Mától megváltozik a Ryanair beszállási rendszere: jól ráfizet, aki nincs képben

Mától hivatalosan is papírmentessé vált a Ryanair: november 12-től minden utas kizárólag digitális beszállókártyával szállhat fel a légitársaság járataira. Az intézkedés célja, hogy a Ryanair a világ első teljesen papírmentes légitársaságává váljon, azonban a lépés több utas és utazási iroda részéről is aggodalmat váltott ki.

Teljes átállás a digitális beszállókártyára

A változás lényege, hogy a kinyomtatott beszállókártyák kikerülnek a rendszerből, és helyüket a myRyanair applikációban generált digitális beszállókártyák veszik át. Az utasoknak tehát a repülőtérre érkezéskor már nem papírt, hanem a telefonjukon lévő QR-kódot kell bemutatniuk. A légitársaság szerint utasaik 80–90 százaléka eddig is digitális beszállókártyát használt, így a legtöbb ember számára nem jelent majd nagy változást.

A Ryanair közlése szerint a digitális átállással évente több mint 300 tonna papírhulladékot spórolhatnak meg, ami jelentős környezetvédelmi előrelépésnek számít.

ryanair-utazas-jaratok-europa
Fotó: depositphotos.com

Mi történik, ha nincs okostelefonod?

Az új rendszer ugyanakkor sok kérdést vetett fel, különösen az idősebb és technikában kevésbé jártas utasok körében. A Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) szerint a digitális megoldás problémás lehet azok számára, akik nem rendelkeznek okostelefonnal, vagy inkább az offline megoldásokat részesítik előnyben – írja a Turizmus.com.

A Ryanair megnyugtató választ adott: ha valaki nem tudja használni az applikációt, elegendő, ha lefényképezi az online check-in során generált beszállókártyát, és ezt mutatja be a reptéren. Ha pedig a telefon lemerül vagy elromlik, a repülőtéri rendszerben elérhetőek az adatok, így az utas további költségek nélkül felszállhat a gépre – feltéve, hogy már becsekkolt online.

Azok viszont, akik nem végzik el az online utasfelvételt a járat indulása előtt legalább két órával,

továbbra is kötelesek 55 eurós repülőtéri díjat fizetni a helyszíni check-inért.

Csoportos foglalások és csomagfeladás

A csoportos utazásoknál, amikor az utazási iroda intézi a jegyvásárlást és a check-int, a Ryanair azt javasolja, hogy az iroda a megszokott módon csekkolja be az utasokat, majd küldje el a beszállókártyák képeit e-mailben vagy üzenetben. Így elkerülhető, hogy az utasok lássák egymás személyes adatait, ami adatvédelmi (GDPR) szempontból is biztonságosabb megoldás.

A csomagfeladással kapcsolatban a légitársaság megerősítette: továbbra is választható, hogy az utas az automatánál vagy a kiszolgálópultnál adja fel poggyászát – az applikáció hiánya nem akadály.

Offline is működik

A Weco-Travel szakértői emlékeztetnek: az utasfelvétel továbbra is elvégezhető a ryanair.com weboldalon vagy az utazási szolgáltatón keresztül. A digitális beszállókártya pedig offline módban is elérhető az alkalmazásban, így nem probléma, ha gyenge a térerő vagy nincs adatforgalom.

Fenntarthatóság és költségcsökkentés

A Ryanair a változást költséghatékonysági és környezetvédelmi célokkal indokolta. A papírmentes rendszer nemcsak a hulladéktermelést csökkenti, hanem gyorsítja a reptéri folyamatokat, és hosszú távon alacsonyabb jegyárakat is lehetővé tehet.

Ugyanakkor több érdekvédelmi szervezet – köztük az ír Age Action – arra figyelmeztet, hogy az ilyen teljes digitalizációs lépések kizárhatják az idősebb korosztályt, akik nem rendelkeznek megfelelő eszközökkel vagy digitális ismeretekkel – írja az RTE.

Forrás:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük