A Wizz Air két és fél éve folyamatosan küzd az RTX tulajdonában lévő Pratt & Whitney hajtóművek meghibásodásai és karbantartási gondjai miatt, amelyek több tucat Airbus repülőgépét kényszerítették földre. Bár az utóbbi hónapokban érzékelhető volt némi javulás, a légitársaság vezetése hangsúlyozza: a megoldás kulcsa nem az ő kezükben van, így teljes bizonyossággal nem ígérhetik, hogy 2027 végére valóban újra szolgálatba áll az összes gép.
Fokozatos javulás, óvatos optimizmus
Ian Malin, a Wizz Air pénzügyi igazgatója a prágai ISTAT légiközlekedési konferencián elárulta, hogy a földre kényszerített gépek száma a korábbi közel hatvanról mostanra 38-ra csökkent – írta meg a Reuters. Az év első felében még 41 repülőgép állt kényszerszüneten a hajtóművek hosszas ellenőrzése és javítása miatt – ezek komoly hatással vannak a légitársaság kapacitására és pénzügyi teljesítményére.
„A célunk, hogy 2027 decemberére az összes gépünket visszaállítsuk a menetrendbe. Ez a cél, amelyért dolgozunk” – mondta Malin, ugyanakkor hozzátette: a folyamat ütemezése még mindig a hajtóműgyártó döntésén múlik.
Váradi: „Nem mi vagyunk a saját szerencsénk kovácsai”
A konferencia után Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója Gdanskban újságíróknak kiemelte, hogy a társaság kiszolgáltatott helyzetben van. „Nem mi vagyunk a saját szerencsénk kovácsai ebben az ügyben. A hajtóműgyártó határozza meg, mikor oldódik meg a probléma” – fogalmazott.
Váradi szeptemberben a Bloombergnek úgy nyilatkozott: jó esélyt lát arra, hogy 2027 közepére már jelentősen javulhat a helyzet, és az év végére a teljes flotta üzemképes lehet. Ennek ellenére a vezérigazgató többször is leszögezte, hogy nincs „abszolút garancia” a határidő tarthatóságára.

Komoly versenyhátrány és pénzügyi nyomás
A hajtómű-problémák miatt a Wizz Air nehezebben tud versenybe szállni a rivális európai légitársaságokkal, amelyek gyorsabban reagálnak a keresleti változásokra. A kapacitáscsökkentés és a kimaradó járatok következtében a Wizz Air az elmúlt években két profitfigyelmeztetést is kiadott. A bevételeket nemcsak az üzemképtelen gépek, hanem a megnövekedett karbantartási költségek is terhelik.
Ian Malin különösen frusztrálónak nevezte a helyzetet: „Két és fél éve foglalkozunk ezzel a problémával. A Pratt beszél ugyan néhány új hajtómű elérhetőségéről, de mi ebből még nem tapasztaltunk érdemi változást.”
A Pratt & Whitney szerint stabilizálódik a helyzet
Az RTX vállalat vezérigazgatója, Chris Calio szeptemberben megerősítette, hogy a hajtómű-meghibásodások miatt földre parancsolt gépek száma stabilizálódott, és várhatóan hamarosan további csökkenés indulhat el. Ugyanakkor a cég szerint „még sok munka van hátra”, és az idei évben 30 százalékkal magasabb karbantartási és javítási költségekkel számolnak.
A probléma nem kizárólag a Wizz Airt érinti: az egész globális légiközlekedési szektor küzd a beszállítói lánc akadozásával, valamint a fő hajtóműgyártók – köztük az RTX tulajdonában lévő Pratt & Whitney és a CFM International – kapacitási korlátaival.
Remény a fokozatos helyreállásra
A légitársaság vezetése óvatosan optimista: ha a gyártó tartja az ígéreteit, a gépek fokozatosan visszatérhetnek a forgalomba, ami enyhítheti a pénzügyi nyomást és helyreállíthatja a versenyképességet. A cél tehát világos – 2027 végén újra teljes kapacitással repülni –, de a Wizz Air továbbra is csak remélheti, hogy a hajtóműgyártó ütemterve valóra válik.
Source: