• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2022.05.13.
· Kult+Múlt

A magyar ipar büszkeségének utazó múzeuma

Ikarusok felvonulása

Ikarusok felvonulása, Fotó: Mayer Jácint

Ikarus autóbuszok nemzetközi márkatalálkozóját tartották a hétvégén immáron harmadik alkalommal Tapolcán.

Ikarus 55

Ikarus 55, Fotó: Mayer Jácint

A rendezvényen Magyarországon túl, német, lengyel, és angol tulajdonban lévő mintegy 70 autóbusz, a magyar ipar remekművei képviseltették magukat. A távolsági, az elővárosi vonalakról, a helyi járatokról is jól ismert szereplőkön túl a közönség találkozhatott olyan egyedi, vagy kis példányszámban gyártott változatokkal, mint az emeletes Ikarus, az NDK kormánya által is használt konferenciabusz, az angol repülőtereken használt ritkaságok, egészségügyi ellátásra átalakított verzió, vagy a hajlott korú gyönyörűen felújított veteránok, az 55-ösök, 66-osok, vagy a 311-esek.

Az emeletes Ikarus

Az emeletes Ikarus, Fotó: Mayer Jácint

A világ egykor volt egyik legnagyobb buszgyára nem rendelkezett olyan gyűjteménnyel, mely megőrizte volna gyártmányainak egy-egy darabját, és sajnos ma sincs teljes gyűjtemény a magyarok büszkeségéből. Azonban az egykori sofőrök, szerelők, lelkes rajongók ritka alkalmakkor megmutatják a tulajdonukban lévő járműveket, melyeket mindig tekintélyes érdeklődés kísér. A járművekkel lehetőség adódik ilyenkor élménykirándulást tenni, vagy csak éppen felszállni és beszippantani a semmi máshoz nem hasonlítható levegőjét az Ikarusoknak. Magyarországon egyébként általánosságban jellemző a magyar ipar által gyártott járművek iránti hatalmas rajongás és tisztelet, legyenek azok mozdonyok, motorkerékpárok, vagy autóbuszok.

A mondabeli Ikarosz volt az első ember, aki a mitológia szerint repült. Személye megtestesítette a kíváncsiságot, az emberi nagyratörés vágyát, a félelem leküzdését és azt a gondolatot, hogy az emberi találékonyság csodákra képes.

NDK-s és lengyel buszok

NDK-s és lengyel buszok, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus szó az előző évszázad második felének egyik legsikeresebb magyar termékét és az azt gyártó vállalatot juttatja eszünkbe. 1949-ben az államosítással három cég összevonásából jött létre az Ikarus Karosszéria és Járműgyár, mely később a világ autóbuszgyártásának meghatározó szereplőjévé vált.

A cég neve, azaz az Ikarus név az 55 férőhelyes MÁVAG Tr 5-ös típuson jelent meg először, de az első igazi Ikarus busz a kisebb, önhordó szerkezetű, 1950-ben gyártásba vett 30-as sorozat volt. Ennek végsebessége 78 km/h volt és az utasok Nejlonnak becézték, mivel nyáron a kabin a tetőhajlatba épített ablaksor miatt épp oly izzasztó volt, mint az akkoriban divatos nejloningek.

Ikarus 311

Ikarus 311, Fotó: Mayer Jácint

Az ’50-60-as évek ikonikus buszai a 31-es és 311-es példányok voltak, melyek szinte minden hazai közlekedési – és iparvállalat flottájában megtalálhatóak voltak.

Az Ikarus legismertebb legendái között foglal helyet az 55/66-os, vagy ahogy a nép hívta, a „Faros”. Formaterve egyedülálló, valószínűleg a valaha épített legszebb buszok egyike volt, és 1973-ig maradt gyártásban. A korábbi orrmotoros autóbuszok a hely kihasználhatósága miatt nem voltak sikeresek, ezért a motort hátra tervezték, így az első ajtó a busz legelejére kerülhetett. Mivel a cél az volt, hogy a busz könnyen javítható legyen, ezért úgy lett kialakítva, hogy könnyen lehessen hozzáférni a hajtóműhöz.

Ikarus 66

Ikarus 66, Fotó: Mayer Jácint

Közismert típusnak a számított egykor a fővárosi utcakép meghatározó járműve, a tetszetős vonalakkal rendelkező csuklós 180-as, melyek a nagyvárosi zsúfoltság kihívásait volt hivatva megoldani.

A legnagyobb sikert, az Ikarus 200-as buszcsalád jelentette, amely a világ legnagyobb számban gyártott buszcsaládja volt. Évtizedekre meghatározta Magyarország és sok kelet-európai város utcaképét, komoly nemzetközi elismerést aratva, hiszen megközelítőleg 40 ország útjain lehetett találkozni vele.

ikarus
Érdemes elolvasniVIDEÓ: felújították a világ egyetlen emeletes Ikarus 556-osát

1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus gyáregységet hozott létre Székesfehérvárott, és motorgyártás indult Győrben. A hetvenes évek végére a gyár 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek az Ikarus buszai. A legtöbb a Szovjetunióban és az NDK-ban, de gyártmányai eljutottak Afrikától Skandináviáig, az Egyesült Államoktól Kínáig.

Képgaléria

A Volán cég emblémája
A Volán cég emblémája, Fotó: Mayer Jácint
A MÁVAUT cég emblémája
A MÁVAUT cég emblémája, Fotó: Mayer Jácint

Ikarus 211 az egykori NDK-ból
Ikarus 211 az egykori NDK-ból, Fotó: Mayer Jácint
A faros Ikarus
A faros Ikarus, Fotó: Mayer Jácint
A közismert Ikarus 260
A közismert Ikarus helyi járat, Fotó: Mayer Jácint

A kuriózum konferenciabusz az NDK-ból
A kuriózum konferenciabusz az NDK-ból, Fotó: Mayer Jácint
Ikarus konferenciabusz az NDK-ból
Ikarus konferenciabusz az NDK-ból, Fotó: Mayer Jácint
Ikarus 266
Ikarus 266, Fotó: Mayer Jácint

Az emeletes
Az emeletes, Fotó: Mayer Jácint
Ikarus 481
Ikarus 481, Fotó: Mayer Jácint

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
képgaléria történelem Veszprém megye
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • A kispesti csoda: A Wekerletelep története

  • Hídrobbantások Oroszországban? Moszkva szabotázsra gyanakszik

  • Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak

  • Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította

  • Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon

  • Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát

Kapcsolódó cikkek

wekerletelep Budapest
2025.06.02.

A kispesti csoda: A Wekerletelep története


Olvasson tovább
zsákbüntetés kivégzés
2025.06.01.

Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak


Olvasson tovább
búvvár szonár hangimpulzus küldetés
2025.06.01.

Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát


Olvasson tovább
gólya Pfeilstorch
2025.06.01.

Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
A kispesti csoda: A Wekerletelep története

A kispesti csoda: A Wekerletelep története

Tovább olvasok
Hídrobbantások Oroszországban? Moszkva szabotázsra gyanakszik

Hídrobbantások Oroszországban? Moszkva szabotázsra gyanakszik

Tovább olvasok
Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak

Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak

Tovább olvasok
Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította

Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította

Tovább olvasok
Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon

Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon

Tovább olvasok
Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát

Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát

Tovább olvasok
Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról

Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról

Tovább olvasok
Nyugat-Szahara: Marokkó autonómiatervét tartja a legéletképesebb megoldásnak az Egyesült Királyság

Nyugat-Szahara: Marokkó autonómiatervét tartja a legéletképesebb megoldásnak az Egyesült Királyság

Tovább olvasok
Hogyan építették piramisokat? Ezek a legvalószínűbb elméletek

Hogyan építették piramisokat? Ezek a legvalószínűbb elméletek

Tovább olvasok
Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata

Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4