Az Európai Parlament közlekedési bizottsága új frontot nyitott a légi utasok jogainak védelmében: a testület olyan javaslatot fogadott el, amely szélesebb körű kártérítést, valamint nagyobb, ingyenes kézipoggyászt biztosítana minden utas számára – beleértve a fapados légitársaságok járatait is. Az indítványt 34 igen szavazattal és ellenszavazat nélkül, mindössze két tartózkodással fogadták el.
Mi változna az utasok számára?
A közlekedési bizottság állásfoglalása szerint minden utas ingyenesen vihetne fel a fedélzetre egy legfeljebb 7 kilogrammos, összesen 100 centiméteres (hossz + szélesség + magasság) kézipoggyászt, valamint egy kisebb táskát, amely az ülés alá fér. Ez jelentős könnyítés lenne a jelenlegi gyakorlathoz képest, hiszen sok légitársaság – különösen a fapadosok – csak egy jóval kisebb táskát engednek fel ingyenesen. Ezzel szemben az Európai Tanács és az Európai Bizottság szűkebbre szabná ezt a jogot; ők csak egy, maximum 40x30x15 centiméteres, ülés alá helyezhető táska ingyenességét támogatják – számolt be a Politico.
A bizottság álláspontja értelmében emellett nőne a járatkésések és törlések utáni minimális kártérítés összege: az eddigi rendszerben 250–600 euró járt legalább háromórás késés esetén, most az alsó határt 300 euróra emelnék.

Megmaradna a háromórás kártérítési küszöb
Míg az Európai Bizottság már 2013-ban azt javasolta, hogy a kártérítés csak öt órát meghaladó késésnél járjon, illetve a Tanács most négy- és hatórás küszöböt támogatna az útvonal hosszától függően, a Parlament ezt elutasította – írja a 444.hu. A képviselők szerint a három óra a „vörös vonal”, amely alatt nem hajlandók engedni, mivel ennek emelésével az utasok jelentős része elveszítené kártérítési jogát. Ezzel ellentétben a légitársaságok inkább a magasabb határértékeket támogatnák, mondván, ez kevesebb járatkésést és kevesebb, a cégeket érintő szankciót eredményezne.
Feszültség az intézmények és a légitársaságok között
Az új javaslatok miatt komoly viták robbantak ki. A légitársaságokat és anyavállalatokat tömörítő Airlines for Europe szervezet irreálisnak nevezte a Parlament álláspontját. Arra hivatkoztak, hogy a „politikai felhívások az ingyenes kézipoggyászra teljesen szembemennek az utasok valós preferenciáival”, mivel szerintük sok utas inkább választja a kedvezőbb alapjegyet külön megvásárolható extra szolgáltatásokkal, mint a drágább, de több dolgot tartalmazó jegyet.
A Parlament viszont egységesnek mutatkozik: „A három óra számunkra vörös vonal” – hangsúlyozta Andrey Novakov, az Európai Néppárt képviselője, hozzátéve, hogy a legtöbb utas ezzel a szabállyal továbbra is megőrizné jelenlegi jogait.

Mi várható most?
A háromoldalú egyeztetések az Európai Parlament, a Tanács és a Bizottság között várhatóan feszült hangulatban fognak zajlani. A véglegen döntést ráadásul egy szigorú időkeret is sürgeti, hiszen a Tanács egy szokatlan eljárással csak 6–8 hónapot hagyott a megállapodásra. Az utasok számára mindenesetre reménykeltő, hogy az EP kiáll az érdekeik mellett, és nem hajlandó gyengíteni a meglévő jogokat.
Source: