1941-ben, némi bizonytalankodás után áttértünk a jobb oldali közlekedésre. Ám nem mindenki tudja, hogy nem mindenhol.
80 évvel ezelőtt, 1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon a KRESZ-t módosító, jobb oldali közlekedésről szóló rendelet, amely – Budapest és az akkor még jóval kisebb agglomeráció kivételével – bevezette az új közlekedési rendet. Négy hónappal később, 1941. november 9-én végül a fővárosban is átállt a közlekedés.
Nem ment zökkenőmentesen
Bár Európában az 1940-es évekre szinte egyeduralkodó volt a jobb oldali közlekedés, Magyarország még mindig kitartott a korábban sokkal elterjedtebb bal oldali közlekedés mellett.
Ez azonban – nem kis részben a náci Németország nyomására – ekkora már tarthatatlanná vált, ezért hosszas előkészületek után hazánk is elkezdett átállni a jobb oldali közlekedésre.
Ez persze nem érhette nagy meglepetésként a lakosságot, hiszen évek óta szó volt már arról, hogy hamarosan átáll az ország, ráadásul így volt logikus, hiszen a hazai vasúthálózaton már 1855 óta jobb oldali volt a közlekedés, csakúgy mint a hajózásban és a repülésben.
Bár az I. világháborút követően egyre több ország állt át a jobb oldali közlekedésre, sürgetővé akkor vált a dolog, amikor az Anschlusst követően Ausztriában 1938 szeptemberében, feldarabolása és megszállása után pedig Csehszlovákiában is áttértek – nyilván német nyomásra – a jobb pályára. Bár a magyar kormányzat 1939-re tervezte az átállást, a világháború kitörése miatt végül ezt halasztani kellett.
A német csapatokat is megzavarta
Az egyre nagyobb logisztikai zűrzavartól és fennakadásoktól tartva (ami be is következett, hiszen a Jugoszlávia megszállására igyekvő, Magyarországon áthaladó német csapatoknak is gondot okozott a bal oldali közlekedési rend), végül a KRESZ módosítása után 1941. július 6-án a főváros és környékének kivételével megkezdték az átállást, négy hónappal később a Budapesten is.
Az átállás természetesen nem csak az autókat érintette, pontosabban szólva azokat érintette a legkevésbé: az akkor már tömegesen járó autóbuszok átépítése, a buszmegállók és várótermek áthelyezése nem kis költséget és logisztikai bravúrt igényelt. A változtatást megkönnyítendő, lakossági kampányt is kezdtek áprilisban, különböző brossúrák, plakátok és rádiós kampány is igyekezett felhívni a figyelmet az új közlekedési rendre.
Végül nagyobb fennakadások nélkül sikerült átállni, így kisebb, zárt rendszerek kivételével általánossá vált a jobb oldali közlekedés.
Természetesen a bal kormányos autók ezt követően is közlekedhettek az utakon, de új engedélyt már csak jobb kormányos gépjárművekre adtak ki.
Érdekesség, hogy a kontinensen utolsóként Svédországban vezették be a jobb oldali közlekedést, 1967-ben.
A kivételek
A váltás nem érintett minden közlekedési eszközt. Így például Budapesten a földalattit és a HÉV-eket egyáltalán nem állították át, ezt csak a világháborút követően kezdték meg: a szentendrei HÉV-et 1947-ben, a földalattit 1973-ban alakították át, ám a gödöllői esetében a mai napig – mintegy zárványként – megmaradt a bal oldali közlekedés. Ennek oka vélhetően az volt, hogy az átállás előtt jelentős összeget költöttek a vonal térközjelzőire. A jelenlegi tervek szerint a HÉV következő felújításánál – ami az ígéretek szerint egyben a 2-es metróval történő összekötést is jelent – végre, 80 év után itt is áttérnek a jobb oldali közlekedésre.
Kevesebben tudják, hogy az 1861-ben átadott Kelenföldi pályaudvar és a Déli pályaudvar közötti alagútban a mai napig bal oldali közlekedési rend van érvényben, aminek az oka a helyszűke, ami miatt tolatáskor a jobb oldali pályát is használni kell. Itt vélhetően addig marad ez a közlekedési rend, amíg nem kötik össze a Kelenföldi pályaudvart a Nyugatival. De ez már egy másik történet, amiről itt olvashat:
Több mint száz éves terv adhat új lendületet Budapest közösségi közlekedésének/show]
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Elképesztően részletes és finom tetoválásokat találtak 1100 éves múmiákon
A NATO-főnök szerint vagy növeljük a védelmi kiadásokat, vagy megtanulunk oroszul
Szelektív hulladék – Most akkor összeöntik vagy sem?
Román diák bántalmazta a 103 éves negyvennyolcas honvédet
VIDEÓ: ilyen egy 6,9-es erősségű, borzalmas földrengés a tenger mélyéről nézve
4 bolygó bámulatos együttállását láthatjuk szabad szemmel is januárban!