• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.05.05.
· Kult+Múlt

Az első pesti lóvasút: forradalom a városi közlekedésben

lóvasút

Fotó: Fortepan/Deutsche Fotothek / Brück und Sohn (277728)

1866. augusztus 1-jén elindult a főváros első lóvasútvonala Újpest és Pest között, megváltoztatva ezzel a városlakók mindennapjait és Pest közlekedésének fejlődési irányát.

A 19. század második felében Pest rohamos növekedésnek indult. A város lakossága, valamint területi kiterjedése is egyre nőtt, ezért szükségessé vált egy megbízhatóbb és nagyobb kapacitású tömegközlekedési forma az addig használt omnibuszok helyett. A korszakban a távolsági közlekedést már forradalmasította a gőzvontatás, azonban a gőzmozdonyokat a városok szűk utcáiban nem lehetett hatékonyan és biztonságosan üzemeltetni — írja a PestBuda.

Egy új ötlet: Pest–Újpest lóvasút

Az első pesti lóvasút ötletgazdája Károlyi Sándor gróf volt, aki üzlettársaival 1862-ben nyújtotta be kérelmét egy Pest és Újpest közötti lóvasútvonal engedélyezésére. Újpest akkoriban még nem volt Pest része, hanem egy frissen alapított település, amelyet Károlyi István, a gróf édesapja alapított. A terv mögött tehát nemcsak közlekedési, hanem településfejlesztési szándék is állt. Érdekesség, hogy Károlyi nem a helyi, hanem az országos hatósághoz, a Helytartótanácshoz fordult, hogy biztosítsa a projekt támogatását.

A részvények és a lakosság bevonása

A projekt finanszírozását részvények kibocsátásával oldották meg: egy részvény 50 forintba került, ami mai áron körülbelül 280 000 forintnak felel meg. A kisebb befektetők mellett azonban jelentős tőkével rendelkező alapítók is csatlakoztak – aki legalább 20 részvényt vásárolt, annak a nevét alapítóként jegyezték fel.

Az engedély és annak különleges kikötése

Az engedélyt 1865. április 22-én adták ki hivatalosan a Pest–Újpest lóvasút megépítésére és üzemeltetésére. A dokumentum 40 évre biztosította az üzemeltetés jogát, mely idő után a vasút ingyenesen Pest város tulajdonába került volna. Emellett az engedély tartalmazott egy stratégiai jelentőségű kitételt is: a PKVT kizárólagos jogot kapott minden jövőbeli lóvasút építésére Pest területén – a gőzvontatású vasutakat kivéve. Ez a kikötés később komoly szerepet játszott a villamosok megjelenésének idején.

A Pesti Közúti Vaspálya Társaság megalakulása

A hivatalos engedély birtokában Károlyi Sándor és társai megalapították a Pesti Közúti Vaspálya Társaságot (PKVT). Az első lóvasútvonal a Széna tértől (ma Kálvin tér) indult és Újpestre vezetett. A vonal 1866. augusztus 1-jén kezdte meg működését – ezzel egy új korszak kezdődött Pest közlekedésében.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Dmitrij Poljakov, a CIA szovjet kéme, aki megmentett minket a harmadik világháborútól
A rémisztő ruhadarab, amitől mindenki rettegett
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Magyarország tömegközlekedés történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak

  • Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította

  • Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon

  • Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát

  • Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról

  • Hogyan építették piramisokat? Ezek a legvalószínűbb elméletek

Kapcsolódó cikkek

zsákbüntetés kivégzés
2025.06.01.

Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak


Olvasson tovább
búvvár szonár hangimpulzus küldetés
2025.06.01.

Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát


Olvasson tovább
gólya Pfeilstorch
2025.06.01.

Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról


Olvasson tovább
papír gyűjtés szocializmus állami feladat
2025.06.01.

Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak

Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak

Tovább olvasok
Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította

Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította

Tovább olvasok
Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon

Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon

Tovább olvasok
Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát

Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát

Tovább olvasok
Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról

Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról

Tovább olvasok
Hogyan építették piramisokat? Ezek a legvalószínűbb elméletek

Hogyan építették piramisokat? Ezek a legvalószínűbb elméletek

Tovább olvasok
Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata

Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata

Tovább olvasok
Átfogó fejlesztés indul a Balaton repülőterén: nemsokára utazhatunk nemzetközi járatokon

Átfogó fejlesztés indul a Balaton repülőterén: nemsokára utazhatunk nemzetközi járatokon

Tovább olvasok
Egy elhaladó csillag száműzheti a Földet a Naprendszerből

Egy elhaladó csillag száműzheti a Földet a Naprendszerből

Tovább olvasok
Különleges ajándékokat kapott III. Károly koronázása alkalmából

Különleges ajándékokat kapott III. Károly koronázása alkalmából

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4