• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztő Szerkesztő · 2023.07.01.
· Kult+Múlt

A német hadsereg végzett a Titanic testvérhajójával – a Britannic története

HMHS Britannic

A HMHS Britannic

A Britannic egyike volt annak a három, Olympic-osztályú óceánjárónak, amelyet a Harland and Wolff hajógyár épített a White Star Line hajótársaság számára a XX. század elején, írja a Heritage Daily.

Az Olympic-osztály építése válasz volt a Norddeutscher Lloyddal, a Hamburg America Line-nal és fő versenytársukkal, a Cunarddal folytatott éles versenyre, amely akkoriban nemrég bocsátotta vízre a Lusitaniát és a Mauretaniát.

Abban az időben az óceánjárók a Kék szalagért versenyeztek, amely nem hivatalos díj volt, amelyet az Atlanti-óceánon való átkelés során a legnagyobb átlagsebességgel közlekedő utasszállító hajók kaptak.

Az új hajóosztály bevezetése 1908-ban kezdődött meg. Az Olympic volt a trió vezető hajója 269,1 méteres hosszával és 52.067 tonna vízkiszorításával. Nem sokkal később, 1909-ben az Olympickal párhuzamosan megkezdődött a Titanic építése is.

A Britannic volt az Olympic osztály harmadik és egyben utolsó hajója, és a második White Star hajó, amely a Britannic nevet viselte. A hajó eredeti méretei hasonlóak voltak a testvérhajókéhoz, de ezeket biztonsági okokból módosították.

A Britannic hossza 269,1 méter, vízkiszorítása pedig 53.200 tonna volt. A Titanic katasztrófájából okulva a hajót dupla hajótesttel látták el, a tizenöt vízmentes válaszfalból hatot megemeltek a B fedélzetig, és a rekeszeket olyan fejlesztésekkel látták el, amelyek lehetővé tették, hogy a hajó akkor is a felszínen maradjon, ha mind a hat rekeszt elárasztja a víz.

Az extra mentőcsónakokat a fedélzeti felépítmény teteje közelében lehetett tárolni, míg a tervezési fejlesztéseknek köszönhetően az összes mentőcsónakot ki lehetett bocsátani még abban az esetben is, ha a hajó a víz alá került.

A Britannic hajógerincét 1911-ben tették le a belfasti Harland and Wolff hajógyárban, ugyanazon a szerelőpadon, amelyet korábban az Olympic foglalt el. Mielőtt megkezdhette volna transzatlanti szolgálatát New York és Southampton között, 1914-ben kitört az első világháború.

A hajó a dokkban maradt, amíg az Admiralitás el nem küldte a Britannic kórházhajóvá történő átalakítására vonatkozó igénylési parancsot. A hajót 3.309 kórházi ággyal szerelték fel, míg a D fedélzeten lévő első osztályú fogadótermet műtőszobává alakították át. A hajó külső burkolatára nagy vörös kereszteket és egy vízszintes zöld csíkot festettek, hogy nyilvánvalóvá tegyék, hogy a hajó az 1906-os genfi egyezmény védelme alatt áll.

A Britannicot átkeresztelték HMHS (Her Majesties Hospital Ship) Britannicra, és 101 ápoló, 336 altiszt, 52 tiszthelyettes, valamint 675 fős standard legénységgel látták el.

Miután a HMHS Britannic egy sor sikeres, sebesült csapatokat szállító küldetést teljesített, visszatért Belfastba, hogy visszaalakítsák utasszállító hajóvá, miközben a brit kormány 75.000 font kártérítést fizetett a White Star Line-nak.

Néhány hónappal később az átalakítást leállították, mivel a háborús erőfeszítések szükségessége megkövetelte, hogy a Britannic visszatérjen katonai szolgálatba (ismét felvéve a HMHS Britannic nevet).

A közel-keleti hadszíntérre küldték, hogy beteg és sebesült katonákat szállítson, de 1916. október 21-én az Égei-tengeren, a Kea csatornán áthaladva a német SM U-73-as tengeralattjáró által elhelyezett aknára futott.

A robbanás következtében négy vízmentes rekesz megtelt vízzel, ami a fő kazánházat is elárasztotta. A hajó parancsnoka, Bartlett kapitány vészjelzést adott le, és utasította a legénységet, hogy zárják le a vízmentes ajtókat és készítsék elő a mentőcsónakokat.

Akkor még nem tudták, hogy a robbanás megrongálta az antennavezetékeket, ami azt jelentette, hogy az SOS-üzenetüket továbbítani tudták, azonban a közeli hajókról érkező válaszüzeneteket nem tudták fogadni.

Bár a HMHS Britannicot úgy tervezték, hogy a víz felett maradjon, ha az első hat vízmentes rekeszét elárasztja a víz, azzal nem számoltak a tervezők, hogy az ápolók kinyitják az első alsó fedélzet mentén lévő nyílászárókat. Pedig sajnos így történt, a betörő áradat elárasztotta a hajó belsejét, ami a dőlésszög növekedését okozta.

A hajó megmentésének reményében Bartlett kapitány parancsot adott, hogy a görög Kea sziget felé navigáljanak, abban a reményben, hogy partra tudják tenni a hajót. A legénység és a kórházi személyzet elővigyázatosságból megkezdte az evakuálás előkészületeit, és a hídról érkező parancsra való várakozás nélkül megkezdték az első csónakok vízre bocsátását. Két csónakot beszippantott a hajócsavar, és a csónakokat és utasaikat ledarálta.

Amint a víz elérte a D-fedélzetet, Bartlett kapitány felismerte, hogy a HMHS Britannic halálra van ítélve, és két hosszú füttyszóval jelezte a hajó elhagyását.

Miután a legtöbb embert evakuálták, a hajó fokozatosan a jobb oldalára borult, a válaszfalak egymás után omlottak össze. A tat felemelkedett a vízből, az orr a tengerfenékbe csapódott, majd 55 perccel azután, hogy az aknára futott, végleg a hullámok alá süllyedt.

Összesen harmincan vesztették életüket a fedélzeten tartózkodó 1.066 ember közül – a HMHS Britannic lett a legnagyobb hajó, amely az első világháború alatt veszett oda. A White Star Line-t a hajó elvesztéséért a háború utáni jóvátétel részeként az SS Bismarck odaadományozásával kárpótolták.

A HMHS Britannic egészen 1975-ig érintetlenül pihent a hullámsírban, amíg is Jacques-Yves Cousteau 122 méteres mélységben rá nem talált.

Ez is érdekes lehet:

  • Ez a világ legveszélyesebb tava
  • 3000 éves hajóroncs kiemelését tervezik a szomszédban
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Egyesült Királyság hajózás Németország
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • KÉPEK és 5+1 érdekesség, amit sokan nem tudnak a magyar aranytartalékról

  • Új forintérmét bocsát ki a Nemzeti Bank a sikeres űrmisszió után

  • Kemény, határozott beszéddel emlékezett Erdoğan a kilenc évvel ezelőtti puccskísérletre – mi is ott voltunk

  • A sziklarajz az első fáraót ábrázolja, akit eddig nem ismertünk?

  • Íme a csodaszer: nemcsak fogyaszt és egészségesebbé tesz, de még a férfiasságot is növeli

  • Másodperceken múlt, hogy egy budapesti repülőgép ütközzön több mint 10.000 méteren

Kapcsolódó cikkek

Nílus sziklarajz Egyiptom fáraó
2025.07.16.

A sziklarajz az első fáraót ábrázolja, akit eddig nem ismertünk?


Olvasson tovább
Történelem leghosszabb háborúja rekonkviszta
2025.07.15.

A történelem leghosszabb háborúja 781 évig húzódott


Olvasson tovább
lengyel piramis
2025.07.14.

Szenzáció: 5500 éves piramisokat fedeztek fel itt, Közép-Európában!


Olvasson tovább
Kártevők pusztítják Magyarország legrégebbi könyvtárát - Pannonhalmi Főapátság
2025.07.14.

Már a CNN is aggódik: kártevők pusztítják Magyarország legrégebbi könyvtárát – képek


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
KÉPEK és 5+1 érdekesség, amit sokan nem tudnak a magyar aranytartalékról

KÉPEK és 5+1 érdekesség, amit sokan nem tudnak a magyar aranytartalékról

Tovább olvasok
Új forintérmét bocsát ki a Nemzeti Bank a sikeres űrmisszió után

Új forintérmét bocsát ki a Nemzeti Bank a sikeres űrmisszió után

Tovább olvasok
Kemény, határozott beszéddel emlékezett Erdoğan a kilenc évvel ezelőtti puccskísérletre – mi is ott voltunk

Kemény, határozott beszéddel emlékezett Erdoğan a kilenc évvel ezelőtti puccskísérletre – mi is ott voltunk

Tovább olvasok
A sziklarajz az első fáraót ábrázolja, akit eddig nem ismertünk?

A sziklarajz az első fáraót ábrázolja, akit eddig nem ismertünk?

Tovább olvasok
Íme a csodaszer: nemcsak fogyaszt és egészségesebbé tesz, de még a férfiasságot is növeli

Íme a csodaszer: nemcsak fogyaszt és egészségesebbé tesz, de még a férfiasságot is növeli

Tovább olvasok
Másodperceken múlt, hogy egy budapesti repülőgép ütközzön több mint 10.000 méteren

Másodperceken múlt, hogy egy budapesti repülőgép ütközzön több mint 10.000 méteren

Tovább olvasok
Miért van ennyi csótány Budapesten?

Miért van ennyi csótány Budapesten?

Tovább olvasok
A héten érkezik az év leglátványosabb meteorraja, de csak egy trükkel tudod megfigyelni

A héten érkezik az év leglátványosabb meteorraja, de csak egy trükkel tudod megfigyelni

Tovább olvasok
<b>„Szuperföldet” fedezett fel a NASA, amely az élet nyomait hordozhatja!</b>

„Szuperföldet” fedezett fel a NASA, amely az élet nyomait hordozhatja!

Tovább olvasok
Nagymamája kertjében vérzett el egy fiatal lány miután átmászott a kerítésen – újabb szívszorító részletek, VIDEÓ

Nagymamája kertjében vérzett el egy fiatal lány miután átmászott a kerítésen – újabb szívszorító részletek, VIDEÓ

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4