Évekig zárva maradhat az ország egyik legfontosabb vasútvonala: lakóházakat is lebontanának az új pálya miatt

Október 19-től határozatlan időre leáll a vonatforgalom a Debrecen és Nagykereki közötti 106-os vasútvonalon. Bár a kormány új nyomvonalat ígér, a tervek szerint az új pálya Debrecen egyik lakóövezetét, a Szepes városrészt is érintheti, ahol több házat le kellene bontani.

„Ideiglenes” lezárás, ami évekig tarthat

Október 19-én leáll a forgalom Magyarország második legforgalmasabb regionális vasútvonalán, a Debrecen és Nagykereki közötti 106-os vonalon. A MÁV közlése szerint a lezárás oka a tervezett nyomvonal-átalakítás, ám a részletek még nem ismertek, és a tervezési fázis sem kezdődött el – számolt be a Telex.

A vasútvonalat néhány éve még uniós támogatással újították fel, több település összefogásával – írja az iho.hu. Most azonban a kormány határozatlan időre felfüggeszti a működését, mivel az útvonal keresztezi a debreceni repülőtér és az ipari övezet bővítésének területét, ahol a kínai CATL új akkumulátorgyárat tervez. A sínek a fejlesztési területen haladnak át, így az ipari beruházások miatt a vasút „útban van”.

Az ipari fejlesztések fontosabbak, mint a közlekedés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium közlése szerint a mostani vonal helyett új, korszerű pálya épülne Debrecen és Berettyóújfalu között, amely később Nagyváradig is elérne. A tervezett szakasz akár 160 km/h sebességre is alkalmas lenne, megfelelve az uniós elvárásoknak.

A projekt azonban éveket csúszik. A kormány már 2022-ben tudta, hogy a pályát át kell helyezni, mégis csak 2024 májusában írták ki a közbeszerzést a tervezésre. Szakértők szerint az új vonal legkorábban 2028-ra készülhet el.

Addig a helyiek kénytelenek lesznek pótlóbuszokra szállni. Többen attól tartanak, hogy a „átmeneti lezárás” valójában végleges megszüntetést jelent. Egy MÁV-dolgozó a 24.hu-nak úgy fogalmazott:

„Amit ezek bezárnak, azt nem nyitják újra.”

Vasút a lakóházak között

A minisztériumi megvalósíthatósági tanulmány szerint az új Debrecen–Berettyóújfalu vasútvonal a város déli részén haladna, a repülőtér és a leendő akkumulátorgyár mellett. Ez azonban a Szepes városrészt is érinti, ami egy alig kétszáz fős, csendes lakóövezet Debrecen peremén.

A nyomvonal egyes helyeken néhány méterre közelítené meg a házakat, máshol pedig azok helyén vezetne el. Az új futópályát is tartalmazó repülőtér-bővítéssel együtt a városrész gyakorlatilag élhetetlenné válna. Bár a polgármester felajánlotta a házak felvásárlását, a lakók szerint a kompenzáció bizonytalan és jóval a piaci ár alatt van.

A helyiek szerint először a repülőtér, majd a gyár, most pedig a vasút fejlesztése sodorja veszélybe otthonaikat: sokan attól tartanak, hogy hamarosan nem marad számukra élhető tér.

Mintaprojektből félbehagyott vonal

A 106-os vonalat 2015-ben, az uniós támogatással megvalósult felújítás után mintaprojektként emlegették. Modern állomások, magas peronok és új szerelvények tették kényelmesebbé az ingázást, évente több mint 350 ezer utas használta a vonalat.

Most, alig tíz évvel később, ugyanaz a vasútvonal az ipari terjeszkedés áldozatává vált. Ahogy az iho.hu írta: „A vasút zavaró tényezővé vált” – a beruházások útjában áll, ezért inkább megszüntetik.

Kritika és hallgatás

Közlekedési szakértők és ellenzéki politikusok is bírálták a döntést. Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint „Ausztriában vagy Csehországban ez elképzelhetetlen lenne”, míg a Közlekedő Tömeg civil szervezet „az állami közszolgáltatások leépítésének jelképének” nevezte az esetet.

A kormány ezzel szemben hosszú távú előnyöket ígér. Vitányi István fideszes képviselő politikai hangulatkeltésnek minősítette a tiltakozásokat, és kijelentette, hogy a buszok most gyorsabbak, mint a régi vonatok.

Konkrét ütemterv azonban továbbra sincs, a tervezés még folyamatban, az ingatlanok megvétele pedig nem kezdődött el. Egyre többen gondolják úgy, hogy a 106-os vasútvonal már soha nem indul újra: és így a mindennapi ingázók mellett egy egész közösség is eltűnhet Debrecen térképéről.

Source:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük