzájárulva a nemzeti védelem megerősítéséhez.
Hazai hadgyakorlaton a Gidrán
A Magyar Honvédség által szervezett gyakorlaton kiemelt szerepet kapott a Gidrán 4×4, az Ejder Yalçın magyar változata, amelyet széles körben használtak a manőverek során.
A gyakorlaton mintegy 22 000 fő vett részt, köztük török, magyar, horvát, olasz és más NATO-országok katonái és tartalékosai.
A járműveket személyszállításra, logisztikai támogatásra és felderítési feladatokra alkalmazták; magas szintű védelmet nyújtanak a személyzet számára, és kiváló teljesítményt biztosítanak nehéz terepen is. Törökország gépesített gyalogos zászlóaljjal vett részt a gyakorlaton, amely a magyar és szövetséges erőkkel együttműködve gyakorolt a Nurol Makina által biztosított járművekkel.
A hadgyakorlaton több mint 100 Gidrán jármű vett részt. Ezeket a modelleket a Magyar Honvédséggel és hazai védelmi vállalatokkal közösen fejlesztették tovább.
A Nurol Makina magyarországi leányvállalatot hozott létre a Rába Járműipari Holdinggal közös vegyesvállalat formájában, és jelenleg hazai beszállítói lánc kialakításán dolgozik, hogy 2026-ban megkezdhesse a helyi gyártást, írja az Anadolu.
A Nurol Makina–Rába partnerség több mint 400 jármű magyarországi gyártását tervezi, ezzel ötszörösére növelve a magyar Gidrán-flottát.
Ahogy korábban megírtuk, 56 Gidrán harcjárművel erősödött a Magyar Honvédség
Szintén érdekes, megerősítették Budapest légvédelmét, egy teljes NASAMS-alegység érkezett a főváros mellé – VIDEÓ
Source: