Mindenszentek – „Ha a kalendáriumba nem is lesz fölvéve neved, de zengjék a te dicséretedet is a mindenszenteknek!”
A mindenszentek napja a keresztény élet célját mutatja meg: legyünk szentek. Ez a megdicsőült, a mennybe jutott lelkek ünnepe, az irántuk való tiszteletünk és hálánk kifejezésének az ünnepe. Az este pedig már halottak napja vigíliája; a hívők szenvedő Egyházra tekintenek, azokért a halottaikért imádkoznak, akiknek lelke még a tisztítótűzben szenved.

A Batthyány-mauzóleum, Fotó: Mayer Jácint
Prohászka Ottokár így elmélkedik:
„Mindenszentek napja az anyaszentegyház egyik legfényesebb napja! Úrnak napja? Nem! Urak napja, úri lelkek napja! Apotheózis és apológia! Apotheózis, mert az emberből nevel szentet, hőst, s apológia, mert ezt a felséges képet megmutatta annak a zúgó, zajgó tömegnek, mely csak kritizál/…/
Csak az evangélium, csak az nevel, az teremt szenteket és hősöket; az alkotja meg a nem közönséges, a válogatott lelkek országát, amelynek programja a hegyi beszéd, a nyolc boldogság. S ez országból nincs kizárva senki; jöjjetek hozzám mindnyájan, kik fáradoztok s terhelve vagytok; jöjjetek! /…/ Neked is így kell tenned, neked is a szentek közösségében kell élned, úgy hogy a mindenszentek napja egyszer majd a te ünneped is legyen! Ha a kalendáriumba nem is lesz fölvéve neved, de zengjék a te dicséretedet is a mindenszenteknek, az úri lelkeknek ünnepén! Ez felmagasztaló gondolat! Ez meleg, boldogító érzet! E gondolattól ragadtatva küzdök én is, hogy úr legyek.”

Árkádok a Fiumei úti Sírkertben, Fotó: Mayer Jácint
„Ez a három gondolat jellemzi a túlvilág komoly hangulatát: a halhatatlan lét, az Isten igazságossága és a szenvedés. Az elköltözöttek lelkei ott vannak, s a mienk odakerül. Gondozzuk az övékét s szeressük a magunkét. Minél jobban szeretjük meg saját magunk lelkét, annál jobban buzgólkodunk a tisztítótűzben szenvedő lelkekért; minél jobban értjük meg a végtelen Istennek szívtisztaságra s tökéletességre támasztott igényeit, annál nagylelkűbben áldozunk mindazért, ami lelki tökély. /…/ Térjünk jól s minél mélyebben bele a gondolatba, hogy nekem örökkévaló nyugalmat kell megteremtenem. Istenem, ami örök, az aligha készül hamar és könnyen. Igaz, hogy az ember minderre önmagától sohasem volna képes, hisz erre Krisztus segít; de az embertől kívánja közreműködését. Az Úr Jézus kegyelme helyez minket az örök világosságba, s akarja, hogy az örökkévalóság végtelensége rendítsen meg minket. Imádkozzunk tehát buzgón a lelkekért, tegyünk minél több jót értük, s legyünk meggyőződve, hogy a legnagyobb haszon nem az övék lesz, hanem a mienk. Ebben a buzgalomban válunk igazán buzgókká és okosakká, mert amit nekik adunk, azt már százszorosan lefoglaltuk magunk számára.”

József Attila sírja, Fotó: Mayer Jácint
Az ünnep nem csupán családi vonatkozású lehet, gyertyák világosítják meg a mindenki keresztjét, a hősi temetőket és emlékműveket, nagyjaink sírjait.
Csak törpe nép felejthet ős nagyságot,
Csak elfajult kor hős elődöket;
A lelkes eljár ősei sírlakához,
S gyújt régi fénynél új szövetneket.
Idézet Garay János Árpádok c. verséből

Kossuth Lajos mauzóleuma a Fiumei úti Sírkertben, Fotó: Mayer Jácint
Egy „Nemzeti Pantheon” kialakításának gondolata már gróf Széchenyi István 1841-ben a Kelet népe c. munkájában felmerül, melynek későbbi leképződése, a Kerepesi úti temető 1849-ben nyílik meg. Az első, országosan jeles művész, akit itt helyeznek örök nyugalomra, Vörösmarty Mihály volt 1855-ben. Innentől a tudósok, művészek, politikusok, vallási vezetők, fontos polgárcsaládok, felemelkedő iparmágnások és a pénzarisztokrácia prominens tagjai is nem egy esetben itt lelnek végső nyughelyet, vagy építenek számukra családi mauzóleumot, síremléket. A század hetvenes éveire nemzeti dísztemetővé válik.

Görgei Artúr sírja, Fotó: Mayer Jácint
A Kerepesi – Fiumei úti temető a főváros legszebb és legnagyobb parkjai közé is tartozik. A sírkert legnagyobb műemlékegyüttesei a házméretű díszsírhelyek, a mauzóleumok, vagy mauzóleumszerű építmények, melyek közül a legismertebbek Magyarország első felelős miniszterelnöke, Batthyány Lajos, a „haza bölcse”, Deák Ferenc és Kossuth Lajos neveihez kötődnek. Nem tartozik ugyan ezen épületek sorába, de mérete miatt mégis megemlítendő a két részből álló száznál több családi kriptával rendelkező árkádsor, ami elsősorban monumentalitásával, és a sírokra tervezett szobrok igényességével, egyediségével tűnik ki. A temető egyik legkülönlegesebb részét a művészparcellák képezik, amiket valóban a legkiemelkedőbbeknek szántak. Az irodalom, a képzőművészet, a zene hatalmasságai mellet pedig az orvosok, mérnökök, feltalálók nyughelyei sorakoznak itt.

Csontváry Kosztka Tivadar, Fotó: Mayer Jácint
A park a XIX. századi nemzeti függetlenedésünknek, a magyar szellemi és tudományos élet termékenységének, alkotói kiválóságának tiszta és világos lenyomata. Mindenszentekkor és halottak napján rájuk is emlékezünk.

Érdemes elolvasniPokoljárás. Kőkemény próbatétel a középkorban
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg
Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!
Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe