Azt biztosan tudjuk, hogy az egykori MALÉV 240-es számú, Budapest-Ferihegyről Bejrútba közlekedő járata pontosan ötven évvel ezelőtt, 1975. szeptember 30-án zuhant a Földközi-tengerbe a libanoni fővárostól mindössze 10 km-re. A repülő roncsa nincs túl mélyen, a britek akkor fel is ajánlották a támogatásukat, de a magyar hatóságok elutasították, saját eredményeiket pedig titkosították. Mi lehetett a fedélzeten és miért kellett lezuhannia 11 magyar állampolgárnak úgy, hogy még a legegyszerűbb kérdésekre sincs válasz két emberöltő után?
Mi az amit tudunk a magyar repülő sorsáról?
Meglehetősen kevés, de összefoglaljuk alább:
- egy Tupoljev Tu-154 típusú utasszállító repülőgép zuhant a tengerbe 50 éve;
- fedélzetén hivatalosan 60 civil tartózkodott, akik közül 10-en voltak a személyzet tagjai. Senki sem élte túl, 11 magyar állampolgár merült hullámsírba (a fedélzeten ugyanis volt egy magyar utas is);
- nyolc perccel a tervezett leszállás és 10 kilométerrel a bejrúti reptér előtt szakadt meg a rádiókapcsolat;
- volt vizsgálat, a magyar hatóságok a libanoniakkal dolgoztak együtt az ügyön;
- sosem emelték ki sem a gép fedélzeti adatrögzítőit, sem a roncsokat, sem a holttesteket. Pedig a part közelében, jól beazonosítható helyen vannak ma is;
- 2003-ban a magyar titkosszolgálat vizsgálta meg újra a katasztrófát, de eredményeiket titkosították.
- az áldozatok családtagjai szerény, 4 millió forintos támogatást kaptak 2009-ben.
Lezuhant egy kisrepülő Jászvásárnál: súlyosan megsérült az AUR egyik képviselője

1973. Fortepan / Kővári György
Mi az, amiről pletykálnak a gép kapcsán?
Egyfelől arról, hogy a gépen nem 50, hanem 51 utas volt (a hiba persze fakadhat abból is, hogy az egy magyar állampolgár utast rosszul adják hozzá a teljes létszámhoz). A korabeli MTI-tudósítás mindenesetre 60 személyről ír, akik közül 50 volt az utas, akiket tízfős személyzet szolgált ki. A Tudásmorzsák a repülésről Facebook-oldal szerint közülük 37-et találtak meg a libanoni hatóságok, akik kiemelték és eltemették őket. Nem tudni, hogy voltak-e köztük magyar állampolgárok, akiknek egyébként jelképes sírhelyük van a Farkasréti temetőben.

A lezuhant gép legénysége. Forrás: FB/Tudásmorzsák a repülésről
Tegnap óta pedig már az Aeroparkban is dombormű állít emléket az akkori áldozatoknak:
A közvélekedés szerint a magyar utasszállítót lelőtték, ám arról csak spekulációk vannak, hogy kik és miért. Szemtanúból ugyanis csak egyetlen egy van (a katasztrófa hajnali fél 3-kor történt), aki az Airportal szerint arról számolt be, hogy egy nagy robbanást látott a levegőben a rádiókapcsolat megszakadása előtt.
- Erre senki sem gondolt: magyar szála is van a döbbenetes aradi légikatasztrófának
Kik lőhették le a magyar gépet?
- a Palesztin Felszabadítási Szervezet (mert egy rivális PFSZ-csoport utazott volna a gépen, de ők végül nem szálltak fel, csak erről nem tudhattak az elkövetők);
- az izraeliek, hogy végezzenek a fenti delegációval (ők sem tudtak a változásról);
- szíriaiak, akik harcban álltak a PFSZ-szel.
A szóbeszéd szerint a repülő hadianyagot vitt a rakterében, ezért tartott oly sokáig a berakodás és indultak mintegy 9 órás késéssel. Állítólag még áramszünet is volt, hogy ne lehessen látni mit tesznek be a gép rakterébe.
- VIDEÓ: 100 km/h-val vágta ketté a halálvonat a buszt a Balatonnál, halálközeli élményéről vallott Ferenc

Forrás: FB/Tudásmorzsák a repülésről
Hibáztak a pilóták?
A Tudásmorzsák a repülésről oldal szerint “természetes” okok is vezethettek a katasztrófához:
- hajtóműhiba és forgórész-szétrepülés: “ezt a szakmában uncontained engine failure néven ismerik. A legismertebb ilyen okból bekövetkezett baleset az United Airlines 232-es járatának 111 halálos áldozatot követelő esete”, írja a szerző. Volt két Tu-154-es, ami ilyen okból zuhant le.
- lehetőségként említik az irányított földnek repülést, aminek oka, hogy a gépnek akkor csak egy pontatlanabb, nem precíziós landolási rendszere volt aktív.
- de lehetett egyéb hiba is: átstartolás, átesés, szélnyírás, stb.

Orly repülőtér. Előtérben a MALÉV TU-154 B-2 típusú utasszállító repülőgépe 1989-ben. Fortepan / Umann Kornél
További, balesetekkel kapcsolatos híreinkért kattints.
A blog szerint egyébként a megoldás 10 kilométernyire fekszik Bejrúttól. Azt már mi tesszük hozzá, hogy a mai modern technikával vélhetően rá lehetne jönni az okokra, ám valamiért ezt senki sem szeretné.