• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Kanyó Ferenc Kanyó Ferenc · 2022.02.03.
· Kult+Múlt

Tíz évvel ezelőtt állt le a Malév – Íme a légitársaság története!

Tíz évvel ezelőtt jelentett csődöt a Malév. A vállalat gépei évtizedeken keresztül meghatározó részei voltak a magyar légtérnek és a magyar közlekedésnek. A sok évtizedes múlt sem jelentett menekvést a Malév számára. 2012. február 3-án földön maradtak a gépei és mára már szinte nyomtalanul eltűnt a vállalat összes tulajdona. A Malév sok évtizedes történelmét foglaltuk össze röviden.

Szovjet “baráti” kezdetek

A második világháború a magyar légiközlekedés számára tragikus következményekkel járt. Bár a Magyar Légiforgalmi Rt., amely összeolvadt az 1930-ban csődbe ment Aeroexpress Rt.-vel virágzó vállakozást épített fel, a háborús viszonyok között nem lehetett folytatni a működést. A társaság 1944-ben csődbe ment. Megmaradt gépeik a Magyar Néphadsereg tulajdonába kerültek.

Mivel a légiközlekedés egy jövedelmező üzletnek tűnt, ráadásul

a szétlőtt ország közlekedési infrastruktúrája még nem épült ki teljesen, a légiforgalom újraindítása indokoltnak tűnt.

1946. március 29-én alakult meg a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt., rövidítve a Maszovlet, amely a Malév elődjének számít. Ekkor öt darab Li-2-es utasszállítót üzemeltettek, valamint a Magyar Postának öt darab Po-2-es taxigéppel végeztek küldeményszállítást.

A Maszovlet Li-2-es repülőgépe a budaörsi reptéren 1946-ban (Wikipédia)

A Maszovlet Li-2-es repülőgépe a budaörsi reptéren 1946-ban (Wikipédia)

Az első járatok a budaörsi reptérről 1946. október 15-én indult el Debrecenbe és Szombathelyre, de a hálózat hamarosan kibővült a szegedi és a győri járatokkal. Egy évvel később Miskolccal és Péccsel teremtődött meg az összeköttetés, majd Békéscsaba, Kaposvár, Nagykanizsa, Nyíregyháza és Zalaegerszeg következett. A budapesti járatok mellett Szeged és Pécs vagy Pécs és Kaposvár között is járt repülőjárat.

Az első külföldi járat Bukarestbe ment 1947-ben, de menetrend szerint Prága vált elérhetővé hamarabb. Nemsokára a keleti blokk szinte valamennyi fővárosába indított gépeket a társaság így Varsó, Berlin és Bukarest is fogadta a Maszovlet gépeit.

A Malév hazai kezekben

1954. november 25-én szerződés született, amelyben a magyar állam megvásárolta a szovjetek részesedését a vállalatban.

Ettől fogva lett a társaság Magyar Légiközlekedési Vállalat, röviden Malév.

A Malév megőrizte belföldi profilját, ám elindult a külföldi terjeszkedés is. 1956. június 5-én szállt le először a Malév gépe Bécsben. Az 1956-os forradalom megakasztotta a lendületes terjeszkedést, az országot elfoglaló szovjet csapatok ugyanis légtérzárat rendeltek el. Csak 1957 januárjában indulhatott el ismét a forgalom és csak a belföldi légiközlekedés. Először a Budapest-Miskolc-Debrecen járat indulhatott el, de ebben az évben kapcsolták be a hálózatba Zalaegerszeget is. Európán kívülre 1963-ban jutottak el a társaság gépei, amikor Kairóba indultak rendszeres járatok.

Egy Il-18-as Malév repülőgép a londoni Heathrow repülőtéren (Wikipédia)

Egy Il-18-as Malév repülőgép a londoni Heathrow repülőtéren (Wikipédia)

Ugyanebben az évben azonban nagy átalakulás is történt. A Malév lecserélte a régebbi gépeit Il-14-es kétmotoros gépekre. Ez azt jelentette, hogy a vidéki, füves repterek többé nem voltak alkalmasak a társaság gépeinek a fogadására. Csak a Budapest-Pécs és a Budapest-Debrecen járatok maradtak meg. De amikor az Il-14-eseket is lecserélte a társaság, az utolsó két belföldi járatot is törölte 1968-ban. A hivatalos megszüntetésre 1969. március 15-én került sor. Ettől fogva csak a nyereséges külföldi járatokra koncentrált a cég. (A belföldi jegyek nem voltak drágák, Debrecenbe például elsőosztályú vonatjeggyel eljutni 120 forint volt, míg a repülőjegy 140 forintba került).

1968 decemberétől kezdve jelentek meg a Malév flottájában a sugárhajtású repülőgépek. Először szovjet gyártmányú Tu-134-es gépek vásároltak, ami 1973-ban már Tu-154-es gépek követtek. A sugárhajtású járművek lehetővé tették távolabbi célpontok elérését is. 1988-ban a társaság egy Boeing 737-est is vásárolt, amellyel megkezdődött a szovjet géppark lecserélése. A Malév közismert szignáljának a zenéjét Presser Gábor szerezte.

A Malév a piac “viharaiban”

A rendszerváltás során az eladósodott magyar állam nem tudta tovább fedezni az állami vállalatok veszteségeit és a kilencvenes években közülük nagyon sokat privatizált. A Malév, miközben szükségessé vált a szovjet gyártmányú géppark lecserélése, a magyar állam számára stratégiailag fontos vállalat maradt, így a magánosítás és az állami tulajdonlás között lebegett a kilencvenes évektől kezdve. 1992 novemberében az Alitalia és egy olasz bank szerzett részesedést a cégben. 1997-ben azonban magyar bankok kivásárolták az olaszokat, majd 1999-től a céget az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. birtokolta 99%-os többséggel. 2007-ben aztán az orosz tulajdonosi hátterű AirBridge Zrt. orosz állami banki háttérrel érkezett befektetőként, ám 2010-ben a magyar állam ismét visszavásárolta a társaságot.

A politikának való erőteljes kitettség és a gyakori tulajdonosváltások nem tettek jót a társaságnak. 1990 és 2012 között tizenhat vezérigazgatója volt a cégnek, a hosszútávú stratégia pedig állandóan változott. Eleinte arra rendezkedtek be, hogy a hosszútávú járatok forgalma fog növekedni, viszont ehhez mindössze két gépet tartottak meg.

A veszteséget hitelfelvételekkel, állami támogatásokkal valamint a Malév tulajdonában lévő vagyon eladásával pótolták ki évről évre.

Bár voltak sikeresnek mondható akciók, például a flotta Boeing-737NG típusra történő cserélése, számos hosszútávon negatív döntést is hozott a cég. 2006-ban például eladta a londoni Heatrowra szóló fel-, és leszállási jogát, és a kisebb gatwicki repülőtérre szorult pont a Budapest-London viszonylat felpörgése előtt. A 2008-as gazdasági világválság majd a diszkont légitársaságok felemelkedése nehéz helyzetbe hozta a céget. 2009-ben az akkori kereskedelmi igazgató szorgalmazására a diszkontokkal versenyző jegyárakat kezdtek bevezetni, ám ez nem járt a légitársaság költségeinek az átgondolásával. Bár az egyik nagy problémán, az alacsony kihasználtságon sikerült valamelyest javítani, ez már nem mentette meg a céget.

A Malév első nem-szovjet repülőgépe, egy Boeing-737-200 (Wikipédia)

A Malév első nem-szovjet repülőgépe, egy Boeing-737-200 (Wikipédia)

2010-ben már egy kormány számára készült elemzés kimutatta, hogy az évi 10-20 milliárd forintos veszteség hosszútávon sem fordítható nyereségbe. Súlyosbította a helyzetet a hárommilliárd forintos hitelek után járó kamatteher is. A WizzAir, a Malév riválisa, vizsgálatot kezdeményezett az Európai Bizottságnál tiltott állami támogatás miatt.

2012 januárjában a Bizottság jogellenesnek minősítette a Malév támogatását.

Ezt követően a cég nem tartott már ki sokáig. 2012. február 3-án hajnalban a Malév gépeit lízingelő cég Tel-Avivban lefoglalta a társaság egyik ott tartózkodó gépét, miután nem kapta meg a lízingdíjat. Még aznap, 2012. február 6-án 6:00-ko a Malév felfüggesztette a repülési tevékenységét. Bár a vállalat felszámolása még évekig elhúzódott, a magyar nemzeti légitársaság története tíz évvel ezelőtt befejeződött.

 

A Malév 240-es járata a kifutón egy ismeretlen orosz reptéren (Wikipédia)
Érdemes elolvasni46 éve történt a Malév bejrúti légikatasztrófája
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
repülőtér történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

  • Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

  • Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt

  • Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

  • Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

  • A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

Kapcsolódó cikkek

brooklyn ultraortodox zsidók magyar örökség negyede
2025.05.20.

Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?


Olvasson tovább
Ötzi jégember rekonstrukció múmia
2025.05.20.

Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember


Olvasson tovább
Margitsziget Budapest Duna Margit-híd
2025.05.19.

A Margitsziget elfeledett története


Olvasson tovább
budavári labirintus
2025.05.19.

Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

Tovább olvasok
Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

Tovább olvasok
<strong>Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt</strong>

Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt

Tovább olvasok
Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

Tovább olvasok
Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

Tovább olvasok
A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

Tovább olvasok
Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

Tovább olvasok
A titokzatos budai fekete cica

A titokzatos budai fekete cica

Tovább olvasok
Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

Tovább olvasok
A Margitsziget elfeledett története

A Margitsziget elfeledett története

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4