• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2024.12.29.
· Kult+Múlt

75 éve indult el az első trolibusz Budapest utcáin

budapest trolibusz 1949

Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr (16549)

A budapesti trolibuszhálózat első járata 75 évvel ezelőtt, 1949. december 21-én indult el, amikor a 70-es trolit a véreskezű szovjet diktátor, Joszif Sztálin 70. születésnapja alkalmából avatták fel. Azóta a troli a főváros közlekedési rendszerének része maradt, hol bővítési tervekkel, hol megszüntetésének ötleteivel találkozva. Ma ismét a hálózat fejlesztése került előtérbe, a modern trolibuszok új lehetőségeivel.

Az első budapesti trolibuszvonal, a 70-es troli, 1949-ben indult, Sztálin születésnapját ünnepelve. Bár már az 1930-as években is járt troli Óbudán, az akkori rendszer csupán egy villamosjárat helyettesítésére szolgált. Az 1949-es kezdeményezés azonban nagyobb célt tűzött ki: egy új közlekedési hálózat kiépítését a villamosok és autóbuszok mellett — írja a PestBuda.

Az 1950-es évek első felében több új vonalat is megnyitottak. 1954-ben a Szovjetunió 70 új trolibuszt szállított Budapestnek, lehetővé téve a hálózat gyors bővítését. Bár felmerült egy trolivonal átvezetése a Lánchídon, ez végül műszaki és esztétikai aggályok miatt nem valósult meg. Tervek születtek egy Csepel és a Népstadion közötti vonal kiépítésére is, de a pénzhiány miatt ez elmaradt.

Kihívások és tervek (1960-1970-es évek)

Az 1960-as években az autóbuszközlekedés került előtérbe, és a trolihálózat bővítése háttérbe szorult. Bár 1961-ben megjelentek az első csuklós trolibuszok, a fejlesztések lassan haladtak. Az évtized végére azonban felmerült a troli teljes megszüntetésének ötlete, amelyet végül az 1973-as olajválság és a környezetvédelmi szempontok megakadályoztak. Az 1970-es években újabb trolibuszok érkeztek, például a szovjet ZIU-9-es típus, valamint a nagy befogadóképességű magyar IKARUS 280-as csuklós trolibusz.

A hálózat hossza 1965-re 34,2 kilométer, 1978-ra pedig már 40 kilométer volt. Tervek születtek Újpest és Buda bekapcsolására a hálózatba, valamint a Zugligetben megszüntetett villamos helyére is trolit javasoltak.

Továbbfejlődés és kísérletek (1980-as évek és napjaink)

Az 1980-as években tovább nőtt a hálózat hossza, amely 1998-ra elérte a 68,7 kilométert. Ebben az időszakban kísérletek folytak a troli és a villamos felsővezetékeinek együttes használatára, ami technológiai újdonságot jelentett volna.

A XXI. században, különösen 2011-ben, felmerült a magánbefektetők bevonásával történő fejlesztés ötlete Budán és a Margit-szigeten, de ezek a tervek nem valósultak meg. Az elmúlt években azonban a modern trolibuszok akkumulátoros technológiája új lehetőségeket teremtett: ezek a járművek már több kilométert is képesek megtenni felsővezeték nélkül, megkönnyítve a hálózat bővítését.

A troli jelene és jövője

A budapesti trolibuszhálózat 75 éves története során számos kihívással és fejlesztési tervvel találkozott. Bár voltak időszakok, amikor a megszüntetés fenyegette, ma a troli ismét a fenntartható közlekedés fontos eszköze. A hálózat további bővítése és modernizálása a város környezetvédelmi céljait is szolgálja, hozzájárulva Budapest élhetőbbé tételéhez.

A troli nemcsak a múlt, hanem a jövő közlekedésének is része, amely a fenntarthatóság és az innováció jegyében tovább fejlődhet a következő évtizedekben.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Feltárták a 2700 éve elhagyott asszír fővárost
A horvátok brutalitása világháborúban még a nácikat is megrémítette

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest tömegközlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

  • Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

  • Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

  • Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

  • Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk

  • „Mélyrepülésben” a Wizz Air, ha ez így megy tovább, nem csak őket érinti majd

Kapcsolódó cikkek

Szent László király Lancelot történelem monda
2025.07.03.

Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam


Olvasson tovább
Drakula Vlad Tepes
2025.07.03.

Megtalálhatták a valódi Drakula sírhelyét?


Olvasson tovább
Lázár - térkép , magyar régi középkori térkép
2025.07.03.

A magyar történelem legrégibb térképe: Tabula Hungariae


Olvasson tovább
ősi populáció Dél-Amerika
2025.07.02.

6000 éves populáció nyomait találták Dél-Amerikában, amely genetikailag nem kötődik a mai emberhez


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tovább olvasok
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Tovább olvasok
Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Tovább olvasok
Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Tovább olvasok
Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk

Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk

Tovább olvasok
„Mélyrepülésben” a Wizz Air, ha ez így megy tovább, nem csak őket érinti majd

„Mélyrepülésben” a Wizz Air, ha ez így megy tovább, nem csak őket érinti majd

Tovább olvasok
Megtalálhatták a valódi Drakula sírhelyét?

Megtalálhatták a valódi Drakula sírhelyét?

Tovább olvasok
A magyar történelem legrégibb térképe: Tabula Hungariae

A magyar történelem legrégibb térképe: Tabula Hungariae

Tovább olvasok
Már bűncselekmény lehet, ha kriptóval kereskedsz – új magyar törvény lépett életbe

Már bűncselekmény lehet, ha kriptóval kereskedsz – új magyar törvény lépett életbe

Tovább olvasok
Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében, a Lánchíd mellett – KÉPEK

Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében, a Lánchíd mellett – KÉPEK

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4