Az olasz gazdasági versenyhivatal (AGCM) 500 ezer eurós – mintegy 192 millió forintos – bírságot szabott ki a Wizz Airre, mert a hatóság szerint a légitársaság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot alkalmazott az „All You Can Fly” előfizetés népszerűsítésekor. A hivatal megállapította, hogy a szolgáltatást korlátlan repülési lehetőségként hirdették, miközben számos fontos korlátozásról nem adtak egyértelmű és időben elérhető tájékoztatást.
Korlátlan, de mégsem: fontos részleteket hallgattak el
Az előfizetés fix áron – 599 euróért, illetve a promóció korai szakaszában 499 euróért – tette lehetővé a Wizz Air által üzemeltetett nemzetközi járatok igénybevételét. A vizsgálat során azonban kiderült, hogy a csomag számos feltételhez volt kötve, amelyekről a fogyasztók hiányos, kétértelmű vagy elavult információt kaptak.
A hatóság többek között a következőket kifogásolta:
- nem tájékoztatták megfelelően az utasokat a foglalási időablakról (például arról, hogy bizonyos járatokra csak az indulás előtt 72 órával lehet választani ülőhelyet),
- a különböző útvonalakon korlátozott számú és típusú hely volt elérhető az előfizetők számára,
- további, lényeges igénybevételi feltételeket sem kommunikáltak egyértelműen.
Az AGCM azt is megállapította, hogy az Általános Szerződési Feltételek több pontja tisztességtelen volt, mivel a Wizz Air akár indoklás nélkül is egyoldalúan módosíthatta vagy megszüntethette a szolgáltatást, miközben az utasoknak korlátozott elállási vagy visszatérítési joguk volt – írja a MarketScreener.
A szankció részeként a légitársaságnak kötelező közzétennie a hatóság határozatának kivonatát a saját weboldalán.

Nem ez az első bírság: tavaly a GVH is lépett
2024-ben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is súlyos büntetést szabott ki a Wizz Airre: 307 millió forintos bírságot kapott a társaság a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmának megsértése miatt. A GVH akkor arra jutott, hogy a légitársaság 2018 és 2024 között elhallgatta, hogy bizonyos többletszolgáltatásokat – például a Wizz Priorityt vagy a feladott poggyászt – külön is meg lehet vásárolni, ezzel a drágább csomagok felé terelve az utasokat. Emellett az automatikus utasfelvétel jellemzőiről is félrevezető tájékoztatást adott.
A magyar versenyhatóság akkor nem fogadta el a légitársaság által felajánlott kötelezettségvállalásokat, hangsúlyozva, hogy a légiközlekedésben az átláthatóság és az érthető tájékoztatás alapkövetelmény. A Wizz Air vitatta a bírság jogosságát, ugyanakkor azt közölte, hogy módosította a foglalási folyamatot, és kompenzációt is felajánlott volna az érintett utasoknak.
Részvényárfolyamra is hatott a döntés
A MarketScreener beszámolója szerint a bejelentést követően a Wizz Air Holdings részvényei 0,8 százalékkal estek a londoni kereskedésben. A befektetők szemmel láthatóan érzékenyen reagáltak a vállalatot érő újabb jogi és fogyasztóvédelmi kritikákra.
Forrás:

