Majdnem katasztrófa: Amikor egy Wizz Air-gép veszélyesen közel került egy hegyhez
2016. november 10-én a Wizz Air 801-es járata súlyos balesetveszélybe került a szerbiai Nis repülőtere közelében. A Budapest felől érkező szolgálati járaton csak a személyzet tartózkodott. A kapitány és az első tiszt először repültek erre a repülőtérre, ami önmagában is kihívást jelentett.
A kritikus pillanatokban a pilóták közötti kommunikáció hiánya, a repülési rendszer hibás beállításai és a helyzet félreértése miatt a repülőgép veszélyesen alacsony magasságra süllyedt, miközben egy majdnem 1000 méter magas hegy felé tartott.

A megközelítés során a légiforgalmi irányítás más leszállási eljárást kért, mint amit eredetileg programoztak. Az újratervezés során a repülést irányító számítógép egy nem kívánt 360 fokos fordulót adott a pályához, amit a személyzet figyelmen kívül hagyott. Ezután az első tiszt hibásan állította be a süllyedési magasságot 305 méterre, miközben az előttük lévő hegy 945 méter magas volt. A kapitány későn észlelte a veszélyt, és ekkor már a vészjelző figyelmeztette őket.
A kritikus magasság és az iránytévesztés problémája
A Blikk beszámolója szerint mindkét pilóta azonnal, de nem megfelelően reagált. Egyszerre húzták hátra a botkormányokat, hogy elkerüljék az ütközést, de késlekedtek a maximális tolóerő alkalmazásával. Ennek következtében a repülőgép meredeken emelkedni kezdett, miközben sebessége drasztikusan csökkent, ami felboruláshoz is vezethetett volna. Szerencsére az automata repülésvezérlő rendszer érzékelte a veszélyesen alacsony sebességet, és azonnal maximális teljesítményre kapcsolta a hajtóműveket, elkerülve a katasztrófát.
A pilóták nem csökkentették időben a hajtóművek teljesítményét, így a szükséges 1310 méter helyett több mint 2130 magasságig emelkedtek, amely jelentősen eltért a repülési tervüktől. Bár végül biztonságosan leszálltak a nis-i repülőtéren, a manőver során a repülőgép minden eddiginél közelebb került egy súlyos balesethez.

A Wizz Air válasza és a vizsgálat tanulságai
A Wizz Air belső vizsgálata kimutatta, hogy a pilóták több súlyos hibát is elkövettek. Nem tájékoztatták megfelelően egymást a repülőgép irányításáról, helytelen magasságbeállításokat alkalmaztak, és nem kommunikáltak világosan a kritikus helyzetekben. A kapitány az előző nap nem tudott megfelelően pihenni, míg az első tiszt több mint tíz napja nem repült, ami szintén hozzájárulhatott a hibákhoz.
A légitársaság hivatalos nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a biztonság a legfontosabb prioritásuk. Az eset után azonnal beépítették a tanulságokat a pilótaképzésbe, és az érintett személyzet további oktatásban részesült budapesti és római szimulációs központokban. A Wizz Air az ügy tapasztalatait megosztotta minden pilótájával annak érdekében, hogy hasonló esetek a jövőben ne forduljanak elő.
A 801-es járat esete egyértelműen rávilágít arra, milyen súlyos következményei lehetnek a nem megfelelő kommunikációnak és a rossz döntéseknek egy repülőgépen. A szerencsének és az automatizált rendszerek beavatkozásának köszönhetően elkerülték a tragédiát, ám az események ismét rámutatnak arra, mennyire fontos valójában a folyamatos képzés és a biztonsági előírások betartása a légi közlekedésben.
Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
A szakértők szerint Trumpnak csak egy lehetősége maradt, hogy nyomást gyakoroljon Oroszországra
Hamarosan folytatódik Magyarország legnagyobb autópálya-felújítása
Beszédért felelős gént ültettek egerekbe, a kutatókat pedig meglepte az eredmény
Újra autómentes lesz a gyalogosok kedvelt budapesti sétánya
Magyar kutatók fontos lépést tettek a neurológiai betegségek kutatásában
Magyarország nukleáris ambíciói: veszély az EU egységére