• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2024.01.31.
· Utazás

Közel 10 éve már, hogy bezárt a Közlekedési Múzeum: most kihozták öreg Ikarusaikat

A Mozgó Múzeum a Hősök terén

A Mozgó Múzeum a Hősök terén, Fotó: Mayer Jácint

A Közlekedési Múzeum Magyarország egyik legrégibb alapítású, műszaki jellegű múzeuma volt, mely országos gyűjtőkörrel, állami fenntartásban működő létesítmény volt, Budapest XIV. kerületében, a Városligetben. A múzeum épülete 2015. április 14-ig fogadta a látogatókat, ezt követően a Liget-projekt részeként hét hónap alatt, 2017 februárjára elbontották. Azóta több ötlet is felmerült a folytatással kapcsolatban, történtek lépések is, azonban közel 10 év elteltével is beláthatatlan hosszúnak tűnik az alagút vége. Hogy meg tudják mutatni, mi mindent megtennének munkájuk bemutatására, legegyszerűbb nagyszerű járműveiket megjáratni a forgalomban, lehetőleg tele utassal.

A Mozgó Múzeum Ikarusai

A Mozgó Múzeum Ikarusai, Fotó: Mayer Jácint

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum december és január hétvégéire szervezett Mozgó Múzeum elnevezésű múzeumpedagógiai élményutazását Budapesten teljes siker és érdeklődés kísérte. A múzeum jelentős gyűjteménnyel rendelkezik a magyar buszgyártás kiválóságának számító Ikarus buszokból. A már nem fiatalnak számító járműveknek bekerülésüket követően általában kiadós felújításokon szükséges keresztül menni, ha működő- és utazóképes állapotot akarnak ismét elérni velük. Kiállítótér hiányában a műtárgyak így tudnak minél szélesebb körben a közönség számára is elérhetővé és egyben használat közben kipróbálhatóvá válni.

A Közlekedési Ikarus flottájában ugyan több változat is képviselteti magát, azonban most a magyar utak első nagyobb mennyiségben legyártott tömegközlekedési legendáival találkozhattunk, a 311-es és a faros Ikarusokkal. Mindegyik típus elmondhatja magáról, hogy eredeti üzemképes változat alig maradt kis hazánkban belőlük, így felújításuk főleg roncs állapotból történt. A farosok esetében pedig ez még gyakran külföldről történő hazahozatallal is párosult, hiszen például a németeknél tovább álltak szolgálatban, így selejtezésükre is később került sor.

A faros

A faros, Fotó: Mayer Jácint

A 311-es Ikarusokat 1963 és 1972 között gyártották. A múzeum tulajdonában lévő 311.24 típusú autóbusz 1971-ben készült, egy időben méhészbuszként használták, ennek köszönhetően maradhatott fent. 2013-ban teljeskörűen felújították: visszanyerte eredeti vaj-drapp fényezését és a gyártáskori állapotnak megfelelő belterét, megújult vázszerkezettel és felújított motorral oldtimer minősítést kapott.

Ikarus 311

Ikarus 311, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus 55 az Ikarus gyár egyik legismertebb és legsikeresebb távolsági- és turistabusz-típusa volt, melyet 1954 és 1973 között gyártottak. Gyakori becenevei a „faros” és a „Bözsi”, melyeket a busz a jellegzetes hátulsó motorszekciójának köszönhet. Az 55-ös az Ikarus 66-os városi autóbusz testvértípusa.

Ikarus 66

Ikarus 66, Fotó: Mayer Jácint

A városnézés

A program tematikája abszolút Budapest forgalom- és járműtörténetének bemutatásán keresztül kalauzolta a buszrajongókat végig a városon. Az útvonal a Hősök terét szegélyező műcsarnoktól kiindulva az Andrássy úton keresztül vezetett a nagyváros közlekedéstörténetébe: az úthálózat fejlődésébe, a kör- és sugárutak rendszerébe, a világhírű Duna-hidak rejtélyeibe; a lóvontatás korszakától a robbanó motoros járművek megjelenéséig; a Blaha első közlekedési lámpájától a KRESZ fejlődéséig; a világ első áramszedővel működő földalattijától a tömegközlekedés kiteljesedéséig. Nem csoda, hogy minden jegy elkelt.

Ikarus 55

Ikarus 55, Fotó: Mayer Jácint

Ikarusok a nagyvilágban

1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus a hetvenes évek végére a gyár 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek a buszai. A világ egykor volt egyik legnagyobb buszgyára azonban nem őrizte meg gyártmányainak egy-egy darabját, és sajnos ma sincs teljes gyűjtemény a magyarok büszkeségéből. Nagyobb állománnyal azonban több nagyobb cég is rendelkezik. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumon kívül szükséges megemlíteni a Budapest Közlekedési Központ, a Volánbusz tulajdonában és a magántulajdonban lévő Ikarusokat is. A legnagyobb rendezvény minden évben a tapolcai vagy ferihegyi éves találkozó, melyről Amire jogosan lehetnek büszkék a magyarok: az Ikarus buszok írásunkban számoltunk be.

Ikarus típusok egyben

Ikarus típusok, Fotó: Mayer Jácint

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest képgaléria utazási kalauz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Már az Országgyűlés előtt az új névtörvény – Betiltanák a Legolaszt és az Oráliát?

  • Egy kihalt nyelv, amit ma már a TikTokon tanulnak a gyerekek

  • Megdöbbentő titkok a gleccserek mélyéről: Ruhák, fegyverek, ősi eszközök

  • Trump őrült összeesküvés-elmélete: Bident 2020-ban kivégezték, klón helyettesíti

  • Lendületben a magyar egyetemek: látványos előrelépések a 2025-ös globális felsőoktatási rangsorban

  • Metallica rajongók figyelem! Dupla koncerttel tér vissza a nagy múltú együttes Budapestre – dátumok, jegyárak, részletek

Kapcsolódó cikkek

Shymkent Kazahsztán új járat Budapest
2025.05.28.

Újra van közvetlen járat Budapest és Kazahsztán között


Olvasson tovább
Egy gyors cigi
2025.05.28.

Megmérték, kirakták, berakták, mindenbe rakták – egész Pompeii tele van hímtagokkal


Olvasson tovább
Herculaneum csontvázai
2025.05.24.

Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében


Olvasson tovább
Nevsehir
2025.05.18.

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Már az Országgyűlés előtt az új névtörvény – Betiltanák a Legolaszt és az Oráliát?

Már az Országgyűlés előtt az új névtörvény – Betiltanák a Legolaszt és az Oráliát?

Tovább olvasok
Egy kihalt nyelv, amit ma már a TikTokon tanulnak a gyerekek

Egy kihalt nyelv, amit ma már a TikTokon tanulnak a gyerekek

Tovább olvasok
Megdöbbentő titkok a gleccserek mélyéről: Ruhák, fegyverek, ősi eszközök

Megdöbbentő titkok a gleccserek mélyéről: Ruhák, fegyverek, ősi eszközök

Tovább olvasok
<strong>Trump őrült összeesküvés-elmélete: Bident 2020-ban kivégezték, klón helyettesíti</strong>

Trump őrült összeesküvés-elmélete: Bident 2020-ban kivégezték, klón helyettesíti

Tovább olvasok
Lendületben a magyar egyetemek: látványos előrelépések a 2025-ös globális felsőoktatási rangsorban

Lendületben a magyar egyetemek: látványos előrelépések a 2025-ös globális felsőoktatási rangsorban

Tovább olvasok
Metallica rajongók figyelem! Dupla koncerttel tér vissza a nagy múltú együttes Budapestre  – dátumok, jegyárak, részletek

Metallica rajongók figyelem! Dupla koncerttel tér vissza a nagy múltú együttes Budapestre – dátumok, jegyárak, részletek

Tovább olvasok
<b>Az emberiség történetének hiányzó láncszeme lehet a 7100 éves nő</b>

Az emberiség történetének hiányzó láncszeme lehet a 7100 éves nő

Tovább olvasok
Európa legerősebb hadseregei: ki költ a legtöbbet védelemre?

Európa legerősebb hadseregei: ki költ a legtöbbet védelemre?

Tovább olvasok
5 ikonikus magyar étel, amit híres emberekről neveztek el

5 ikonikus magyar étel, amit híres emberekről neveztek el

Tovább olvasok
Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?

Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4