1866. augusztus 1-jén elindult a főváros első lóvasútvonala Újpest és Pest között, megváltoztatva ezzel a városlakók mindennapjait és Pest közlekedésének fejlődési irányát.
A 19. század második felében Pest rohamos növekedésnek indult. A város lakossága, valamint területi kiterjedése is egyre nőtt, ezért szükségessé vált egy megbízhatóbb és nagyobb kapacitású tömegközlekedési forma az addig használt omnibuszok helyett. A korszakban a távolsági közlekedést már forradalmasította a gőzvontatás, azonban a gőzmozdonyokat a városok szűk utcáiban nem lehetett hatékonyan és biztonságosan üzemeltetni — írja a PestBuda.
Egy új ötlet: Pest–Újpest lóvasút
Az első pesti lóvasút ötletgazdája Károlyi Sándor gróf volt, aki üzlettársaival 1862-ben nyújtotta be kérelmét egy Pest és Újpest közötti lóvasútvonal engedélyezésére. Újpest akkoriban még nem volt Pest része, hanem egy frissen alapított település, amelyet Károlyi István, a gróf édesapja alapított. A terv mögött tehát nemcsak közlekedési, hanem településfejlesztési szándék is állt. Érdekesség, hogy Károlyi nem a helyi, hanem az országos hatósághoz, a Helytartótanácshoz fordult, hogy biztosítsa a projekt támogatását.
A részvények és a lakosság bevonása
A projekt finanszírozását részvények kibocsátásával oldották meg: egy részvény 50 forintba került, ami mai áron körülbelül 280 000 forintnak felel meg. A kisebb befektetők mellett azonban jelentős tőkével rendelkező alapítók is csatlakoztak – aki legalább 20 részvényt vásárolt, annak a nevét alapítóként jegyezték fel.
Az engedély és annak különleges kikötése
Az engedélyt 1865. április 22-én adták ki hivatalosan a Pest–Újpest lóvasút megépítésére és üzemeltetésére. A dokumentum 40 évre biztosította az üzemeltetés jogát, mely idő után a vasút ingyenesen Pest város tulajdonába került volna. Emellett az engedély tartalmazott egy stratégiai jelentőségű kitételt is: a PKVT kizárólagos jogot kapott minden jövőbeli lóvasút építésére Pest területén – a gőzvontatású vasutakat kivéve. Ez a kikötés később komoly szerepet játszott a villamosok megjelenésének idején.
A Pesti Közúti Vaspálya Társaság megalakulása
A hivatalos engedély birtokában Károlyi Sándor és társai megalapították a Pesti Közúti Vaspálya Társaságot (PKVT). Az első lóvasútvonal a Széna tértől (ma Kálvin tér) indult és Újpestre vezetett. A vonal 1866. augusztus 1-jén kezdte meg működését – ezzel egy új korszak kezdődött Pest közlekedésében.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?
Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni
Tokaj: a borok királya és a királyok bora
Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek
Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air
Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága