Meglepő lépésre szánta el magát a MOL, amikor jelezte, hogy részesedést vásárolna a horvát Janaf olajvezeték-üzemeltető vállalatban.
Az Adria-kőolajvezeték Magyarország energetikai mentőöve lehetne
A kőolajvezeték létfontosságú alternatívát jelentene az orosz Barátság-vezeték mellett, különösen az ukrajnai háború és az uniós szankciók idején. A magyar kormány azonban régóta állítja, hogy a horvát szakasz nem képes biztosítani Magyarország és Szlovákia teljes ellátását, és a tranzitdíjak is indokolatlanul magasak.

Ezzel szemben a horvát fél többször is visszautasította a vádakat, és azt állítja, hogy a vezeték kapacitása bőségesen fedezné Magyarország és Szlovákia igényeit.
Tárgyalt a MOL és a JANAF
A horvát Forbes beszámolója szerint szerdán Zágrábban újabb tárgyalásokat tartott a MOL és az Adriai kőolajvezetéket üzemeltető Janaf. A megbeszélések célja annak tisztázása volt, hogy a horvát szakasz kapacitása valóban elegendő-e a magyarországi és szlovákiai finomítók biztonságos ellátásához.
A Janaf vezetése szerint a rendszer akár évi 14,7 millió tonna kőolaj továbbítására is képes, ami elméletben fedezné mindkét ország igényét. A cég igazgatósági tagja, Vladislav Veselica arról beszélt, hogy a következő hetekben szeretnének olyan megállapodást kötni, amely mindkét fél számára elfogadható. Hangsúlyozta, hogy a társaság nyitott a MOL javaslataira, és „a legjobb nemzetközi példákat” is érdemesnek tartja megvizsgálni a közös munka során.
Erre reagálva a magyar olajvállalat további teszteket kért annak igazolására, hogy a vezeték egész évben képes a szükséges mennyiséget szállítani.
„Természetesen nyitottak vagyunk bármilyen külső szakértő bevonására is, de fontos aláhúzni, hogy a finomítókért és a régió ellátásbiztonságáért a felelősséget a MOL viseli” – mondta a vállalat szóvivője.
A MOL újabb lépése az Adria-vezeték ügyében
A zágrábi tárgyalásokat követően, csütörtökön a MOL váratlanul jelezte, hogy részesedést vásárolna a horvát Janafban, az Adriai kőolajvezetéket üzemeltető vállalatban.
A MOL elmondása szerint szerint nyugat-európai mintát követne, ahol a felhasználók – például finomítók vagy energetikai cégek – tulajdonrészt szereznek az infrastruktúrában, hogy kiegyensúlyozottabb árakat és stabilabb szállítást érjenek el. A javaslat azonban gyorsan elbukott, Andrej Plenković horvát miniszterelnök kijelentette, hogy a Janaf nem eladó, és az ország nem tervezi a tulajdonosi szerkezet megváltoztatását.
„Az Adria-kőolajvezeték nem eladó. Horvát volt, és az is marad” – jelentette ki Andrej Plenković horvát miniszterelnök
A horvát kormányfő ezzel együtt hangsúlyozta, hogy a MOL-lal továbbra is jó kereskedelmi kapcsolatokat, kedvező árakat és stabil olajellátást kívánnak fenntartani, de a tulajdonkérdés „nincs napirenden”. Hozzátette, hogy mindemellett a Janaf képes és készen áll elegendő kőolajat szállítani a MOL magyarországi és szlovákiai finomítóinak ellátásához.
Szijjártó: nem építhetjük az ellátást egyetlen vezetékre
A MOL bejelentését és a zágrábi tárgyalásokat és követően Szijjártó Péter is megszólalt az ügyben. Az Index beszámolója alapján a külgazdasági és külügyminiszter az Országgyűlés gazdasági bizottságában leszögezte, hogy Magyarország energiapolitikája nem épülhet egyetlen vezetékre.
A miniszter megismételte korábbi álláspontját, miszerint az Adriai útvonal jelenlegi állapotában nem képes teljes mértékben ellátni Magyarországot és Szlovákiát, ráadásul a horvát tranzitdíjak az európai átlag többszörösére nőttek.
„Lehet vágyálmokat kergetni, de amíg vezeték kell a kőolajhoz, addig jobb a kettő, mint az egy” – fogalmazott Szijjártó, hozzátéve, hogy a diverzifikáció továbbra is a magyar energiaellátás biztonságának alapja.
Source: