• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Vendégszerző Vendégszerző · 2025.06.02.
· Kult+Múlt

Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?

Magyarország közlekedés Budapest

Kép: Fortepan

Ma már furcsának számít, ha valaki például egy jobbkormányos angol autót lát a magyar utakon. Pedig ez nem volt mindig így: Magyarországon egészen 1941-ig a bal oldalon közlekedtek a járművek. Miért történt a váltás? Részletek alább.

A Pesti Srácok szerint az első világháborút követően sorra tértek át az országok a jobb oldali közlekedésre. A sort Szovjet-Oroszország kezdte meg közvetlenül a háború után, majd az 1930-as években Magyarország összes szomszédja ezt a rendszert vezette be.

Érdekesség, hogy 1941-ben Magyarország volt az utolsó előtti ország, amely áttért a jobb oldali közlekedésre. Egyedül Svédország váltott később, 1967-ben.

Hivatalosan 1941. július 6-ától kellett Magyarországon az úttest jobb oldalán közlekedniük az autósoknak.

A változás azonban nem lépett azonnal életbe Budapesten: a fővárosban csak november 9-én vezették be az új szabályt.

A Pesti Srácok beszámolója szerint máig nem tisztázott, miért a bal oldali közlekedés volt a természetes évszázadokon keresztül. Egyesek szerint ez a római hagyományokra vezethető vissza, míg mások úgy vélik, hogy mivel a legtöbben jobbkezesek voltak, a bal oldalon való haladás lehetővé tette, hogy a jobb kézben tartott karddal könnyebb legyen harcolni.

Az első uralkodó, aki hivatalosan is bevezette a jobb oldali közlekedést, I. Napóleon volt. Azonban a szabály csak a közutakra vonatkozott, ezért Franciaországban a vasút még ma is a bal oldalon közlekedik.

Magyarországon egyetlen kivétel maradt: a gödöllői HÉV a mai napig a bal oldalon halad.

A napóleoni háborúkat követően több ország – köztük Ausztria és Magyarország is – visszatért a bal oldali közlekedéshez.

De miért döntött Magyarország 1941-ben mégis a jobb oldal mellett?

Több ok is szerepet játszott a döntésben: egyrészt a német orientáció, ahol már jobb oldali közlekedés élt, másrészt az 1930-as évek végén és az 1940-es évek elején visszacsatolt területek – Romániából, Csehszlovákiából és Jugoszláviából –, ahol szintén jobb oldali rendszer működött.

A közlekedési szabályozásért felelős minisztérium már 1939-ben be akarta vezetni az új rendszert, ám a második világháború kitörése késleltette a változást. Végül a hivatalos átállás 1941. július 6-án, hajnali 3 órakor történt meg Budapest kivételével, ahol a váltás november 9-én, szintén hajnali 3 órakor lépett életbe.

Érdekes módon a váltás zökkenőmentesen zajlott.

Mindössze egyetlen balesetről számoltak be.

Egy kalauz kiesett a vonatból, mert a rossz oldali ajtónak dőlt. Az új szabályozás azonban komoly költségekkel is járt: több autóbuszt át kellett alakítani, hogy az ajtójuk a megfelelő oldalra kerüljön.

Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary

Ez is érdekelhet:

  • Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?
  • A kispesti csoda: A Wekerletelep története
  • Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
DailyNewsHungary közlekedés Magyarország történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Szabályszegés a kamerák előtt: így büntetnek a városi megfigyelőrendszerek

  • Átfogó KRESZ-reform készül, minden közlekedőt érinteni fog

  • Végleg eltűnt Balatonfüred vitatott „görög faluja”

  • A Szovjetek palotája a 20. század legnagyobb projektje lett volna, de Hitler miatt soha sem valósult meg

  • Emberi agysejtekkel operál az új biológiai számítógép

  • Ezért nem akarják felnyitni Kína első császárának sírját

Kapcsolódó cikkek

Szovjetek palotája
2025.06.05.

A Szovjetek palotája a 20. század legnagyobb projektje lett volna, de Hitler miatt soha sem valósult meg


Olvasson tovább
Kínai agyaghadsereg védi a császár sírját
2025.06.05.

Ezért nem akarják felnyitni Kína első császárának sírját


Olvasson tovább
holt-tengeri tekercsek, biblia
2025.06.05.

Még régebbiek lehetnek a holt-tengeri tekercsek, mint azt korábban gondolták


Olvasson tovább
India indiai függő oszlop
2025.06.05.

Az indiai templom, amelynek „lebegő oszlopa nem érinti a talajt”


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Szabályszegés a kamerák előtt: így büntetnek a városi megfigyelőrendszerek

Szabályszegés a kamerák előtt: így büntetnek a városi megfigyelőrendszerek

Tovább olvasok
Átfogó KRESZ-reform készül, minden közlekedőt érinteni fog

Átfogó KRESZ-reform készül, minden közlekedőt érinteni fog

Tovább olvasok
Végleg eltűnt Balatonfüred vitatott „görög faluja”

Végleg eltűnt Balatonfüred vitatott „görög faluja”

Tovább olvasok
A Szovjetek palotája a 20. század legnagyobb projektje lett volna, de Hitler miatt soha sem valósult meg

A Szovjetek palotája a 20. század legnagyobb projektje lett volna, de Hitler miatt soha sem valósult meg

Tovább olvasok
Emberi agysejtekkel operál az új biológiai számítógép

Emberi agysejtekkel operál az új biológiai számítógép

Tovább olvasok
Ezért nem akarják felnyitni Kína első császárának sírját

Ezért nem akarják felnyitni Kína első császárának sírját

Tovább olvasok
7 különös dolog, amit a Holdon hagytak az űrhajósok

7 különös dolog, amit a Holdon hagytak az űrhajósok

Tovább olvasok
Még régebbiek lehetnek a holt-tengeri tekercsek, mint azt korábban gondolták

Még régebbiek lehetnek a holt-tengeri tekercsek, mint azt korábban gondolták

Tovább olvasok
Az indiai templom, amelynek „lebegő oszlopa nem érinti a talajt”

Az indiai templom, amelynek „lebegő oszlopa nem érinti a talajt”

Tovább olvasok
<b>Jézus 2025-ben visszatér? Rengetegen fogadnak rá, hogy idén lesz a második eljövetel</b>

Jézus 2025-ben visszatér? Rengetegen fogadnak rá, hogy idén lesz a második eljövetel

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4