20 millió tonna gabona rekedt Ukrajnában, de mégis hogyan lehet ezt a problémát feloldani?
Ha a blokádot feloldanák, a Fekete-tengeren lévő aknák miatt hónapokba telik, mire szabaddá válik az út az ukrán élelmiszer-szállítmányok számára, írja az inews.
Oroszország Ukrajna lerohanásával nem csupán egy országot nyomorított meg, hanem komoly gazdasági válságot is okozhat a világban. Vlagyimir Putyin először az egész országot le akarta rohanni, de hamar kiderült, hogy ehhez nagyon kevés az orosz hadsereg. Stratégiát váltottak a megszállók, a Donbasz régiót akarják ellenőrzésük alá vonni, illetve szintén fontos céljuk, hogy Ukrajnát teljesen elvágják a tengeri kijárataitól.
Az ukrán partoknál orosz hadihajók blokkolják a közlekedést, és Putyin ezzel igyekszik revolverezni a Nyugatot. Ha visszavonják az orosz gazdaságot romokba döntő embargót, akkor a Kreml hajlandó átengedni a kereskedelmi hajókat. Erről itt írtunk részletesen: Putyin sok mindent megígért Erdogánnak, csak oldják fel a nyugati államok szankcióit
A fojtogató orosz blokád
Ukrajna a világ negyedik legnagyobb gabonaexportőre, és az ország fekete-tengeri kikötőinek sikeres orosz blokádja súlyos ellátási válságot okozott.
Jelenleg mintegy 20 millió tonna gabona rekedt Ukrajnában, ami felhajtja az árakat, piaci ingadozást okoz, és éhínségtől tartanak azokban az országokban, amelyek az exportra támaszkodnak.
Szakértők szerint az ostrom hatásainak orvoslása hónapokig tart majd, mivel a biztosítók garanciákat kérnek az élelmiszerek biztonságos elszállítására, mielőtt az export teljes mértékben újraindulhatna.
A tengeri háborús veszteségek már most megközelítik az 1 milliárd dollárt (364 milliárd forint), ami a biztosítási iparágat nyugtalanná teszi a jövőt illetően.
Még ha az orosz blokádot sikerül is megszüntetni, a hajóknak a folyamatos konfliktus és a tengeri aknák jelenléte miatt az egekbe szökő biztosítási költségekkel kell szembenézniük.
A költségek elkerülése érdekében az aknákat el kell távolítani, ami Tarasz Viszockij, Ukrajna első agrárpolitikai és élelmezésügyi miniszterhelyettese szerint az év végéig eltarthat.
Ha Oroszország nem hajlandó feloldani a blokádot, Viszockij úr szerint Ukrajna havonta legfeljebb csak kétmillió tonna gabonát tudna exportálni közúton, folyón és vasúton, szemben az invázió előtti hatmillióval.
A hajószállítást nem lehet pótolni
Szakértők szerint lehetetlen elegendő gabonát kijuttatni az országból más módon, mint a tengeren keresztül, mivel a termés hatalmas mennyisége miatt nem lehet elszállítani.
“Egy gabonaszállító hajó több ezer kiló gabonát tud szállítani. Most gondoljunk bele, hány vasúti kocsira és teherautóra lenne szükség ennek megfelelő mennyiségű gabona elszállításához”
– mondta Alan Bracken, import- és exportszakértő.
“Igen, teherautókkal el tudják szállítani Lengyelországba, de az isten szerelmére, egy örökkévalóságig tartana Európát gabonával ellátni, ha teherautókkal küldenék.”
Biztosítási összegek az egekben
Az Ukrajna és Oroszország közötti konfliktus azonban felhajtja az exporthajók biztosítási díját, amelyet kivétel nélkül a Lloyd’s kezel.
Bracken úr azt mondta: ”
Eljöhet az a pont [a] nemzetközi kereskedelemben, amikor az üzlet nem éri meg, mert pénzügyileg túl nagy kockázatot jelent… Ez csak egy személyes megfigyelés, [de] nem hiszem, hogy a ‘nem éri meg a fáradságot’ itt belép az egyenletbe, mert egy potenciális világválságról beszélünk a gabona tekintetében.”.
Harry Dent, az ATL Marine & Energy Ltd., egy Lloyd’s biztosítási bróker igazgatója kifejtette, hogy a biztosítási díjak emelkednek, mivel az ágazatnak akár 1 milliárd dolláros veszteséggel kell szembenéznie az Ukrajnában rekedt hajók miatt.
“Ha a hajó hat vagy 12 hónapig rekedt, akkor teljes veszteségként lehet bejegyezni” – mondja.
“És nyilvánvalóan a biztosítók ezt az időszakot nézik, és remélik, hogy a hajók minél hamarabb kijöhetnek. De nyilvánvalóan az egyik nagy szempont ezek az aknák és az, hogy mennyi időbe telik, hogy megtisztítsák őket, amint a blokádot feloldják…
“Ha az aknákat nem tisztítják meg, és a hajók például gabonát fognak szállítani Odesszából, akkor ennek biztosítási költségei nagyon nagyok lesznek.”
Dent úr azt mondta: “A biztosítási költségek óriásiak lesznek, mivel a piac már most is potenciálisan sok pénzt veszít, és a kockázatot, hogy egy nagy értékű hajó veszélyes területre megy, ennek megfelelően kell beárazni.”
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy tokaji szálloda is bekerült Európa legjobbjai közé
Oroszország állatkerti állatokat adott Észak-Koreának a katonákért cserébe
Magyar származású hírességeket idéz meg egy lenyűgöző animációs kisfilm
Ismét adventi vonatokkal utazhatunk a bécsi és zágrábi karácsonyi vásárokra
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében
Ez a 2 centiméternél is kisebb fosszília lehet a hiányzó láncszem az evolúcióban