Időutazás a fővárosban: Budapest ikonikus látványosságai akkor és most – képek
Abban megegyezhetünk, hogy Budapest Európa egyik leglenyűgözőbb fővárosa, ahol a természeti szépség, a kulturális örökség és az építészeti remekművek tökéletes harmóniában egyesülnek. A fővárosunk történelme során számtalanszor megújult, miközben megőrizte ikonikus nevezetességeit. Időutazásra invitáljuk az olvasóinkat:
A múlt századok utazói ugyanazokat a varázslatokat fedezték fel, amelyeket ma is élvezünk, bár az idő múlása és a történelem viharai sok változást hoztak. Nézzük meg közelebbről Budapest néhány legismertebb nevezetességét, amelyek generációk óta dacolnak az idővel.
A magyar Parlament: A történelem és a szuverenitás szimbóluma
A Travelo szerint a Parlament nemcsak Budapest, hanem egész Magyarország leghíresebb épülete. Az 1885 és 1904 között épült neogótikus építmény puszta mérete és részletes díszítése miatt kelt félelmet. A 96 méter magas épület az ország történelmének és szuverenitásának szimbóluma, és szinte teljes egészében helyi anyagokból épült. A Duna egyik fontos nevezetessége, és 1987 óta az UNESCO Világörökség része.
Szent István-bazilika: A hit és a művészet szimbóluma
A Szent István-bazilika építése évtizedekig tartott, és 1906-ban készült el. A neoreneszánsz templom a főváros egyik legfontosabb vallási épülete, amely egyszerre szolgál a keresztény hit szimbólumaként és építészeti remekműként. A bazilika 96 méteres magasságával a Parlament mellett Budapest egyik legmagasabb épülete. Gazdagon díszített belső tere ma is aktív szerepet játszik a város kulturális életében, és neves zenei rendezvényeknek ad otthont.
Erzsébet híd: Egy emblematikus átkelőhely újjászületése
Az Erzsébet híd története a 20. század elejére nyúlik vissza, amikor az első acélvázas lánchíd megépült. Az 1898-ban meggyilkolt Erzsébet királynőről elnevezett híd Budapest egyik legfontosabb hídja volt egészen 1945-ig, amikor a második világháborúban lerombolták.
Helyére 1964-ben egy modern, elődjénél tíz méterrel szélesebb kábeles híd épült. Az új Erzsébet híd ma is a városkép meghatározó eleme, bár a villamosforgalom az 1970-es évek óta szünetel. Az átkelő nemcsak funkcionalitása, hanem esztétikai értéke miatt is ikonikus. Az Erzsébet-híd 1987-ben – a listán szereplő többi történelmi látványossággal együtt – felkerült az UNESCO Világörökségi listájára.
- ez is érdekes lehet: A régi Erzsébet híd – 80 éve robbantották fel a világ egyik legszebb és legnagyobb lánchídját
A Gellért Szálló: A szecesszió diadala
Ahogy a Daily News Hungary írta, a Duna jobb partján álló Gellért Szálló 1918-ban nyílt meg, és a szecessziós építészet egyik ékköve lett. Az első világháború viszontagságai sem akadályozták meg abban, hogy gyorsan Budapest egyik leghíresebb luxusszállodájává váljon. Az épületet később kibővítették, és a híres Gundel Károly által vezetett étterem tovább öregbítette hírnevét. Az évek során számos jelentős eseménynek volt tanúja, és bár 2021-ben felújították, továbbra is a főváros egyik legikonikusabb helyszíne. A Gellért Szálló az UNESCO világörökségi listáján is szerepel.
Forrás: Gellért Gellért Múzeum – A Gellért Gazdaságkutató Kft: Fortepan / Bauer Sándor
A Wenckheim-palota: A társadalmi élet központjából kulturális központ lett
A Budapest VIII. kerületében, a palotanegyed szívében található Wenckheim-palota eredetileg a nemesi Wenckheim család pazar rezidenciája volt. Az 1886-ban épült elegáns neoreneszánsz épület a korabeli bálok és társasági események kedvelt helyszíne volt. Az épületet az örökösök 1927-ben adták el a fővárosnak, és 1931-ben nyitották meg a Szabó Ervin Könyvtár központi épületeként. A palota ma is Budapest kulturális életének ékköve, a múlt és a jelen találkozásának helyszíne.
A budai Váralagút: Mérnöki bravúr a dombon át
A Budai Váralagút a Széchenyi Lánchíd budai hídfőjét köti össze a Krisztinavárossal, és 1857-es elkészülte óta része Budapest közlekedési rendszerének. A 350 méter hosszú alagutat Clark Ádám tervezte, aki a Lánchíd tervezésében is részt vett. Az alagút megépítése nemcsak műszaki kihívás, hanem költséges vállalkozás is volt, összesen 524 000 forintba került. Ma is a város egyik legfontosabb átjárója, a történelmi mérnöki munka tiszteletet parancsoló alkotása. A Budai Váralagút a Parlamenthez, az Erzsébet hídhoz és a Gellért Szállóhoz hasonlóan az UNESCO Világörökség része.
Tudtad? A Lánchíd tervrajza alapján egy teljesen másik híd épült meg, részleteket olvasd el itt
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Pofonegyszerű eszközzel lehetne feltérképezni a Vénuszt
Világrekorder lett a Nemzeti összetartozás hídja
Miért felejtjük el az álmokat szinte azonnal ébredés után?
Az éghajlatváltozás a legnagyobb tavakat is eltűntetheti a bolygóról
Mikrobákat keresnek a Nemzetközi Űrállomás külsején
2000 éves agyaghadsereg: a kutatók új, bámulatos felfedezést tettek