A felfoghatatlan eset végül tragédiával végződött, mind a 121 ember életét vesztette a földbe csapódó gép fedélzetén.
Egy utasszállítón mindenki eszméletét vesztette, de a járat mégis repült tovább a robotpilóta segítségével, írja a Daily Star.
2005. augusztus 14-én a Helios Airways 522-es járata elindult a lárnakai nemzetközi repülőtérről Athénon keresztül Prágába.
De kevesebb mint három órával később a fedélzeten tartózkodó mind a 121 utas meghalt, amikor az „Olympia” becenévre hallgató Boeing 737-300-as a görögországi Grammatiko melletti dombokba zuhant. A 35 000 láb magasan repülő gép ekkor már több mint egy órája nem kommunikált a légiirányítókkal.
F16-osokat küldtek
A görög hadsereg két F16-os vadászgépet küldött az eset kivizsgálásra. Ám ahogy az egyik pilóta bepillantott a gépbe, azonnal látta, hogy katasztrófa közeleg. Végül az európai történelem egyik legborzalmasabb légi katasztrófájának lettek szemtanúi.
A járaton az 58 éves Hans-Jürgen Merten kapitány, Pampos Charalambous, egy 51 éves ciprusi első tiszt teljesített szolgálatot. A tapasztalt páros összesen csaknem 25 ezer órát repült, ebből körülbelül 10 ezret Boeing 737-essel.
A repülő figyelmeztetett, de nem vették észre
Öt perccel a felszállás után megszólalt a repülőgép kabinnyomásra figyelmeztető kürtje. Azonban a felszállással kapcsolatos figyelmeztetések hasonló hangjelzései mellett a személyzet ezt észre sem vette, és folytatta az emelkedést.
Minél magasabbra repült a gép, annál alacsonyabb lett az oxigénszint a fedélzeten, és a személyzet nem tudott a kabinnyomás lassú csökkenéséről.
Hét perccel az indulás után a pilóták légkondicionáló problémát jelentettek, és felvették a kapcsolatot a légitársaság illetékeseivel. Eközben az oxigénmaszkok 18 000 láb magasságot elérve kinyíltak.
Oxigénhiány alakult ki
A személyzet ekkorra már a hipoxia, azaz az oxigénhiány korai stádiumát tapasztalta. Nem sokkal ezután a járat 34 000 láb magasságban szintet ért el, ami jóval a biztonságos oxigénszinthez szükséges 10 000 láb minimum felett van.
A pilóták végül elvesztették eszméletüket, a repülőgép pedig robotpilóta üzemmódba kapcsolt. A megérkező görög F16-os vadászgépek pilótái látták, hogy a kapitányi ülés üres, az első tiszt pedig eszméletlenül rogyott a kezelőszervek fölé. Oxigénmaszkok lógtak le a felső szekrényekről, de az utasok mozdulatlanok voltak.
Ezután szemtanúi voltak, amint két légiutaskísérő, akik az oxigémaszkok segítségével eszméletüknél tudtak maradni, belépett a pilótafülkébe és megpróbálta irányítani a repülőgépet. De az üzemanyag elfogyott, így a 737-es végül lezuhant. A repülőgép 115 utasa és hat fős személyzete mind életét vesztette.
Ez is érdekelhet:
Kiemelt kép: depositphotos.com
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg
Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!
Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe