A magyar ipar büszkeségének utazó múzeuma
Ikarus autóbuszok nemzetközi márkatalálkozóját tartották a hétvégén immáron harmadik alkalommal Tapolcán.

Ikarus 55, Fotó: Mayer Jácint
A rendezvényen Magyarországon túl, német, lengyel, és angol tulajdonban lévő mintegy 70 autóbusz, a magyar ipar remekművei képviseltették magukat. A távolsági, az elővárosi vonalakról, a helyi járatokról is jól ismert szereplőkön túl a közönség találkozhatott olyan egyedi, vagy kis példányszámban gyártott változatokkal, mint az emeletes Ikarus, az NDK kormánya által is használt konferenciabusz, az angol repülőtereken használt ritkaságok, egészségügyi ellátásra átalakított verzió, vagy a hajlott korú gyönyörűen felújított veteránok, az 55-ösök, 66-osok, vagy a 311-esek.

Az emeletes Ikarus, Fotó: Mayer Jácint
A világ egykor volt egyik legnagyobb buszgyára nem rendelkezett olyan gyűjteménnyel, mely megőrizte volna gyártmányainak egy-egy darabját, és sajnos ma sincs teljes gyűjtemény a magyarok büszkeségéből. Azonban az egykori sofőrök, szerelők, lelkes rajongók ritka alkalmakkor megmutatják a tulajdonukban lévő járműveket, melyeket mindig tekintélyes érdeklődés kísér. A járművekkel lehetőség adódik ilyenkor élménykirándulást tenni, vagy csak éppen felszállni és beszippantani a semmi máshoz nem hasonlítható levegőjét az Ikarusoknak. Magyarországon egyébként általánosságban jellemző a magyar ipar által gyártott járművek iránti hatalmas rajongás és tisztelet, legyenek azok mozdonyok, motorkerékpárok, vagy autóbuszok.
A mondabeli Ikarosz volt az első ember, aki a mitológia szerint repült. Személye megtestesítette a kíváncsiságot, az emberi nagyratörés vágyát, a félelem leküzdését és azt a gondolatot, hogy az emberi találékonyság csodákra képes.
NDK-s és lengyel buszok, Fotó: Mayer Jácint
Az Ikarus szó az előző évszázad második felének egyik legsikeresebb magyar termékét és az azt gyártó vállalatot juttatja eszünkbe. 1949-ben az államosítással három cég összevonásából jött létre az Ikarus Karosszéria és Járműgyár, mely később a világ autóbuszgyártásának meghatározó szereplőjévé vált.
A cég neve, azaz az Ikarus név az 55 férőhelyes MÁVAG Tr 5-ös típuson jelent meg először, de az első igazi Ikarus busz a kisebb, önhordó szerkezetű, 1950-ben gyártásba vett 30-as sorozat volt. Ennek végsebessége 78 km/h volt és az utasok Nejlonnak becézték, mivel nyáron a kabin a tetőhajlatba épített ablaksor miatt épp oly izzasztó volt, mint az akkoriban divatos nejloningek.

Ikarus 311, Fotó: Mayer Jácint
Az ’50-60-as évek ikonikus buszai a 31-es és 311-es példányok voltak, melyek szinte minden hazai közlekedési – és iparvállalat flottájában megtalálhatóak voltak.
Az Ikarus legismertebb legendái között foglal helyet az 55/66-os, vagy ahogy a nép hívta, a „Faros”. Formaterve egyedülálló, valószínűleg a valaha épített legszebb buszok egyike volt, és 1973-ig maradt gyártásban. A korábbi orrmotoros autóbuszok a hely kihasználhatósága miatt nem voltak sikeresek, ezért a motort hátra tervezték, így az első ajtó a busz legelejére kerülhetett. Mivel a cél az volt, hogy a busz könnyen javítható legyen, ezért úgy lett kialakítva, hogy könnyen lehessen hozzáférni a hajtóműhöz.

Ikarus 66, Fotó: Mayer Jácint
Közismert típusnak a számított egykor a fővárosi utcakép meghatározó járműve, a tetszetős vonalakkal rendelkező csuklós 180-as, melyek a nagyvárosi zsúfoltság kihívásait volt hivatva megoldani.
A legnagyobb sikert, az Ikarus 200-as buszcsalád jelentette, amely a világ legnagyobb számban gyártott buszcsaládja volt. Évtizedekre meghatározta Magyarország és sok kelet-európai város utcaképét, komoly nemzetközi elismerést aratva, hiszen megközelítőleg 40 ország útjain lehetett találkozni vele.

Érdemes elolvasniVIDEÓ: felújították a világ egyetlen emeletes Ikarus 556-osát
1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus gyáregységet hozott létre Székesfehérvárott, és motorgyártás indult Győrben. A hetvenes évek végére a gyár 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek az Ikarus buszai. A legtöbb a Szovjetunióban és az NDK-ban, de gyártmányai eljutottak Afrikától Skandináviáig, az Egyesült Államoktól Kínáig.
Képgaléria
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
A kispesti csoda: A Wekerletelep története
Hídrobbantások Oroszországban? Moszkva szabotázsra gyanakszik
Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak
Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította
Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon
Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát