1866. augusztus 1-jén elindult a főváros első lóvasútvonala Újpest és Pest között, megváltoztatva ezzel a városlakók mindennapjait és Pest közlekedésének fejlődési irányát.
A 19. század második felében Pest rohamos növekedésnek indult. A város lakossága, valamint területi kiterjedése is egyre nőtt, ezért szükségessé vált egy megbízhatóbb és nagyobb kapacitású tömegközlekedési forma az addig használt omnibuszok helyett. A korszakban a távolsági közlekedést már forradalmasította a gőzvontatás, azonban a gőzmozdonyokat a városok szűk utcáiban nem lehetett hatékonyan és biztonságosan üzemeltetni — írja a PestBuda.
Egy új ötlet: Pest–Újpest lóvasút
Az első pesti lóvasút ötletgazdája Károlyi Sándor gróf volt, aki üzlettársaival 1862-ben nyújtotta be kérelmét egy Pest és Újpest közötti lóvasútvonal engedélyezésére. Újpest akkoriban még nem volt Pest része, hanem egy frissen alapított település, amelyet Károlyi István, a gróf édesapja alapított. A terv mögött tehát nemcsak közlekedési, hanem településfejlesztési szándék is állt. Érdekesség, hogy Károlyi nem a helyi, hanem az országos hatósághoz, a Helytartótanácshoz fordult, hogy biztosítsa a projekt támogatását.
A részvények és a lakosság bevonása
A projekt finanszírozását részvények kibocsátásával oldották meg: egy részvény 50 forintba került, ami mai áron körülbelül 280 000 forintnak felel meg. A kisebb befektetők mellett azonban jelentős tőkével rendelkező alapítók is csatlakoztak – aki legalább 20 részvényt vásárolt, annak a nevét alapítóként jegyezték fel.
Az engedély és annak különleges kikötése
Az engedélyt 1865. április 22-én adták ki hivatalosan a Pest–Újpest lóvasút megépítésére és üzemeltetésére. A dokumentum 40 évre biztosította az üzemeltetés jogát, mely idő után a vasút ingyenesen Pest város tulajdonába került volna. Emellett az engedély tartalmazott egy stratégiai jelentőségű kitételt is: a PKVT kizárólagos jogot kapott minden jövőbeli lóvasút építésére Pest területén – a gőzvontatású vasutakat kivéve. Ez a kikötés később komoly szerepet játszott a villamosok megjelenésének idején.
A Pesti Közúti Vaspálya Társaság megalakulása
A hivatalos engedély birtokában Károlyi Sándor és társai megalapították a Pesti Közúti Vaspálya Társaságot (PKVT). Az első lóvasútvonal a Széna tértől (ma Kálvin tér) indult és Újpestre vezetett. A vonal 1866. augusztus 1-jén kezdte meg működését – ezzel egy új korszak kezdődött Pest közlekedésében.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak
Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította
Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon
Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát
Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról
Hogyan építették piramisokat? Ezek a legvalószínűbb elméletek