Átfogó KRESZ-reform készül, minden közlekedőt érinteni fog
Az ország történetének egyik legnagyobb közlekedési reformja előtt állunk. A KRESZ, amely az elmúlt 50 évben csak kisebb módosításokon esett át, most átfogó frissítésen megy keresztül. A cél a közlekedésbiztonság javítása, a jogi keretek modernizálása, valamint annak a 21. századi közlekedési szokásokhoz való igazítása. Az új szabályok mindenkit érintenek, aki közlekedik az ország útjain.
Miért van szükség a KRESZ-reformra?
Az Építési és Közlekedési Minisztérium széleskörű egyeztetést folytatott le szakmai, tudományos és civil szervezetek bevonásával, hogy feltérképezze a legfőbb kihívásokat, és javaslatokat gyűjtsön az új KRESZ kialakításához – írja az Index. Az utolsó komolyabb átdolgozás több mint egy évtizede történt, ám azóta jelentősen megváltozott az úthálózat és a közlekedési kultúra. Sokkal több a kerékpáros, az elektromos rollerrel közlekedő és másféle úthasználó, akiknek jelenleg nem minden esetben nyújt megfelelő jogi védelmet a meglévő szabályozás.
A legfontosabb változások minden közlekedő számára
Gyalogosok
Az új KRESZ kibővíti a gyalogos fogalmát, így ide tartoznak majd a járművet tolók, a gördeszkázók és korcsolyázók is. A Blikk szerint tilos lesz utcán, valamint vasúti kereszteződéseknél átkelés közben mobiltelefont használni vagy zenét hallgatni. A gyalogosoknak elsősorban a kijelölt átkelőhelyeket kell használniuk, és kizárólag zöld jelzésnél kelhetnek át. Fontos újdonság, hogy az autósoknak nemcsak a zebrán már átkelő gyalogosnak kell elsőbbséget adniuk, hanem azoknak is, akik egyértelműen jelezik áthaladási szándékukat.
Iskola- és óvodazónák
Újonnan kijelölt „iskola- és óvodazónák” létesülnek, ahol tanítási időben 30 km/h-s sebességkorlátozás lesz érvényben a gyermekek védelme érdekében.
Tömegközlekedés
Három év alatti gyermekek csak ülve utazhatnak tömegközlekedési eszközön lakott területen kívül a biztonság fokozása érdekében.
Kerékpárosok és e-mobilitás
A kerékpárosokra új sebességhatárokat vezetnek be: járdán és gyalogos övezetekben legfeljebb 10 km/h-val, megosztott gyalog- és kerékpárúton 25 km/h-val lehet majd haladni. A 14 év alatti gyerekek számára kötelező lesz a bukósisak viselése. Az úttest jobb oldali egy méteres sávját a „sérülékeny közlekedők” használhatják majd közösen. A kerékpárosoknak engedélyezik lassan haladó vagy álló járművek jobb oldali kikerülését, valamint előnyben részesítik őket az újonnan kijelölendő „kerékpáros utcákon”. Autósoknak kötelező lesz minimum 1 méter oldaltávolságot tartani országúton 50 km/h-ig, afelett pedig 1,5 métert előzéskor.
Az elektromos rollerek esetében megkülönböztetik az alacsony és nagy teljesítményű típusokat. A 25 km/h-nál kisebb sebességre képes rollereket 12 éves kortól lehet használni, de az első két évben bukósisak viselése kötelező. A nagyobb teljesítményű modellekhez biztosítás és legalább 14 éves életkor szükséges.

Néhány új szabály a kerékpárosokat is érinteni fogja. Fotó: BKK
Autósok és motorosok
Bizonyos útszakaszokon emelni fogják a sebességhatárokat:
- Autópályákon akár 140 km/h is megengedett lehet autók számára,
- Autóutakon 120 km/h-ra nő a korlát,
- Teherautók és buszok számára 90 km/h-ig emelkedhet a megengedett sebesség lakott területen kívül,
- Traktorok 60 km/h-ig közlekedhetnek a városon kívül.
A motorosok számára könnyítés, hogy B kategóriás jogosítvánnyal akár 125 cm³-es motorkerékpárt is vezethetnének külön vizsga nélkül – ez azonban vitát váltott ki a biztonsági kockázatok miatt. Lehetővé válik a „sávok közötti előrehaladás” (filterelés), valamint pontosítják a lakott területen kívüli motorozás esetén szükséges védőfelszereléseket is.

Illusztráció. Kiemelt kép: depositphotos.com
Előzés, besorolás és biztonság
Új KRESZ-szabályok szerint kötelezővé válik az „cipzár elv”: a sávmegszűnésnél a forgalmat engedni kell az összeszűkülő irányból. A 3,5 tonnánál nehezebb járművekre szigorúbb előzési korlátozások vonatkoznak majd. Egységesítik a követési távolságokat: autópályán 2 másodperc, autóúton 1 másodperc lesz az előírt minimum. Az irányjelzőt legalább két másodperccel az elindítás előtt kell kitenni sávtartás vagy kanyarodás során. A dudálást kizárólag rövid, biztonsági célú jelzésként lehet majd használni.
Oktatás és technológia
2025-től a középiskolai tananyag részévé válik a KRESZ- és elsősegély-oktadás, online modulokkal, valamint szimulátoros képzéssel, hogy csökkentsék a költségeket és növeljék a biztonságot. Tervben van a gyakorló vezetések családi felügyelet alatt történő lehetőségének bevezetése is.
Előretekintés
Az új KRESZ célja, hogy biztonságosabbá, kiszámíthatóbbá és befogadóbbá tegye a közlekedést, külön figyelmet fordítva a sérülékeny úthasználók védelmére, miközben alkalmazkodik a változó mobilitási igényeihez. A végleges szabályozás még egyeztetés alatt áll, és a nyilvánosság véleményét is várják a bevezetés előtt.
Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Tudja, hogy hogyan működnek a benzinkutak?
Egy Tiszafüred közelében feltárt bronzkori temető különleges betekintést nyújt a 3500 évvel ezelőtti közösségek életébe
Guruló zongora vonzotta a tekinteteket Budapest XIII. kerületében
Egy új felmérés szerint Budapest az egyik legkevésbé gyerekbarát város Európában
Nagyot nézel, ha meglátod, mennyibe kerülnek kedvenc nyári ételeink idén
Korábban nyitnak a strandok és élményfürdők a hatalmas hőség miatt