Magyarország a találmányok és feltalálók hazája, mégis számos olyan név van, amely alig ismert a köztudatban, holott munkásságuk világszinten is forradalmi hatású volt. Az alábbi öt magyar feltaláló élete és munkája bizonyítja: nem csak Rubik Ernő vagy Jedlik Ányos képviselte a magyar innováció aranykorát.
Luppis János – A torpedó atyja a Monarchiából
Luppis János fregattkapitány egy olyan korszakban élt, amikor a tengeri hadviselés jelentős átalakuláson ment keresztül. A „hullámok hátán úszó, habok közül felbukkanó, láthatatlan, végzetes pusztítás” néven emlegetett találmánya először csupán egy megbütykölt csónaknak tűnt, ám később Robert Whiteheaddel együttműködve sikerült megalkotniuk a világ első működő víz alatti torpedóját — írja az Ötvenentúl.
1869-től kezdve a torpedó sorozatgyártása is megkezdődött, Luppis pedig a találmányáért Ferenc Józseftől nemesi címet és az előkelő „von Rammer” (magyarul: elsüllyesztő) előnevet kapta. Fiumében (ma Rijeka) született, így az Osztrák–Magyar Monarchia egyik elfeledett zsenije lett.
Schwarz Dávid – A léghajó igazi megalkotója
A zeppelin név a német hadmérnökhöz, Ferdinand von Zeppelinhez kapcsolódik, pedig az első fémborítású léghajót Schwarz Dávid keszthelyi fakereskedő alkotta meg. Közel húsz évig dolgozott a könnyűszerkezetes légi járművön, ám a sikeres próbarepülést már nem élte meg – szívelégtelenségben meghalt, mielőtt felszállhatott volna.
Felesége azonban megszervezte a bemutatót, ahol Zeppelin is jelen volt. Rövidesen megvásárolta a technológiát, némileg tökéletesítette, és saját nevéhez kapcsolta. A sajtó három évvel Schwarz halála után hirdette világgá: a „zeppelin” meghódította az eget.
Galamb József – A T-modell magyar mérnöke
A Ford T-modell az autóipar egyik legfontosabb mérföldköve, amely a tömeggyártás bevezetésével forradalmasította a közlekedést. A gépkocsi egyik fő tervezője Galamb József volt, aki a szintén magyar származású Farkas Jenővel dolgozott együtt a Fordnál. Galamb nemcsak a T-modell fejlesztésében vett részt, hanem ő alkotta meg a Ford máig használt emblémáját is.
Makón született, és szegény sorból indult, de tehetsége és szorgalma révén Detroitban, az autóipar központjában teljesedett ki. 1955-ben hunyt el, hátrahagyva egy korszakalkotó örökséget.
Bíró László – Nem csak a golyóstoll született meg a keze alatt
Bíró László legismertebb találmánya kétségkívül a golyóstoll, de kreativitása messze túlmutat ezen. Feltalálta a golyós dezodort, és ő készítette el az első automata sebváltó prototípusát is, amit saját motorjába épített be 1932-ben. Ezzel az oldalkocsis járművel sikeresen megtette a Budapest–Berlin útvonalat.
A General Motors megvásárolta ugyan a szabadalmat, ám csupán azzal a céllal, hogy ellehetetlenítse a versenyt. A cég később saját automata váltóját dobta piacra, Bíró nevét kihagyva a történelemből. Az üldöztetés elől Argentínába menekült, ahol számos újabb találmányt szabadalmaztatott, és a mai napig az ország egyik legnagyobb feltalálójaként tisztelik.
Jánosi Marcell – A világ első kazettás flopijának megálmodója
A hetvenes években a számítástechnika még gyerekcipőben járt, de Jánosi Marcell már ekkor előre tekintett. 1974-ben megtervezte a világ első kazettás flopilemezét, amely kisebb és biztonságosabb volt az akkor használt 8 hüvelykes változatnál. A találmányát azonban csak évek múlva kezdték gyártani a magyarországi bürokrácia lassúsága miatt.
Miután a magyar állam nem hosszabbította meg a szabadalmat, a japánok gyorsan lecsaptak az ötletre, és a Sony fejlesztette ki belőle az ismert mikroflopit. Bár a találmánya világhírt érdemelt volna, Jánosi Marcell nevét csak kevesen ismerik. 2011-ben hunyt el.
A magyar kreativitás öröksége
Ezek a feltalálók mind hozzájárultak a világ technológiai fejlődéséhez, és noha nevük ritkán kerül elő a tankönyvekben vagy a hírekben, találmányaik a mindennapjaink részévé váltak. Érdemes emlékeznünk rájuk, mert ők is bizonyítják: a magyar elme nem ismer határokat.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Az első pesti lóvasút: forradalom a városi közlekedésben
Petőfi költeménye alapján készült képregény jelenik meg holnap
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Karahan Tepe a Göbekli Tepe testvérhelye, amely átírhatja az őstörténelmet
Az első taxik Budapesten – húsz év késéssel indult el az autós személyszállítás
Mi történik, ha megérinted a higanyt?
Miért vásárolt Budapest csehszlovák és nem magyar villamosokat 1979-ben?
Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar meghódította Európát Mahlerrel – 2025 nagy turnéja
Az első gőzturbinát egy török találta fel… döner forgatására