A lengyelek átvágtak egy egész félszigetet, csak hogy kikerüljék az orosz vizeket
Lengyelország szombaton ünnepelte egy új – bár befejezetlen – csatorna megnyitását, amelynek megépítése azt a célt szolgálja, hogy a hajóknak többé nem kell megszerezniük Oroszország engedélyét, ha a Balti-tengerről a Visztula-öböl kikötőibe szeretnének eljutni, jelentette az AP.
Az eseményt a második világháború alatti lengyelországi szovjet invázió 83. évfordulójára időzítették, amivel szimbolikusan is demonstrálják Moszkva beleszólásának végét az orosz kalinyingrádi exklávéval határos régió gazdaságával és fejlődésével kapcsolatban. A kormány szerint a vízi út teljes szuverenitást biztosít Lengyelországnak az északkeleti régióban, amely beruházásokra és gazdasági fejlődésre szorul.
“Az ötlet az volt, hogy megnyíljon a vízi út, és ne kelljen többé engedélyt kérni egy olyan országtól, amely nem barátságos, és amelynek hatóságai nem haboznak megtámadni és leigázni másokat” – mondta Andrzej Duda lengyel elnök.
Elmondta, hogy arra számítanak, hogy a földterületek értékének növekedése révén a beruházás megtérül, az öböl városai és kikötői fejlődésnek indulnak, és megnövekszik a kereskedelem és a turizmus.
Több ezer ember figyelte az esőben, kezükben fehér-piros nemzeti lobogót tartva, ahogy a Zodiak II műszaki hajó áthalad a vízi kapukon, ezzel hivatalosan is felavatva a csatornát.
Várhatóan már mától engedélyezik a kisebb hajóknak és jachtoknak, hogy birtokba vegyék a vízi utat.
A lengyel jobboldali kormánypárt vezetője, Jaroslaw Kaczynski azt mondta a tömegnek, hogy ez „Lengyelország negyedik nagy kikötőjének (Elblag) felemelkedésének kezdete, és új lendület ad ennek a vidéknek a fejlődéséhez”, illetve csökkenti a munkanélküliséget, amely Lengyelországban jelenleg igen magas, pillanatnyilag 7,6 százalékon áll.
Kaczynski hangsúlyozta, hogy a csatorna megépítése azt mutatja, hogy „Lengyelország valóban független, szuverén és erős nemzet.”
A csaknem 2 milliárd zloty (420 millió dollár) költséggel megépült csatorna átszeli a Gdansktól keletre fekvő Visztula-félszigetet, hogy lehetővé tegye a hajók számára, hogy a Balti-tengerről és a Gdanski-öbölből Elblagba és a lagúna kisebb kikötőibe vitorlázzanak, így nem kell engedély kérniük az orosz Pilawai-szoros használatára.
Ezenkívül mintegy 100 kilométerrel lerövidíti a Balti-tenger és Elblag közötti útvonalat.
A teherhajók azonban egyelőre nem használhatják az átjárót, amíg az elblagi kikötőbe vezető tengerrészt nem mélyítik további 5 méterrel. A munka várhatóan 100 millió zlotyba (21 millió dollárba) kerül majd, ami már most viták forrása a kormány és a városi hatóságok között.
[hm_embed link=”https://hellomagyar.hu/2022/09/01/hivatalos-lengyelorszag-haborus-jovatetelt-kovetel-nemetorszagtol/” ][/hm_embed]
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Újra látható lesz a Budavári Palota északi szárnyán a Hungária szoborcsoport
Putyin szerint az ukrajnai háború globális méreteket ölthet
Megtalálták az eddigi legősibb ábécét, és 500 évvel régebbi, mint a korábbi rekordtartó
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon