• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztő Szerkesztő · 2023.07.01.
· Kult+Múlt

A német hadsereg végzett a Titanic testvérhajójával – a Britannic története

HMHS Britannic

A HMHS Britannic

A Britannic egyike volt annak a három, Olympic-osztályú óceánjárónak, amelyet a Harland and Wolff hajógyár épített a White Star Line hajótársaság számára a XX. század elején, írja a Heritage Daily.

Az Olympic-osztály építése válasz volt a Norddeutscher Lloyddal, a Hamburg America Line-nal és fő versenytársukkal, a Cunarddal folytatott éles versenyre, amely akkoriban nemrég bocsátotta vízre a Lusitaniát és a Mauretaniát.

Abban az időben az óceánjárók a Kék szalagért versenyeztek, amely nem hivatalos díj volt, amelyet az Atlanti-óceánon való átkelés során a legnagyobb átlagsebességgel közlekedő utasszállító hajók kaptak.

Az új hajóosztály bevezetése 1908-ban kezdődött meg. Az Olympic volt a trió vezető hajója 269,1 méteres hosszával és 52.067 tonna vízkiszorításával. Nem sokkal később, 1909-ben az Olympickal párhuzamosan megkezdődött a Titanic építése is.

A Britannic volt az Olympic osztály harmadik és egyben utolsó hajója, és a második White Star hajó, amely a Britannic nevet viselte. A hajó eredeti méretei hasonlóak voltak a testvérhajókéhoz, de ezeket biztonsági okokból módosították.

A Britannic hossza 269,1 méter, vízkiszorítása pedig 53.200 tonna volt. A Titanic katasztrófájából okulva a hajót dupla hajótesttel látták el, a tizenöt vízmentes válaszfalból hatot megemeltek a B fedélzetig, és a rekeszeket olyan fejlesztésekkel látták el, amelyek lehetővé tették, hogy a hajó akkor is a felszínen maradjon, ha mind a hat rekeszt elárasztja a víz.

Az extra mentőcsónakokat a fedélzeti felépítmény teteje közelében lehetett tárolni, míg a tervezési fejlesztéseknek köszönhetően az összes mentőcsónakot ki lehetett bocsátani még abban az esetben is, ha a hajó a víz alá került.

A Britannic hajógerincét 1911-ben tették le a belfasti Harland and Wolff hajógyárban, ugyanazon a szerelőpadon, amelyet korábban az Olympic foglalt el. Mielőtt megkezdhette volna transzatlanti szolgálatát New York és Southampton között, 1914-ben kitört az első világháború.

A hajó a dokkban maradt, amíg az Admiralitás el nem küldte a Britannic kórházhajóvá történő átalakítására vonatkozó igénylési parancsot. A hajót 3.309 kórházi ággyal szerelték fel, míg a D fedélzeten lévő első osztályú fogadótermet műtőszobává alakították át. A hajó külső burkolatára nagy vörös kereszteket és egy vízszintes zöld csíkot festettek, hogy nyilvánvalóvá tegyék, hogy a hajó az 1906-os genfi egyezmény védelme alatt áll.

A Britannicot átkeresztelték HMHS (Her Majesties Hospital Ship) Britannicra, és 101 ápoló, 336 altiszt, 52 tiszthelyettes, valamint 675 fős standard legénységgel látták el.

Miután a HMHS Britannic egy sor sikeres, sebesült csapatokat szállító küldetést teljesített, visszatért Belfastba, hogy visszaalakítsák utasszállító hajóvá, miközben a brit kormány 75.000 font kártérítést fizetett a White Star Line-nak.

Néhány hónappal később az átalakítást leállították, mivel a háborús erőfeszítések szükségessége megkövetelte, hogy a Britannic visszatérjen katonai szolgálatba (ismét felvéve a HMHS Britannic nevet).

A közel-keleti hadszíntérre küldték, hogy beteg és sebesült katonákat szállítson, de 1916. október 21-én az Égei-tengeren, a Kea csatornán áthaladva a német SM U-73-as tengeralattjáró által elhelyezett aknára futott.

A robbanás következtében négy vízmentes rekesz megtelt vízzel, ami a fő kazánházat is elárasztotta. A hajó parancsnoka, Bartlett kapitány vészjelzést adott le, és utasította a legénységet, hogy zárják le a vízmentes ajtókat és készítsék elő a mentőcsónakokat.

Akkor még nem tudták, hogy a robbanás megrongálta az antennavezetékeket, ami azt jelentette, hogy az SOS-üzenetüket továbbítani tudták, azonban a közeli hajókról érkező válaszüzeneteket nem tudták fogadni.

Bár a HMHS Britannicot úgy tervezték, hogy a víz felett maradjon, ha az első hat vízmentes rekeszét elárasztja a víz, azzal nem számoltak a tervezők, hogy az ápolók kinyitják az első alsó fedélzet mentén lévő nyílászárókat. Pedig sajnos így történt, a betörő áradat elárasztotta a hajó belsejét, ami a dőlésszög növekedését okozta.

A hajó megmentésének reményében Bartlett kapitány parancsot adott, hogy a görög Kea sziget felé navigáljanak, abban a reményben, hogy partra tudják tenni a hajót. A legénység és a kórházi személyzet elővigyázatosságból megkezdte az evakuálás előkészületeit, és a hídról érkező parancsra való várakozás nélkül megkezdték az első csónakok vízre bocsátását. Két csónakot beszippantott a hajócsavar, és a csónakokat és utasaikat ledarálta.

Amint a víz elérte a D-fedélzetet, Bartlett kapitány felismerte, hogy a HMHS Britannic halálra van ítélve, és két hosszú füttyszóval jelezte a hajó elhagyását.

Miután a legtöbb embert evakuálták, a hajó fokozatosan a jobb oldalára borult, a válaszfalak egymás után omlottak össze. A tat felemelkedett a vízből, az orr a tengerfenékbe csapódott, majd 55 perccel azután, hogy az aknára futott, végleg a hullámok alá süllyedt.

Összesen harmincan vesztették életüket a fedélzeten tartózkodó 1.066 ember közül – a HMHS Britannic lett a legnagyobb hajó, amely az első világháború alatt veszett oda. A White Star Line-t a hajó elvesztéséért a háború utáni jóvátétel részeként az SS Bismarck odaadományozásával kárpótolták.

A HMHS Britannic egészen 1975-ig érintetlenül pihent a hullámsírban, amíg is Jacques-Yves Cousteau 122 méteres mélységben rá nem talált.

Ez is érdekes lehet:

  • Ez a világ legveszélyesebb tava
  • 3000 éves hajóroncs kiemelését tervezik a szomszédban
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Egyesült Királyság hajózás Németország
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

  • Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt

  • Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

  • Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

  • Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

  • Felkavaró lelet: az azték toronyban rengeteg gyermekkoponyára bukkantak

Kapcsolódó cikkek

fekete szarkofág Alexandria Egyiptom temetkezés nagy sándor
2025.05.23.

Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt


Olvasson tovább
Piri reisz térképe Amerika lenyűgöző pontosság
2025.05.23.

Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette


Olvasson tovább
Kereszténység furcsa sötét ereklyék koponya
2025.05.23.

Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi


Olvasson tovább
azték kódex
2025.05.23.

Felkavaró lelet: az azték toronyban rengeteg gyermekkoponyára bukkantak


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

Tovább olvasok
Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt

Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt

Tovább olvasok
Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

Tovább olvasok
Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

Tovább olvasok
Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

Tovább olvasok
<strong>Felkavaró lelet: az azték toronyban rengeteg gyermekkoponyára bukkantak</strong>

Felkavaró lelet: az azték toronyban rengeteg gyermekkoponyára bukkantak

Tovább olvasok
Nem múlt el a veszélyhelyzet a parajdi sóbánya körül

Nem múlt el a veszélyhelyzet a parajdi sóbánya körül

Tovább olvasok
Trump arra bíztatta Oroszországot, hogy támadja meg a NATO-t

Trump arra bíztatta Oroszországot, hogy támadja meg a NATO-t

Tovább olvasok
Egészen furcsa a Szaturnusz egyik legnagyobb holdja, amely törmeléket gyűjt egy másiktól

Egészen furcsa a Szaturnusz egyik legnagyobb holdja, amely törmeléket gyűjt egy másiktól

Tovább olvasok
Leonardo da Vincinek 6, ma is élő rokona lehet egy új kutatás szerint

Leonardo da Vincinek 6, ma is élő rokona lehet egy új kutatás szerint

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4