Miért térnek vissza – és miért nem – a turisták Budapestre? Több ezer külföldi válaszol

Az Eventrend Group legújabb, több mint négyezer külföldi látogató bevonásával készült Turistamonitor-kutatása átfogó képet ad arról, hogyan döntenek ma a turisták Budapesten, mit keresnek a városban, és mely területeken látják a legnagyobb fejlődési lehetőségeket. A felmérést 2025 nyarán és őszén nyolc ikonikus budapesti vendéglátóhelyen – többek között a New York Kávéházban, a Gundelben és a Centrálban – végezték, és 139 országból érkezett vendégek válaszai kerültek a statisztikákba.

A digitális értékelések döntik el, hova ül be a turista

A Turistamonitor egyértelműen megmutatja: Budapest vendégei ma már elsősorban a Google és a Tripadvisor ajánlásai alapján választanak éttermet vagy kávézót. A digitális reputáció gyakorlatilag felülírja a spontán döntéseket, és sokszor már jóval érkezés előtt eldől, hol fognak enni vagy kávézni az emberek.

A szállásfoglalásnál ugyanez figyelhető meg: a turisták kétharmada online foglal, többségük a Booking.comon. A legfontosabb szempont a helyszín, ezt követi az ár és az értékelések átlagpontszáma.

A felmérés azt is kimutatta, hogy a vendégek fele legalább egy hónappal indulás előtt lefoglalja a szállását, és átlagosan 3–6 éjszakát tölt a fővárosban.

Budapest turizmus utazás osztrák turisták Magyarország
Fotó: depositphotos.com

A magyar ételek továbbra is hódítanak, de a speciális ételek már alapelvárás

A kérdőívet kitöltők kétharmada naponta legalább egyszer étteremben étkezik, és a klasszikus magyar fogások továbbra is megkerülhetetlenek. A gulyásleves, paprikás csirke, lángos, kürtőskalács és a somlói galuska most is a legnépszerűbb ételek közé tartoznak.

Ugyanakkor a turisták étkezési szokásai jelentősen átalakultak:
• 40 százalékuk valamilyen speciális étrendet követ,
• minden ötödik látogató vegetáriánus vagy vegán.

egy tál gulyás étterem turizmus kutatás
Fotó: depositphotos.com

Ez már nem csupán diéta kérdése, hanem globális trend: a tudatos, egészségközpontú utazók aránya évről évre nő. A vendégek elvárják, hogy minden kategóriában találjanak megfelelő opciót, legyen szó fine diningról, street foodról vagy kávézóról.

A fizetés túlnyomórészt digitálisan történik, a borravaló pedig egyre bizonytalanabb: a turisták 13 százaléka soha nem ad jattot, az olasz vendégek körében minden harmadik nem szokott borravalózni.

Barátságos személyzet, gyenge tisztaság: hol lehetne fejlődni?

A magyar vendéglátással a külföldi turisták 82 százaléka elégedett: leginkább a személyzet barátságosságát említették.

Fejlesztendő területként azonban három problémát emeltek ki leggyakrabban:
• a tisztaságot – nemcsak a vendéglátóhelyeken, hanem a köztereken is,
• az angol nyelvű kommunikáció hiányosságait,
• az információk nehézkes elérhetőségét, mind online, mind adott helyszíneken.

A kutatás szerint a nyelvi akadályok már közvetlenül befolyásolják a vendégélményt és a visszatérési hajlandóságot.

A válaszadók 56 százaléka biztosan visszatérne Budapestre, harmaduk azonban még bizonytalan.

hotel személyzete két nő csengő
Fotó: depositphotos.com

Budapest egyszerre ikonikus és modern

A város látnivalói változatlanul erős vonzerőt jelentenek. A turisták kedvencei:
• az Országház,
• a Budai Vár,
• és a Halászbástya.

Budapestet a válaszadók „történelmi, mégis modern” városként írják le, ahol a kulturális élmények és a gasztronómia együtt formálják a teljes utazási élményt. A főváros egyszerre tudja megszólítani az első alkalommal érkezőket és az évről évre visszatérő vendégeket.

Mit üzen a kutatás Budapest jövőjéről?

A mélyebb elemzések szerint három terület határozza meg leginkább Budapest nemzetközi sikerét:

1. Digitális jelenlét és online reputáció
A vélemények és értékelések ma már közvetlenül befolyásolják a vendégforgalmat. A turisztikai döntések nagy része már érkezés előtt megszületik.

2. Soknyelvű kommunikáció és személyesség
Az angol menü, az elérhető információ és a gyors online reakció ma már versenyképességi tényező.

3. Rugalmas, trendérzékeny szolgáltatások
A speciális étrendek kiszolgálása és a modern kulináris élmények integrálása a hagyományos magyar konyha mellé hosszú távon is erősíti Budapest gasztronómiai márkáját.

budapest-latkep
Fotó: depositphotos.com

A kutatás háttere

A Budapesti Turistamonitor 2025 kutatás 2025. július 30. és október 10. között zajlott, papíralapú és online kérdőíves módszerrel, összesen 4244 válaszadóval. A felmérés nem reprezentatív Budapest teljes turistaforgalmára, de reális képet ad a város legforgalmasabb, ikonikus vendéglátóhelyeinek nemzetközi közönségéről.

A kutatást az Eventrend Group végezte, amely több mint három évtizede meghatározó szereplője a magyar vendéglátásnak, olyan egységekkel, mint a New York Kávéház, a Gundel, a Centrál vagy a Spoon the Boat.

Forrás:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük