Közel 10 éve már, hogy bezárt a Közlekedési Múzeum: most kihozták öreg Ikarusaikat
A Közlekedési Múzeum Magyarország egyik legrégibb alapítású, műszaki jellegű múzeuma volt, mely országos gyűjtőkörrel, állami fenntartásban működő létesítmény volt, Budapest XIV. kerületében, a Városligetben. A múzeum épülete 2015. április 14-ig fogadta a látogatókat, ezt követően a Liget-projekt részeként hét hónap alatt, 2017 februárjára elbontották. Azóta több ötlet is felmerült a folytatással kapcsolatban, történtek lépések is, azonban közel 10 év elteltével is beláthatatlan hosszúnak tűnik az alagút vége. Hogy meg tudják mutatni, mi mindent megtennének munkájuk bemutatására, legegyszerűbb nagyszerű járműveiket megjáratni a forgalomban, lehetőleg tele utassal.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum december és január hétvégéire szervezett Mozgó Múzeum elnevezésű múzeumpedagógiai élményutazását Budapesten teljes siker és érdeklődés kísérte. A múzeum jelentős gyűjteménnyel rendelkezik a magyar buszgyártás kiválóságának számító Ikarus buszokból. A már nem fiatalnak számító járműveknek bekerülésüket követően általában kiadós felújításokon szükséges keresztül menni, ha működő- és utazóképes állapotot akarnak ismét elérni velük. Kiállítótér hiányában a műtárgyak így tudnak minél szélesebb körben a közönség számára is elérhetővé és egyben használat közben kipróbálhatóvá válni.
A Közlekedési Ikarus flottájában ugyan több változat is képviselteti magát, azonban most a magyar utak első nagyobb mennyiségben legyártott tömegközlekedési legendáival találkozhattunk, a 311-es és a faros Ikarusokkal. Mindegyik típus elmondhatja magáról, hogy eredeti üzemképes változat alig maradt kis hazánkban belőlük, így felújításuk főleg roncs állapotból történt. A farosok esetében pedig ez még gyakran külföldről történő hazahozatallal is párosult, hiszen például a németeknél tovább álltak szolgálatban, így selejtezésükre is később került sor.
A 311-es Ikarusokat 1963 és 1972 között gyártották. A múzeum tulajdonában lévő 311.24 típusú autóbusz 1971-ben készült, egy időben méhészbuszként használták, ennek köszönhetően maradhatott fent. 2013-ban teljeskörűen felújították: visszanyerte eredeti vaj-drapp fényezését és a gyártáskori állapotnak megfelelő belterét, megújult vázszerkezettel és felújított motorral oldtimer minősítést kapott.
Az Ikarus 55 az Ikarus gyár egyik legismertebb és legsikeresebb távolsági- és turistabusz-típusa volt, melyet 1954 és 1973 között gyártottak. Gyakori becenevei a „faros” és a „Bözsi”, melyeket a busz a jellegzetes hátulsó motorszekciójának köszönhet. Az 55-ös az Ikarus 66-os városi autóbusz testvértípusa.
A városnézés
A program tematikája abszolút Budapest forgalom- és járműtörténetének bemutatásán keresztül kalauzolta a buszrajongókat végig a városon. Az útvonal a Hősök terét szegélyező műcsarnoktól kiindulva az Andrássy úton keresztül vezetett a nagyváros közlekedéstörténetébe: az úthálózat fejlődésébe, a kör- és sugárutak rendszerébe, a világhírű Duna-hidak rejtélyeibe; a lóvontatás korszakától a robbanó motoros járművek megjelenéséig; a Blaha első közlekedési lámpájától a KRESZ fejlődéséig; a világ első áramszedővel működő földalattijától a tömegközlekedés kiteljesedéséig. Nem csoda, hogy minden jegy elkelt.
Ikarusok a nagyvilágban
1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus a hetvenes évek végére a gyár 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek a buszai. A világ egykor volt egyik legnagyobb buszgyára azonban nem őrizte meg gyártmányainak egy-egy darabját, és sajnos ma sincs teljes gyűjtemény a magyarok büszkeségéből. Nagyobb állománnyal azonban több nagyobb cég is rendelkezik. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumon kívül szükséges megemlíteni a Budapest Közlekedési Központ, a Volánbusz tulajdonában és a magántulajdonban lévő Ikarusokat is. A legnagyobb rendezvény minden évben a tapolcai vagy ferihegyi éves találkozó, melyről Amire jogosan lehetnek büszkék a magyarok: az Ikarus buszok írásunkban számoltunk be.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
3200 évvel ezelőtt több civilizáció is egyszerre, rejtélyes módon hullott szét
Egy tokaji szálloda is bekerült Európa legjobbjai közé
Oroszország állatkerti állatokat adott Észak-Koreának a katonákért cserébe
Magyar származású hírességeket idéz meg egy lenyűgöző animációs kisfilm
Ismét adventi vonatokkal utazhatunk a bécsi és zágrábi karácsonyi vásárokra
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében