• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.03.02.
· Kult+Múlt

Az első fizetős parkoló Budapesten: hogyan kezdődött az autós budapestiek rémálma?

rsz_ezsébet_híd_parkoló

Fotó: Fortepan/22512

Az 1960-as évek közepén Budapest belvárosában jelentős változások történtek a közlekedés terén. Az Erzsébet hidat 1964. novemberében adták át, ami alapjaiban formálta át a belváros forgalmát. Az új híd modern infrastruktúrával rendelkezett, beleértve a pesti hídfőnél kialakított felüljárót is. Az alatta keletkező szabad területet hamarosan parkolóként kezdték hasznosítani.

A parkolás már a hatvanas évek elején is problémát jelentett a belvárosban. A gyorsan növekvő autószám miatt egyre nehezebb volt szabad helyet találni. Az Autó-Motor című újság 1965 februárjában arról írt, hogy különösen az Erzsébet híd, a Vörösmarty tér és a Lánchíd környékén volt kritikus a helyzet. E problémák enyhítésére a Fővárosi Tanács bevezette a parkolási díjat, amelyet először az Erzsébet híd alatti parkolóban kellett megfizetni 1965. február 18-tól — írja a PestBuda.

Milyen szabályok vonatkoztak a fizetésre?

A parkolási rendszer az alábbi szabályokat tartalmazta:

  • Személygépkocsik esetében az alaptarifa kifizetése után két óráig lehetett parkolni.
  • Teherautók és autóbuszok egy órát tartózkodhattak a területen.
  • Motorkerékpárok és robogók négy óráig parkolhattak a helyszínen.
  • Az alaptarifa egy forint volt megkezdett időegységenként.
  • A díjat reggel 8 és este 22 óra között kellett fizetni a Fővárosi Közüzemi Díjbeszedő Vállalat munkatársainál.
  • Mentőautók, tűzoltókocsik, közműszolgáltatók járművei és rokkantkocsik mentesültek a díjfizetés alól.

Az első fizetős parkoló hatása

A parkolási díj bevezetése nem oldotta meg teljesen a belvárosi parkolási gondokat, de csökkentette a zsúfilehetőséget, és bevezette a fizetős parkolás fogalmát Budapesten. Az Erzsébet híd alatti parkoló sikere nyomán további helyszíneken is bevezették ezt a rendszert, így még 1965-ben fizetőssé vált a Vörösmarty tér, az Erzsébet tér, a Margit-sziget (bizonyos időszakokban), valamint a Népstadion és különböző vásárok területei.

A parkolás fejlődése Budapesten

A hatvanas években a parkolási rendszer folyamatosan fejlődött. Az 1970-es években bevezették a parkolóórákat, majd a növekvő forgalom miatt elkezdték korlátozni az autóforgalmat a belváros egyes részein. Ezzel együtt parkolóházak és mélygarázsok építését is tervezték a közlekedés hatékonyságának javítása érdekében.

Az első fizetős parkoló bevezetése Budapest belvárosában nagy lépés volt a városi közlekedés szabályozása felé. Az Erzsébet híd alatti parkolótól indulva a rendszer kiterjedt a város több pontjára, megalapozva a mai fizetős parkolási rendszert. Az idő múltával egyre fontosabbá vált a fenntartható közlekedési megoldások bevezetése, hogy a belváros forgalma kezelhető maradjon.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Göncz Árpád 1990-ben kegyelmet adott egy gyermekgyilkosnak
Öt alkalom a Hunyadi János életében, amikor másképpen alakulhatott volna a magyar történelem

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
autó+motor Budapest
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Kárpátalján két magyar kémet fogott el az ukrán hírszerzés

  • Tényleg egy szuperszámítógép az univerzum? A gravitáció árulhatja el

  • Az EU enyhítené a farkasok védettségét, megkönnyítve a rájuk való vadászást

  • Ilyen volt az első WAVES 2025 audiovizuális csúcstalálkozó Mumbaiban – helyszíni riport

  • Sűríti járatait a Wizz Air Budapest és egy erdélyi város között

  • Hoppá: a Holdnak hamarosan már saját időzónája is lehet!

Kapcsolódó cikkek

ősi egyiptomi erődítmény
2025.05.08.

2 ezer éves, különleges egyiptomi erődítményt tártak fel régészek


Olvasson tovább
Antik írógép egy faasztalon amely a régi magyar szavak világát idézi
2025.05.08.

Régi magyar szavak, amiket ma már alig értünk pedig zseniálisan hangzanak


Olvasson tovább
kőkorszaki csontváz ember neolitikum
2025.05.07.

Több ezer éves csontváz és különböző ereklyék kerültek elő Martfű határában


Olvasson tovább
Caligula római császár nemi tavi hajó
2025.05.07.

Caligula császár bámulatos úszó palotáitól eldobod az agyad


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Kárpátalján két magyar kémet fogott el az ukrán hírszerzés

Kárpátalján két magyar kémet fogott el az ukrán hírszerzés

Tovább olvasok
Tényleg egy szuperszámítógép az univerzum? A gravitáció árulhatja el

Tényleg egy szuperszámítógép az univerzum? A gravitáció árulhatja el

Tovább olvasok
Az EU enyhítené a farkasok védettségét, megkönnyítve a rájuk való vadászást

Az EU enyhítené a farkasok védettségét, megkönnyítve a rájuk való vadászást

Tovább olvasok
Ilyen volt az első WAVES 2025 audiovizuális csúcstalálkozó Mumbaiban – helyszíni riport

Ilyen volt az első WAVES 2025 audiovizuális csúcstalálkozó Mumbaiban – helyszíni riport

Tovább olvasok
Sűríti járatait a Wizz Air Budapest és egy erdélyi város között

Sűríti járatait a Wizz Air Budapest és egy erdélyi város között

Tovább olvasok
<b>Hoppá: a Holdnak hamarosan már saját időzónája is lehet!</b>

Hoppá: a Holdnak hamarosan már saját időzónája is lehet!

Tovább olvasok
Teljesen megújul a 31. Sziget Fesztivál

Teljesen megújul a 31. Sziget Fesztivál

Tovább olvasok
Észak-koreai kémet fogtak Kínában, aki titkosított katonai információkat szerzett meg

Észak-koreai kémet fogtak Kínában, aki titkosított katonai információkat szerzett meg

Tovább olvasok
Megvan az új pápa: XIV. Leó a katolikus egyház 267. feje

Megvan az új pápa: XIV. Leó a katolikus egyház 267. feje

Tovább olvasok
Olyan baktériumot fedeztek fel, amely kábel módjára képes vezetni az áramot

Olyan baktériumot fedeztek fel, amely kábel módjára képes vezetni az áramot

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4