Betörtek a kecskeméti reptérre: Nem hinnéd el, mit loptak el

Komoly biztonsági botrány rázta meg a Magyar Honvédséget: körülbelül két hete ismeretlenek bejutottak a kecskeméti katonai reptér területére, és ellopták több ott tárolt MIG-29-es vadászgép speciális lokátoralkatrészeit. Az ügy súlyát növeli, hogy mindezt a szigorúan őrzött objektumban hajtották végre, látszólag különösebb nehézség nélkül.

A „Jurassic Park” repülői Kecskeméten

A kecskeméti bázison a még meglévő MIG-29-eseket őrzik abból a 28 darabból, amelyeket Magyarország 1993-ban kapott Oroszországtól az államadósság fejében, számolt be a Blikk. A típus 2010-ben került ki a hadrendből, helyüket a svéd Gripenek vették át. A gépeket azóta konzervált állapotban tárolják, hogy szükség esetén, legalábbis elméletben, üzemképesek lehessenek.

Kecskemét katonai repülőtér (1)
Fotó: Facebook/MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár/Opoczki Bettina fhdgy.

A nyugalmazott vadászpilóták szerint azonban ezek a repülők régóta nem repülőképesek. A bázis belső szlengje találóan „Jurassic Parknak” nevezi azt a területet, ahol a kivont gépek állnak, mondta Németh Zoltán őrnagy, nyugalmazott vadászpilóta a lapnak.

Egyszerű módszer, célzott zsákmány

A beszámolók szerint a betörők meglepően egyszerűen jutottak be: átvágták a drótkerítést, majd felhajtva a nyílást besétáltak a területre. A tolvajok a gépek orrkúpja mögött található lokátortérből vittek el alkatrészeket, ehhez a burkolatot is meg kellett rongálniuk.

Mivel a zsákmány szűk körben használható, valószínű, hogy a tettesek pontosan tudták, mit keresnek, és feltehetően megrendelésre dolgoztak. A MIG-29-es típus ma is szolgál több országban, például Oroszországban, Ukrajnában, Bulgáriában és Kubában, így az alkatrészek iránti kereslet fennmaradhat.

Eladhatatlan örökség

A magyar állam 2019-ben megpróbálta értékesíteni a Kecskeméten található még meglévő 19 darab MIG-29-est, 20 hajtóművel és közel 300 egyéb tartozékkal együtt. A 2,8 milliárd forintos kikiáltási ár ellenére egyetlen licit sem érkezett. Az eladás egyik fő akadálya az volt, hogy NATO-tagként Magyarország csak az orosz gyártó hozzájárulásával adhatta volna el a gépeket.

Annak idején a repülőkért mintegy 800 millió dollárt számítottak be az orosz államadósság csökkentéseként, ez akkori árfolyamon 70–80 milliárd forintot jelentett.

Vizsgálat folyik

A Honvédelmi Minisztérium közlése szerint az ügyben a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság nyomoz. Arról, hogy a behatolást miként nem észlelték időben, egyelőre nincs hivatalos magyarázat.

Érdemes elolvasni:

Source: