3 új gépet is eladott a Wizz Air: Problémák a háttérben vagy stratégiai átalakulás?

A Wizz Air jelentős stratégiai irányváltásba kezdett annak érdekében, hogy csökkentse üzleti kockázatait és hosszú távon fenntartható, nyereséges működést érjen el.

Három új gépet kellett eladniuk, de mi volt az oka?

Ennek részeként a légitársaság három vadonatúj Airbus A321neo gépet értékesített, és átütemezte a következő évekre tervezett flottabővítést – derül ki a vállalat legfrissebb pénzügyi beszámolójából.

Az AIRportál cikke szerint a társaság erős teljesítménnyel zárta az áprilistól szeptemberig tartó utazási csúcsszezont: az első félévben 36,5 millió utast szállított, ami 9,8 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A bevételek 9 százalékkal emelkedtek, míg a működési nyereség 25,8 százalékkal nőtt, elérve a 439,2 millió eurót.

A nyári időszakban az operatív mutatók is javultak. A Wizz Air szerint kevesebb fennakadást tapasztaltak, a járatok teljesítési aránya 99,65 százalék volt, az indulási pontosság pedig elérte a 61 százalékot.

Emellett jelentősen csökkentek azok a költségek is, amelyeket más légitársaságoktól repülőgéppel és személyzettel együtt bérelt kapacitásokra fordítottak.

Fókuszváltás Közép- és Kelet-Európa felé

A vállalat célzott stratégiai változtatásokat hajt végre, amelyek közé tartozik a legjövedelmezőbb piacokra való koncentrálás. Ennek keretében szeptemberben bezárták a vegyesvállalatként működő Wizz Air Abu Dhabit, valamint a bécsi bázist is. A felszabaduló kapacitást olyan régiós repülőterekre irányítják át, mint Pozsony, Kisinyov, Podgorica vagy Tuzla.

A Wizz Air a korábban tervezettnél mérsékeltebb növekedéssel számol: az évtized végéig évente 10–12 százalékos kapacitásbővítést várnak, ami lassulást jelent a korábbi ambiciózus tervekkel szemben.

Újratárgyalt Airbus-megrendelések és halasztott átvételek

A visszafogott növekedési pálya miatt a légitársaság átütemezte a már leadott Airbus-rendeléseket. Egy 88 gépes csomag átvételét a következő évtizedre halasztották, a 47 darabos hosszú hatótávú A321XLR-megrendelést pedig mindössze 11 példányra csökkentették.

Novemberben a Wizz Air három vadonatúj A321neo repülőt értékesített egy lízingcégnek, amely ezeket más légitársaságoknak adja majd bérbe. Repülési adatbázisok szerint a gépek várhatóan a dél-amerikai JetSmart flottájába kerülhetnek.

Mindezek ellenére a vállalat továbbra is ambiciózus flottacélokat tűz ki: a 2030-as pénzügyi év végére 334 repülőgépet tervez üzemeltetni, és 2029-re a flotta szinte teljesen új generációs típusokra áll át. Mindössze két A320ceo gép maradhat szolgálatban 2032 elejéig.

Motorproblémák nehezítik a működést, de javul a helyzet

Jelenleg mintegy 40 repülőgép áll földön a Pratt & Whitney hajtóműveknél felfedezett, szennyezett fémporból készült alkatrészek miatti hosszas javítások következtében.

A Wizz Air arra számít, hogy a jelenlegi pénzügyi év végére (2026. március 31.) ez a szám 30–35 közé mérséklődik, 2027-ben pedig 25–30 gép marad ideiglenesen üzemen kívül. A cél, hogy 2028 márciusára valamennyi érintett repülőgép újra szolgálatba álljon.

A légitársaság szerint a költségek lefaragása, az ütemesebb növekedés és a regionális fókuszváltás együtt biztosítja majd a Wizz Air számára a stabil, hosszú távú nyereségességet.

Forrás:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük