• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2022.05.13.
· Kult+Múlt

A magyar ipar büszkeségének utazó múzeuma

Ikarusok felvonulása

Ikarusok felvonulása, Fotó: Mayer Jácint

Ikarus autóbuszok nemzetközi márkatalálkozóját tartották a hétvégén immáron harmadik alkalommal Tapolcán.

Ikarus 55

Ikarus 55, Fotó: Mayer Jácint

A rendezvényen Magyarországon túl, német, lengyel, és angol tulajdonban lévő mintegy 70 autóbusz, a magyar ipar remekművei képviseltették magukat. A távolsági, az elővárosi vonalakról, a helyi járatokról is jól ismert szereplőkön túl a közönség találkozhatott olyan egyedi, vagy kis példányszámban gyártott változatokkal, mint az emeletes Ikarus, az NDK kormánya által is használt konferenciabusz, az angol repülőtereken használt ritkaságok, egészségügyi ellátásra átalakított verzió, vagy a hajlott korú gyönyörűen felújított veteránok, az 55-ösök, 66-osok, vagy a 311-esek.

Az emeletes Ikarus

Az emeletes Ikarus, Fotó: Mayer Jácint

A világ egykor volt egyik legnagyobb buszgyára nem rendelkezett olyan gyűjteménnyel, mely megőrizte volna gyártmányainak egy-egy darabját, és sajnos ma sincs teljes gyűjtemény a magyarok büszkeségéből. Azonban az egykori sofőrök, szerelők, lelkes rajongók ritka alkalmakkor megmutatják a tulajdonukban lévő járműveket, melyeket mindig tekintélyes érdeklődés kísér. A járművekkel lehetőség adódik ilyenkor élménykirándulást tenni, vagy csak éppen felszállni és beszippantani a semmi máshoz nem hasonlítható levegőjét az Ikarusoknak. Magyarországon egyébként általánosságban jellemző a magyar ipar által gyártott járművek iránti hatalmas rajongás és tisztelet, legyenek azok mozdonyok, motorkerékpárok, vagy autóbuszok.

A mondabeli Ikarosz volt az első ember, aki a mitológia szerint repült. Személye megtestesítette a kíváncsiságot, az emberi nagyratörés vágyát, a félelem leküzdését és azt a gondolatot, hogy az emberi találékonyság csodákra képes.

NDK-s és lengyel buszok

NDK-s és lengyel buszok, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus szó az előző évszázad második felének egyik legsikeresebb magyar termékét és az azt gyártó vállalatot juttatja eszünkbe. 1949-ben az államosítással három cég összevonásából jött létre az Ikarus Karosszéria és Járműgyár, mely később a világ autóbuszgyártásának meghatározó szereplőjévé vált.

A cég neve, azaz az Ikarus név az 55 férőhelyes MÁVAG Tr 5-ös típuson jelent meg először, de az első igazi Ikarus busz a kisebb, önhordó szerkezetű, 1950-ben gyártásba vett 30-as sorozat volt. Ennek végsebessége 78 km/h volt és az utasok Nejlonnak becézték, mivel nyáron a kabin a tetőhajlatba épített ablaksor miatt épp oly izzasztó volt, mint az akkoriban divatos nejloningek.

Ikarus 311

Ikarus 311, Fotó: Mayer Jácint

Az ’50-60-as évek ikonikus buszai a 31-es és 311-es példányok voltak, melyek szinte minden hazai közlekedési – és iparvállalat flottájában megtalálhatóak voltak.

Az Ikarus legismertebb legendái között foglal helyet az 55/66-os, vagy ahogy a nép hívta, a „Faros”. Formaterve egyedülálló, valószínűleg a valaha épített legszebb buszok egyike volt, és 1973-ig maradt gyártásban. A korábbi orrmotoros autóbuszok a hely kihasználhatósága miatt nem voltak sikeresek, ezért a motort hátra tervezték, így az első ajtó a busz legelejére kerülhetett. Mivel a cél az volt, hogy a busz könnyen javítható legyen, ezért úgy lett kialakítva, hogy könnyen lehessen hozzáférni a hajtóműhöz.

Ikarus 66

Ikarus 66, Fotó: Mayer Jácint

Közismert típusnak a számított egykor a fővárosi utcakép meghatározó járműve, a tetszetős vonalakkal rendelkező csuklós 180-as, melyek a nagyvárosi zsúfoltság kihívásait volt hivatva megoldani.

A legnagyobb sikert, az Ikarus 200-as buszcsalád jelentette, amely a világ legnagyobb számban gyártott buszcsaládja volt. Évtizedekre meghatározta Magyarország és sok kelet-európai város utcaképét, komoly nemzetközi elismerést aratva, hiszen megközelítőleg 40 ország útjain lehetett találkozni vele.

ikarus
Érdemes elolvasniVIDEÓ: felújították a világ egyetlen emeletes Ikarus 556-osát

1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus gyáregységet hozott létre Székesfehérvárott, és motorgyártás indult Győrben. A hetvenes évek végére a gyár 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek az Ikarus buszai. A legtöbb a Szovjetunióban és az NDK-ban, de gyártmányai eljutottak Afrikától Skandináviáig, az Egyesült Államoktól Kínáig.

Képgaléria

A Volán cég emblémája
A Volán cég emblémája, Fotó: Mayer Jácint
A MÁVAUT cég emblémája
A MÁVAUT cég emblémája, Fotó: Mayer Jácint

Ikarus 211 az egykori NDK-ból
Ikarus 211 az egykori NDK-ból, Fotó: Mayer Jácint
A faros Ikarus
A faros Ikarus, Fotó: Mayer Jácint
A közismert Ikarus 260
A közismert Ikarus helyi járat, Fotó: Mayer Jácint

A kuriózum konferenciabusz az NDK-ból
A kuriózum konferenciabusz az NDK-ból, Fotó: Mayer Jácint
Ikarus konferenciabusz az NDK-ból
Ikarus konferenciabusz az NDK-ból, Fotó: Mayer Jácint
Ikarus 266
Ikarus 266, Fotó: Mayer Jácint

Az emeletes
Az emeletes, Fotó: Mayer Jácint
Ikarus 481
Ikarus 481, Fotó: Mayer Jácint

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
képgaléria történelem Veszprém megye
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Az ufókról rendelkezik bizonyítékkal Mark Zuckerberg, de titkolja?

  • Döbbenetes: vérrel átitatott maja barlangot találtak, szétszabdalt áldozatokkal!

  • Kína titkos kapcsolója egy mozdulattal elpusztíthatja a Nyugat energiahálózatait?

  • Megdöbbentő: még a 30 ezer forintot sem éri el a katások várható nyugdíja – frissítve

  • Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

  • Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

Kapcsolódó cikkek

maja barlang
2025.05.20.

Döbbenetes: vérrel átitatott maja barlangot találtak, szétszabdalt áldozatokkal!


Olvasson tovább
brooklyn ultraortodox zsidók magyar örökség negyede
2025.05.20.

Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?


Olvasson tovább
Ötzi jégember rekonstrukció múmia
2025.05.20.

Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember


Olvasson tovább
Margitsziget Budapest Duna Margit-híd
2025.05.19.

A Margitsziget elfeledett története


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
<b>Az ufókról rendelkezik bizonyítékkal Mark Zuckerberg, de titkolja?</b>

Az ufókról rendelkezik bizonyítékkal Mark Zuckerberg, de titkolja?

Tovább olvasok
<strong>Döbbenetes: vérrel átitatott maja barlangot találtak, szétszabdalt áldozatokkal!</strong>

Döbbenetes: vérrel átitatott maja barlangot találtak, szétszabdalt áldozatokkal!

Tovább olvasok
<strong>Kína titkos kapcsolója egy mozdulattal elpusztíthatja a Nyugat energiahálózatait?</strong>

Kína titkos kapcsolója egy mozdulattal elpusztíthatja a Nyugat energiahálózatait?

Tovább olvasok
Megdöbbentő: még a 30 ezer forintot sem éri el a katások várható nyugdíja – frissítve

Megdöbbentő: még a 30 ezer forintot sem éri el a katások várható nyugdíja – frissítve

Tovább olvasok
Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

Tovább olvasok
Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

Tovább olvasok
<strong>Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt</strong>

Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt

Tovább olvasok
Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

Tovább olvasok
Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

Tovább olvasok
A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4