• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.05.05.
· Kult+Múlt

Az első pesti lóvasút: forradalom a városi közlekedésben

lóvasút

Fotó: Fortepan/Deutsche Fotothek / Brück und Sohn (277728)

1866. augusztus 1-jén elindult a főváros első lóvasútvonala Újpest és Pest között, megváltoztatva ezzel a városlakók mindennapjait és Pest közlekedésének fejlődési irányát.

A 19. század második felében Pest rohamos növekedésnek indult. A város lakossága, valamint területi kiterjedése is egyre nőtt, ezért szükségessé vált egy megbízhatóbb és nagyobb kapacitású tömegközlekedési forma az addig használt omnibuszok helyett. A korszakban a távolsági közlekedést már forradalmasította a gőzvontatás, azonban a gőzmozdonyokat a városok szűk utcáiban nem lehetett hatékonyan és biztonságosan üzemeltetni — írja a PestBuda.

Egy új ötlet: Pest–Újpest lóvasút

Az első pesti lóvasút ötletgazdája Károlyi Sándor gróf volt, aki üzlettársaival 1862-ben nyújtotta be kérelmét egy Pest és Újpest közötti lóvasútvonal engedélyezésére. Újpest akkoriban még nem volt Pest része, hanem egy frissen alapított település, amelyet Károlyi István, a gróf édesapja alapított. A terv mögött tehát nemcsak közlekedési, hanem településfejlesztési szándék is állt. Érdekesség, hogy Károlyi nem a helyi, hanem az országos hatósághoz, a Helytartótanácshoz fordult, hogy biztosítsa a projekt támogatását.

A részvények és a lakosság bevonása

A projekt finanszírozását részvények kibocsátásával oldották meg: egy részvény 50 forintba került, ami mai áron körülbelül 280 000 forintnak felel meg. A kisebb befektetők mellett azonban jelentős tőkével rendelkező alapítók is csatlakoztak – aki legalább 20 részvényt vásárolt, annak a nevét alapítóként jegyezték fel.

Az engedély és annak különleges kikötése

Az engedélyt 1865. április 22-én adták ki hivatalosan a Pest–Újpest lóvasút megépítésére és üzemeltetésére. A dokumentum 40 évre biztosította az üzemeltetés jogát, mely idő után a vasút ingyenesen Pest város tulajdonába került volna. Emellett az engedély tartalmazott egy stratégiai jelentőségű kitételt is: a PKVT kizárólagos jogot kapott minden jövőbeli lóvasút építésére Pest területén – a gőzvontatású vasutakat kivéve. Ez a kikötés később komoly szerepet játszott a villamosok megjelenésének idején.

A Pesti Közúti Vaspálya Társaság megalakulása

A hivatalos engedély birtokában Károlyi Sándor és társai megalapították a Pesti Közúti Vaspálya Társaságot (PKVT). Az első lóvasútvonal a Széna tértől (ma Kálvin tér) indult és Újpestre vezetett. A vonal 1866. augusztus 1-jén kezdte meg működését – ezzel egy új korszak kezdődött Pest közlekedésében.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Dmitrij Poljakov, a CIA szovjet kéme, aki megmentett minket a harmadik világháborútól
A rémisztő ruhadarab, amitől mindenki rettegett
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Magyarország tömegközlekedés történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?

  • Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

  • Tokaj: a borok királya és a királyok bora

  • Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek

  • Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

  • Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Kapcsolódó cikkek

Ligeti Miklós Anonymus szobor Budapest
2025.05.22.

Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?


Olvasson tovább
hordó Tokaj bor
2025.05.22.

Tokaj: a borok királya és a királyok bora


Olvasson tovább
szarkofág
2025.05.22.

Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek


Olvasson tovább
Római Birodalom nyelv Forum Romanum római beton
2025.05.21.

Hogyan tart a római beton 2000 éve?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?

Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?

Tovább olvasok
Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

Tovább olvasok
Tokaj: a borok királya és a királyok bora

Tokaj: a borok királya és a királyok bora

Tovább olvasok
<b>Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek</b>

Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek

Tovább olvasok
Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Tovább olvasok
Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Tovább olvasok
Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Tovább olvasok
XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

Tovább olvasok
Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Tovább olvasok
Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4