• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerk Szerk · 2021.11.11.
· Kult+Múlt

80 éve a jobb oldalon

Jobb oldali közlekedés

Fotó: Fortepan

1941-ben, némi bizonytalankodás után áttértünk a jobb oldali közlekedésre. Ám nem mindenki tudja, hogy nem mindenhol.

80 évvel ezelőtt, 1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon a KRESZ-t módosító, jobb oldali közlekedésről szóló rendelet, amely –  Budapest és az akkor még jóval kisebb agglomeráció kivételével – bevezette az új közlekedési rendet. Négy hónappal később, 1941. november 9-én végül a fővárosban is átállt a közlekedés.

Nem ment zökkenőmentesen

Bár Európában az 1940-es évekre szinte egyeduralkodó volt a jobb oldali közlekedés, Magyarország még mindig kitartott a korábban sokkal elterjedtebb bal oldali közlekedés mellett.

Ez azonban – nem kis részben a náci Németország nyomására – ekkora már tarthatatlanná vált, ezért hosszas előkészületek után hazánk is elkezdett átállni a jobb oldali közlekedésre.

Jobb oldali közlekedés

Fotó: Fortepan.hu/Négyesi Pál

Ez persze nem érhette nagy meglepetésként a lakosságot, hiszen évek óta szó volt már arról, hogy hamarosan átáll az ország, ráadásul így volt logikus, hiszen a hazai vasúthálózaton már 1855 óta jobb oldali volt a közlekedés, csakúgy mint a hajózásban és a repülésben.

Bár az I. világháborút követően egyre több ország állt át a jobb oldali közlekedésre, sürgetővé akkor vált a dolog, amikor az Anschlusst követően Ausztriában 1938 szeptemberében,  feldarabolása és megszállása után pedig Csehszlovákiában is áttértek – nyilván német nyomásra – a jobb pályára. Bár a magyar kormányzat 1939-re tervezte az átállást, a világháború kitörése miatt végül ezt halasztani kellett.

Jobb oldali közlekedés

Az átállás időszaka. Fotó: Fortepán/Négyesi Pál

A német csapatokat is megzavarta

Az egyre nagyobb logisztikai zűrzavartól és fennakadásoktól tartva (ami be is következett, hiszen a Jugoszlávia megszállására igyekvő, Magyarországon áthaladó német csapatoknak is gondot okozott a bal oldali közlekedési rend), végül a KRESZ módosítása után 1941. július 6-án a főváros és környékének kivételével megkezdték az átállást, négy hónappal később a Budapesten is.

Német csapatok Budapesten

Német csapatok Budapesten, 1941. Fotó: Fortepan / Fortepan/Album002

Az átállás természetesen nem csak az autókat érintette, pontosabban szólva azokat érintette a legkevésbé: az akkor már tömegesen járó autóbuszok átépítése, a buszmegállók és várótermek áthelyezése nem kis költséget és logisztikai bravúrt igényelt. A változtatást megkönnyítendő, lakossági kampányt is kezdtek áprilisban, különböző brossúrák, plakátok és rádiós kampány is igyekezett felhívni a figyelmet az új közlekedési rendre.

Végül nagyobb fennakadások nélkül sikerült átállni, így kisebb, zárt rendszerek kivételével általánossá vált a jobb oldali közlekedés.

Természetesen a bal kormányos autók ezt követően is közlekedhettek az utakon, de új engedélyt már csak jobb kormányos gépjárművekre adtak ki.

Jobb oldali közlekedés

Visegrád, Dunakanyar, 1939. Fotó: Fortepan

Érdekesség, hogy a kontinensen utolsóként Svédországban vezették be a jobb oldali közlekedést, 1967-ben.

A kivételek

A váltás nem érintett minden közlekedési eszközt. Így például Budapesten a földalattit és a HÉV-eket egyáltalán nem állították át, ezt csak a világháborút követően kezdték meg: a szentendrei HÉV-et 1947-ben, a földalattit 1973-ban alakították át, ám a gödöllői esetében a mai napig – mintegy zárványként – megmaradt a bal oldali közlekedés. Ennek oka vélhetően az volt, hogy az átállás előtt jelentős összeget költöttek a vonal térközjelzőire. A jelenlegi tervek szerint a HÉV következő felújításánál – ami az ígéretek szerint egyben a 2-es metróval történő összekötést is jelent – végre, 80 év után itt is áttérnek a jobb oldali közlekedésre.

