• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2024.02.14.
· Utazás

Mi lesz veled, kisföldalatti? A kontinens első földalatti vasútja ezerpluszegytucat nagyvárosi metróvá változhat

A kisföldalatti

A kisföldalatti, Fotó: Mayer Jácint

A kisföldalatti Budapest első metróvonala, amely ma a Vörösmarty tér és a Mexikói út állomások között közlekedik, és az Andrássy út ékességének számít.  A budapesti Millenniumi Földalatti Vasút a kontinentális Európa első földalatti vasútjaként 1896. május 2-án került a nagyközönség használatába, és nagyobb fennakadások nélkül szolgál ma is. Hazánk mutatós büszkesége, amit napi szinten külföldi turisták tömegei keresnek fel közlekedéstörténeti értéke miatt.

A földalatti eredeti változata

A földalatti eredeti változata, Fotó: Mayer Jácint

Változások a kisföldalatti életében

Az első jelentős átalakítási munkát az M2-es metróvonal építése indokolta az ötvenes években, ekkor történt a Deák téri állomás áthelyezése és az új vonalhoz igazítása. A második a hetvenes évekre tehető, melynek keretében meghosszabbították a vonalat és teljesen a föld alá vitték végig a Mexikói útig. Új kocsiszín épült, megváltoztatták a baloldali közlekedést jobboldalira és az eredeti gépparkot a csuklós sárga Ganz szerelvényekre cserélték. Ezek a vonatok azóta abszolút hozzáidomultak a kisföldalatti semmihez se hasonlítható légköréhez. Az utolsó nagy felújítás 1995-ben a pálya, a födémek, az állomások rendbetételét jelentette a történelmi hűség szem előtt tartásával.

A földalatti a mai modern város tömegközlekedésébe azonban már kevésnek tűnik. Hosszabb útvonalon, mely jobban kapcsolódik a többi lényeges közlekedési gócponthoz, több utast kellene szállítania, valamint meg kellene oldani az akadálymentesítését is.

A Vörösmarty téri végállomás

A Vörösmarty téri végállomás, Fotó: Mayer Jácint

A problémákat értjük, a megoldásokat nem

A pályaszakasz meghosszabbítása mindegyik irányt érintené: egy állomás a Vigadó térre és további öt észak felé. Az új állomások megépítésén kívül a Deák tér, az Oktogon és a Hősök tere megállók új kijáratokkal is bővülnének. Az újonnan létesítendő megállók hipermodern állomásaihoz egyébként nincs mit hozzászólni, hiszen már a Deák tér, a Széchenyi fürdő és a Mexikói út peronjai se követték a történelmi hagyományokat annak idején. Azonban hogy a belvárosi megállók esetében miért gondolkodnak üveg és egyéb modern kiegészítésekben, azon már van mit nehezményezni. A BKK látványtervei itt érhetőek el.

A Földalatti Vasúti Múzeum szerelvénye

A Földalatti Vasúti Múzeum szerelvénye, Fotó: Mayer Jácint

A kontinens első földalatti vasútjából ezerpluszegyedik nagyvárosi metró, a járműpark lecserélése

Túlhangsúlyozás nélkül ismert tény, hogy a jelenlegi flotta műszaki állapota katasztrofális, mely az egész földalatti legsürgetőbb kérdése. A tervezett beruházás következő fontos eleme az új, korszerű járművek beszerzése. A szándék elég egyértelmű célról árulkodott már 10 éve is, amikor Kukorelli Péter ide tervezett futurisztikus vonata bejárta az internetet. Az nem volt egy konkrét megrendelés, de látszott, hogy csak modern vonatok beszerzése fog lehetőségként felmerülni, mely így is maradt. A történelmi hangulat ebben az esetben elpárolog .

A jelenlegi szerelvények egyébként a peronok teljes hosszában tudják fogadni az utasokat, így egy új sem fog jelentős változást hozni szállíthatósági adatokban. Csak akkor, ha gyakrabban jár majd. Olyan opció, hogy az eredeti légkörhöz illeszkedő Ganz kocsikat felújítsák, egyelőre nincs. A BKK azzal indokol, hogy felújításuk nem oldható meg gazdaságosan, amit ha akarunk, elfogadunk, ha nem, akkor ”a jó kifogás sose rossz” kategóriának tekintünk. Nyilván persze több megoldást is el lehetne képzelni, mint például a külalakban megszólalásig egyező új járatokat, azonban ennek fontosságáról szintén nem hallani.

Munkában a földalatti

Munkában a földalatti, Fotó: Mayer Jácint

Az BKK honlapja szerint az M1-es metró műemlék, a világörökség része, turisztikai érdekesség, ez azonban több a teendővel jár, mintsem csak használatban tartani. Itt szükséges egy olyan többszegmensű értelmezés, mely nem hagyja figyelmen kívül a közlekedéstörténeti-, építészeti jelentőséget, és azok szem előtt tartásával keres megoldást. Így lehet megőrizni használatban turisztikai érdekességnek is.

Kigördül a szerelvény a Hősök teréről

Kigördül a szerelvény a Hősök teréről, Fotó: Mayer Jácint

A kisföldalatti és a metrók történetét egyébként részletesen taglalja a Földalatti Vasúti Múzeum, ami egy elhagyatott vágány átalakításával nyílt meg a Deák téri állomáson. A ’70-es években történt metróátépítés miatt ez a szakasz használaton kívül került. Itt rendezték be az aluljáróból megközelíthető gyűjteményt, ahol eredeti járműveket a megbontott födémen keresztül eresztették le. A kiállításon megtekinthető a földalatti vasút három kocsija: a 19-es, az 1-es és 81-es pályaszámúak.

Vasúttörténeti kiállítás Budapesten még a Vasúttörténeti Park területén található, melyről Vasúttörténeti Park kis masinisztáknak és korosabb kazánfűtőknek című cikkünkben írtunk.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
BKK BKV Budapest képgaléria
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • A magyar történelem legrégibb térképe: Tabula Hungariae

  • Már bűncselekmény lehet, ha kriptóval kereskedsz – új magyar törvény lépett életbe

  • Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében, a Lánchíd mellett – KÉPEK

  • Magyarországon tilos a melegházasság, de egy esetben mégis el kell azt ismerni – mutatjuk

  • Az üzbég-azeri együttműködés fejlesztéséről

  • Még a kínaiakat is meglepte: központi utasításra rúgtak ki magyarokat a debreceni CATL-gyárból, helyükre vendégmunkások jöhetnek

Kapcsolódó cikkek

Horvátország Budapest kulturális esemény Touch of Croatia
2025.07.02.

Horvátország újra Budapestre hozta kultúráját – így zajlott a Touch of Croatia esemény


Olvasson tovább
2025.07.02.

Danube Dinner Cruise Budapest: amikor a város a legfényesebb arcát mutatja


Olvasson tovább
Budapest Airport repülőtér
2025.06.29.

Így repülj Budapestről: Ezek a legfontosabb tudnivalók


Olvasson tovább
külföldi turisták Siófok hattyúk Balaton
2025.06.27.

A Balaton legkedveltebb települése 2025-ben – ezt ne hagyd ki!


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
A magyar történelem legrégibb térképe: Tabula Hungariae

A magyar történelem legrégibb térképe: Tabula Hungariae

Tovább olvasok
Már bűncselekmény lehet, ha kriptóval kereskedsz – új magyar törvény lépett életbe

Már bűncselekmény lehet, ha kriptóval kereskedsz – új magyar törvény lépett életbe

Tovább olvasok
Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében, a Lánchíd mellett – KÉPEK

Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében, a Lánchíd mellett – KÉPEK

Tovább olvasok
Magyarországon tilos a melegházasság, de egy esetben mégis el kell azt ismerni – mutatjuk

Magyarországon tilos a melegházasság, de egy esetben mégis el kell azt ismerni – mutatjuk

Tovább olvasok
Az üzbég-azeri együttműködés fejlesztéséről

Az üzbég-azeri együttműködés fejlesztéséről

Tovább olvasok
Még a kínaiakat is meglepte: központi utasításra rúgtak ki magyarokat a debreceni CATL-gyárból, helyükre vendégmunkások jöhetnek

Még a kínaiakat is meglepte: központi utasításra rúgtak ki magyarokat a debreceni CATL-gyárból, helyükre vendégmunkások jöhetnek

Tovább olvasok
Jó hír: Jelentősen csökkennek az árak az ingatlanpiacon, egyre inkább a vevők kerülnek előnybe

Jó hír: Jelentősen csökkennek az árak az ingatlanpiacon, egyre inkább a vevők kerülnek előnybe

Tovább olvasok
Vidéki horror: Ledöfte az ötgyermekes édesanyát, fiát is megsebezte, majd elvágta a saját torkát – KÉPEK

Vidéki horror: Ledöfte az ötgyermekes édesanyát, fiát is megsebezte, majd elvágta a saját torkát – KÉPEK

Tovább olvasok
Az 5 legjobb ingyenes fordítóeszköz nyelvtanulók számára

Az 5 legjobb ingyenes fordítóeszköz nyelvtanulók számára

Tovább olvasok
Ólomból arany: magyar kutatók is részt vettek a történelmi CERN-kísérletben

Ólomból arany: magyar kutatók is részt vettek a történelmi CERN-kísérletben

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4