Szó szerint fillérekért adta el oroszországi érdekeltségeit a Renault
A Renault jelképes egy rubelért átruházza a legnagyobb orosz autógyártóban, az AvtoVAZ-ban lévő 68 százalékos részesedését egy közlekedési kutatóintézetre – közölte szerdán Oroszország, ami a legutóbbi példa arra, hogy a nyugati cégek az országból való kivonulások során hogyan kötnek alkut helyi intézményekkel.
A kereskedelmi minisztérium azt is közölte, hogy a cég Renault és Nissan márkájú autókat gyártó moszkvai gyárát átadják a város kormányának, ami újabb jele annak, hogy az orosz hatóságok mit is terveznek a hátramaradt nyugati eszközökkel.
A vállalat és az abban 15 százalékos részesedést birtokló francia kormány nem kívánta kommentálni az ügyletet, amelyről először az orosz hírügynökségek számoltak be Denis Manturov orosz kereskedelmi miniszterre hivatkozva.
A minisztérium szerint a Renault úgy döntött, hogy a Lada márkát is birtokló AvtoVAZ-ban lévő részesedését átadja a NAMI-nak, ami egy több mint évszázaddal ezelőtt alapított intézet, amely az orosz autók és teherautók tervezéséért és gyártásáért felelős, beleértve a Vlagyimir Putyin elnök által használt limuzinokat is.
Kikötötték azonban, hogy a francia multinak jogában áll visszavásárolni a NAMI-tól az AvtoVAZ-részesedését öt-hat éven belül.
Manturov utalt arra, hogy a Renault-nak több, mint 1 rubelébe kerülne a részesedés esetleges visszavásárlása.
“Ha ebben az időszakban beruházásokat hajtunk végre, akkor ezt figyelembe kell venni. Nem lesz itt semmi ajándék” – idézte az Interfax Manturovot.
A Renault az orosz piacnak leginkább kitett nyugati autógyártó. A cég a múlt hónapban közölte, hogy felfüggeszti a moszkvai üzem működését, mivel az ukrajnai orosz inváziót követően ottani jelenléte miatt egyre nagyobb nyomás nehezedett rá.
A gyárban három modellt gyártottak a Dacia Dustert alapul véve.
Az AvtoVAZ saját gyáraiban építi a Ladákat, Oroszország legkelendőbb márkáját, ami a helyi piac mintegy 22 százalékát birtokolja.
A Renault a múlt hónapban közölte, hogy fontolóra veszi a 2,2 milliárd eurónyi készpénz nélküli leírást. Az autógyár tavaly bevételének mintegy 10 százalékát szerezte Oroszországból.
A Renault először 2008-ban szerzett 25 százalékos részesedést az AvtoVAZ-ban több mint 1 milliárd dollárért, majd fokozatosan növelte részesedését, így 2017-ben az AvtoVAZ teljes mértékben bekerült a mérlegébe. Jelentős befektetéseket eszközölt a hatalmas togliatti gyár modernizálásába és a Lada szerkezeti frissítésébe.
Moszkva február 24-i inváziója a nyugati nagyvállalatok tömeges kivándorlását indította el Oroszországból, több milliárd dollár értékű vagyont hagyva maga után. A Yale School of Management szerint több mint 750 vállalat jelentette be, hogy felfüggeszti vagy bizonyos mértékig korlátozza tevékenységét.
Oroszország bejelentette, hogy fontolóra veszi azon külföldi vállalatok eszközeinek hazaszállítását, amelyek az invázió után leállították tevékenységüket.
Szerdán egy másik nagy francia cég, a Schneider Electric is bejelentette, hogy eladja oroszországi és fehéroroszországi tevékenységét a helyi menedzsmentnek és a közel 300 millió euró nettó könyv szerinti értékét is leírja.
Nemrég az Anheuser-Busch InBev jelentette be, hogy orosz és ukrán vállalataiban lévő részesedését eladja török partnerének, illetve brit Shell energiavállalat a hírek szerint tárgyalásokat folytat néhány kínai céggel egy nagy orosz gázprojektben lévő érdekeltségének értékesítéséről.
Érdemes elolvasniA háború már a sörözésbe is beleszól
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Ismét adventi vonatokkal utazhatunk a bécsi és zágrábi karácsonyi vásárokra
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében
Ez a 2 centiméternél is kisebb fosszília lehet a hiányzó láncszem az evolúcióban
Putyin hajlandó lezárni a háborút, de ez korántsem ilyen egyszerű
Tudod, mi a barbakán? Megmutatjuk a megmaradt magyarországi barbakánokat
Magyarország nagyon szomorú statisztikában világelső