Gödöllői HÉV

Kerepesi út 148., Rákosfalva HÉV állomás. A gödöllői HÉV-en a mai napig bal oldali közlekedési rend van. Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

Kevesebben tudják, hogy az 1861-ben átadott Kelenföldi pályaudvar és a Déli pályaudvar közötti alagútban a mai napig bal oldali közlekedési rend van érvényben, aminek az oka a helyszűke, ami miatt tolatáskor a jobb oldali pályát is használni kell. Itt vélhetően addig marad ez a közlekedési rend, amíg nem kötik össze a Kelenföldi pályaudvart a Nyugatival. De ez már egy másik történet, amiről itt olvashat:

Több mint száz éves terv adhat új lendületet Budapest közösségi közlekedésének/show]

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest közlekedés történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Elképesztő tempóban forog a szupermasszív fekete lyuk a Tejútrendszer közepén

  • A gízai nagy piramisok alatti újabb város fedezhettek fel a tudósok?

  • Elkezdődött a nyár, a balatoni strandbelépők pedig óriásit drágultak

  • Több ezer milliárd forintnyi kincset szállított a legdrágább hajóroncs

  • Szombat estig ingyenesen hajózhatsz a Dunán!

  • Budapestet is érintik a közel-keleti járattörlések

Kapcsolódó cikkek

Menkauré piramis
2025.06.14.

A gízai nagy piramisok alatti újabb város fedezhettek fel a tudósok?


Olvasson tovább
elsülyedt hajó kincsek hajóroncs
2025.06.13.

Több ezer milliárd forintnyi kincset szállított a legdrágább hajóroncs


Olvasson tovább
Kerék feltalálása Magyarország
2025.06.13.

Tudtad, hogy a kereket Magyarország területén találhatták fel?


Olvasson tovább
Római Birodalom pestis antoninusi járvány kanyaró halál
2025.06.12.

Ezek voltak a halál leggyakoribb okai a Római Birodalomban


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Elképesztő tempóban forog a szupermasszív fekete lyuk a Tejútrendszer közepén

Elképesztő tempóban forog a szupermasszív fekete lyuk a Tejútrendszer közepén

Tovább olvasok
<b>A gízai nagy piramisok alatti újabb város fedezhettek fel a tudósok?</b>

A gízai nagy piramisok alatti újabb város fedezhettek fel a tudósok?

Tovább olvasok
Elkezdődött a nyár, a balatoni strandbelépők pedig óriásit drágultak

Elkezdődött a nyár, a balatoni strandbelépők pedig óriásit drágultak

Tovább olvasok
Több ezer milliárd forintnyi kincset szállított a legdrágább hajóroncs

Több ezer milliárd forintnyi kincset szállított a legdrágább hajóroncs

Tovább olvasok
Szombat estig ingyenesen hajózhatsz a Dunán!

Szombat estig ingyenesen hajózhatsz a Dunán!

Tovább olvasok
Budapestet is érintik a közel-keleti járattörlések

Budapestet is érintik a közel-keleti járattörlések

Tovább olvasok
Minden korábbinál mélyebbre látunk az univerzumba: itt a valaha készült legnagyobb galaxis-térkép

Minden korábbinál mélyebbre látunk az univerzumba: itt a valaha készült legnagyobb galaxis-térkép

Tovább olvasok
Új szigetet fedeztek fel a Kaszpi-tengeren

Új szigetet fedeztek fel a Kaszpi-tengeren

Tovább olvasok
Elveszett kontinenst fedeztek fel, amely jelentősen befolyásolta az evolúciót

Elveszett kontinenst fedeztek fel, amely jelentősen befolyásolta az evolúciót

Tovább olvasok
Külföldi szakemberekkel enyhítenék az ápolóhiányt Magyarországon

Külföldi szakemberekkel enyhítenék az ápolóhiányt Magyarországon

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4