A Temu letarolta a magyar online piacot: először költünk többet külföldön, mint hazai webshopokban
A kínai Temu és más külföldi webáruházak már több bevételt gyűjtenek be Magyarországon, mint az összes hazai webshop együtt. A magyar vásárlók minden elköltött száz forintjából 52 most már külföldi cégek kasszáját gazdagítja.
A magyar bankkártyás költések több mint fele már külföldi webáruházakhoz kerül. A Temu és hasonló platformok olyan gyorsan terjeszkedtek, hogy a hazai szereplők csak kapkodják a fejüket. Minden elköltött száz forintból 52 ma már nem Magyarországon marad, hanem külföldi cégek kasszáját gazdagítja. – számolt be róla a BiztosDöntés.hu.
Nehéz helyzetben a magyar webshopok
A Biztosdöntés.hu statisztikái világosan mutatják a különbséget: a külföldi online vásárlások száma egyetlen év alatt közel 30 százalékkal nőtt, így több mint 49 millió tranzakciót bonyolítottak le a magyar vásárlók. A hazai webshopoknál is volt bővülés, de sokkal visszafogottabb: április és június között 54,2 millió bankkártyás vásárlás történt, ami mindössze 4,7 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest.
A magyar piacon továbbra is az olyan nagy szereplők a meghatározók, mint az eMAG, a MediaMarkt, az Alza.hu, a Libri vagy a Tesco online áruháza. Ezek az oldalak még mindig milliós nagyságrendű vásárlót szolgálnak ki, a gyors szállítás és a személyes átvétel lehetősége pedig sokak számára komoly vonzerőt jelent. Ennek ellenére előnyük fokozatosan olvad, mert a nemzetközi árversenyben nehezebben tudják tartani a lépést a Temuhoz hasonló óriásokkal.
Újfajta trükkök a vásárlók megnyerésére
A külföldi platformok sikeressége abban is rejlik, hogy újfajta módszerekkel próbálják magukhoz kötni a vásárlókat. A Temu például egymásra épülő kuponrendszert kínál, ahol minden vásárlás további kedvezményeket hoz. Az időhöz kötött akciók sürgetik a döntést, a költségtérítési lehetőségek – például a szállítási díj visszatérítése vagy vásárlási kreditek – pedig azt az érzést keltik, hogy a vevő minden kattintással nyer valamit.
Ez a rendszer nem forradalmi az online piacon, de a kedvezméynek mértéke és rendzseressége mindenképp egyedülállónak mondható, és szemmel láthatóan növeli a vásárlási kedvet. Sokakat arra ösztönöz, hogy gyakrabban és nagyobb összegben rendeljenek, ami a statisztikákban is meglátszik.
- Hazai siker a digitális hirdetési piacon: magyar vállalkozás a német óriások között
Nemcsak többet vásárolunk külföldön, hanem drágábban is
A trendet a vásárlások száma mellett azok értéke is jól mutatja. A hazai webshopokban az átlagos kosárérték az elmúlt egy évben emelkedett ugyan, de a külföldi vásárlásoknál még nagyobb volt a növekedés.
A hazai webshopokban egy év alatt nagyjából 11 százalékkal nőtt az átlagos kosárérték, így jelenleg átlagosan 18 745 forintot fizet egy vásárló. A külföldi oldalaknál viszont ennél sokkal erősebb az emelkedés: ott a rendelés értéke 22 639 forintra ugrott, ami majdnem harmadával több, mint egy évvel korábban. Vagyis ma egy külföldi vásárlás átlagosan ötödével többe kerül, mint egy hazai rendelés.

A Visa adatai szerint a magyar vásárlók 84%-a ma már inkább bankkártyával vagy mobiltelefonnal fizet, készpénzzel egyre ritkábban. Kép: Depositphotos.com
A teljes forgalmat nézve a különbség még látványosabb. Az idei második negyedévben a külföldi online vásárlások értéke elérte az 1111 milliárd forintot, míg a magyar webshopokban „csak” 1016 milliárdot költöttek a bankkártyás vásárlók. Ez közel 100 milliárdos előnyt jelent a külföldi oldalak javára.
Új játékszabályok a magyar online piacon
A külföldi platformok egyszerre kínálnak dömpingárakat, állandó akciókat és egyre kényelmesebb szolgáltatásokat. A hazai boltoknak ehhez nehéz lesz alkalmazkodni, és hosszabb távon új ötletek nélkül aligha lesz esélyük. Az is sokat elárul a helyzetről, hogy ma már az emberek közötti beszélgetésekben is gyakrabban kerül elő a Temu neve, mint bármelyik magyar webshopé –ez önmagában is jelzi, mennyire átalakult a piac.
A magyar vásárlási szokások gyökeresen megváltoztak, és a következő években eldől, hogy a hazai szereplők képesek lesznek-e lépést tartani, vagy még jobban háttérbe szorulnak a külföldi óriásokkal, mint a Temuval vagy a Sheinnel szemben.