• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.02.02.
· Kult+Múlt

Negyvenöt éve, hogy az első Ikarus csuklós busz elbúcsúzott Budapesttől

Ikarus 180

Ikarus 180, Fotó: Mayer Jácint

45 éve, hogy a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) forgalomból kivonta az utolsó Ikarus 180-as csuklós autóbuszt. Ez a típus nemcsak a főváros, hanem a legendás Ikarus buszgyár történetében is meghatározó szerepet játszott: ez volt az első saját gyártású csuklós autóbusz, amely megalapozta az Ikarus későbbi világsikerét.

Az Ikarus 180-as 1958-ban kezdett formát ölteni, amikor a gyár egy új, nagy befogadóképességű csuklós autóbusz fejlesztését tűzte ki célul. Az inspirációt a nyugatnémet Henschel HS 160 USL típustól merítették. A jármű formatervezése Finta László, a korszak elismert dizájnere nevéhez fűződik. Az első működőképes prototípust 1961-ben mutatták be a Budapesti Helyiipari Vásáron, ahol az új csuklós busz hatalmas közönségsikert aratott — írja a PestBuda.

Az Ikarus 180-as a kor színvonalán kimagaslónak számított. A motorját a jármű padlója alá helyezték, ami csendesebb és kényelmesebb utasteret biztosított. A 16,5 méter hosszú busz három ajtóval és 180 személyes befogadóképességgel rendelkezett, ami a zsúfolt városi forgalomban különösen előnyös volt. A jármű hajtásáról kezdetben Csepel-dízelmotor gondoskodott, de később erősebb Rába-motorokat is beépítettek.

ikarus 180

Fotó: Fortepan / Prohászka Imre (288772)

A csuklós buszok forradalma Budapesten

Bár a csuklós buszok ötlete nem magyar eredetű, Budapest a világ egyik első városai közé tartozott, ahol ilyen típusú járműveket állítottak forgalomba. Az első csuklós buszok házi átépítéssel, két leselejtezett autóbusz összekapcsolásából születtek meg. Az Ikarus 180-as már egy professzionálisabb és korszerűbb megoldást képviselt, amely 1963-ban állt forgalomba a Fővárosi Autóbusz Üzemegységnél (FAÜ). Budapesten az 1960-as évek közepétől szolgálták az utasokat, és 16 éven át meghatározó elemei voltak a városi közlekedésnek.

Egy átmeneti típus, amely megalapozta a sikert

Az Ikarus 180-as valójában egy átmeneti típusnak számított. A gyártása mindössze 1973-ig tartott, és összesen 7802 darab készült belőle. Ezek közül csupán 520 példány maradt Magyarországon, a többit exportra szánták, Mongóliától Egyiptomig számos országba eljutottak. A busz sikere és tapasztalatai azonban utat nyitottak az Ikarus 280-as számára, amely a világ egyik legismertebb csuklós autóbusza lett. A 280-as több mint 61 000 példányban készült, és évtizedeken át meghatározó szerepet játszott a közlekedésben, Los Angelestől Vlagyivosztokig.

Ikarus 180 Németországból

Ikarus 180 Németországból, Fotó: Mayer Jácint

A búcsú és az emlékezés

Az 1970-es évek végére a 180-asokat fokozatosan felváltották a modernebb Ikarus 280-asok. Az utolsó 180-as busz 1980. január 20-án közlekedett utoljára Budapesten. Akkoriban ez nem kapott nagy sajtóvisszhangot, és az utolsó példányt sem őrizték meg. A típus emlékét azonban máig őrzi egy szerencsés véletlen: 1990-ben egy korábban a Kommunista Ifjúsági Szövetség mozgó lőterévé átalakított Ikarus 180-ast felújítottak, így ma is látható.

Az Ikarus 180 öröksége

Az Ikarus 180-as nemcsak a magyar buszgyártás, hanem Budapest közlekedési történetének is fontos fejezete. Bár csupán rövid ideig gyártották, hatása messze túlmutatott saját korán. Azáltal, hogy megalapozta a modern csuklós buszok fejlesztését, hozzájárult az Ikarus világhírnevéhez és Magyarország közlekedési iparának aranykorához. Ma már nosztalgikus emlékként idézzük fel a 180-asokat, de örökségük tovább él az utakon és a történelemben.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Ikarus buszok tartottak nemzetközi találkozót: Magyarország nagyhatalom volt a buszgyártásban

Bermuda-háromszög: mutatjuk a hátborzongató rejtély lehetséges megoldásait

Az idegen ignoroszféra most számos űrbéli rejtélyt válaszolhat meg

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Magyarország tömegközlekedés történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

  • Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

  • Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

  • Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

  • Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

  • Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Kapcsolódó cikkek

régi magyar köszöntés megszólítás udvariasság Jónapot Tiszteletem
2025.07.04.

Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket


Olvasson tovább
Szent László király Lancelot történelem monda
2025.07.03.

Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam


Olvasson tovább
Drakula Vlad Tepes
2025.07.03.

Megtalálhatták a valódi Drakula sírhelyét?


Olvasson tovább
Lázár - térkép , magyar régi középkori térkép
2025.07.03.

A magyar történelem legrégibb térképe: Tabula Hungariae


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

Tovább olvasok
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Tovább olvasok
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tovább olvasok
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Tovább olvasok
Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Tovább olvasok
Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Tovább olvasok
Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk

Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk

Tovább olvasok
„Mélyrepülésben” a Wizz Air, ha ez így megy tovább, nem csak őket érinti majd

„Mélyrepülésben” a Wizz Air, ha ez így megy tovább, nem csak őket érinti majd

Tovább olvasok
Megtalálhatták a valódi Drakula sírhelyét?

Megtalálhatták a valódi Drakula sírhelyét?

Tovább olvasok
A magyar történelem legrégibb térképe: Tabula Hungariae

A magyar történelem legrégibb térképe: Tabula Hungariae

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4