• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Jelentős károkat okozott a vihar a Balaton körül, a budapesti reptér járattörlésekkel is számol – FRISSÍTÉS: reptérlezárás, katasztrófa sújtotta övezet

  • Magyar turistabusz szenvedett balesetet Szabadkánál: nyolc sérült

Mayer Jácint Mayer Jácint · 2022.05.13.
· Kult+Múlt

A magyar ipar büszkeségének utazó múzeuma

Ikarusok felvonulása

Ikarusok felvonulása, Fotó: Mayer Jácint

Ikarus autóbuszok nemzetközi márkatalálkozóját tartották a hétvégén immáron harmadik alkalommal Tapolcán.

Ikarus 55

Ikarus 55, Fotó: Mayer Jácint

A rendezvényen Magyarországon túl, német, lengyel, és angol tulajdonban lévő mintegy 70 autóbusz, a magyar ipar remekművei képviseltették magukat. A távolsági, az elővárosi vonalakról, a helyi járatokról is jól ismert szereplőkön túl a közönség találkozhatott olyan egyedi, vagy kis példányszámban gyártott változatokkal, mint az emeletes Ikarus, az NDK kormánya által is használt konferenciabusz, az angol repülőtereken használt ritkaságok, egészségügyi ellátásra átalakított verzió, vagy a hajlott korú gyönyörűen felújított veteránok, az 55-ösök, 66-osok, vagy a 311-esek.

Az emeletes Ikarus

Az emeletes Ikarus, Fotó: Mayer Jácint

A világ egykor volt egyik legnagyobb buszgyára nem rendelkezett olyan gyűjteménnyel, mely megőrizte volna gyártmányainak egy-egy darabját, és sajnos ma sincs teljes gyűjtemény a magyarok büszkeségéből. Azonban az egykori sofőrök, szerelők, lelkes rajongók ritka alkalmakkor megmutatják a tulajdonukban lévő járműveket, melyeket mindig tekintélyes érdeklődés kísér. A járművekkel lehetőség adódik ilyenkor élménykirándulást tenni, vagy csak éppen felszállni és beszippantani a semmi máshoz nem hasonlítható levegőjét az Ikarusoknak. Magyarországon egyébként általánosságban jellemző a magyar ipar által gyártott járművek iránti hatalmas rajongás és tisztelet, legyenek azok mozdonyok, motorkerékpárok, vagy autóbuszok.

A mondabeli Ikarosz volt az első ember, aki a mitológia szerint repült. Személye megtestesítette a kíváncsiságot, az emberi nagyratörés vágyát, a félelem leküzdését és azt a gondolatot, hogy az emberi találékonyság csodákra képes.

NDK-s és lengyel buszok

NDK-s és lengyel buszok, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus szó az előző évszázad második felének egyik legsikeresebb magyar termékét és az azt gyártó vállalatot juttatja eszünkbe. 1949-ben az államosítással három cég összevonásából jött létre az Ikarus Karosszéria és Járműgyár, mely később a világ autóbuszgyártásának meghatározó szereplőjévé vált.

A cég neve, azaz az Ikarus név az 55 férőhelyes MÁVAG Tr 5-ös típuson jelent meg először, de az első igazi Ikarus busz a kisebb, önhordó szerkezetű, 1950-ben gyártásba vett 30-as sorozat volt. Ennek végsebessége 78 km/h volt és az utasok Nejlonnak becézték, mivel nyáron a kabin a tetőhajlatba épített ablaksor miatt épp oly izzasztó volt, mint az akkoriban divatos nejloningek.

Ikarus 311

Ikarus 311, Fotó: Mayer Jácint

Az ’50-60-as évek ikonikus buszai a 31-es és 311-es példányok voltak, melyek szinte minden hazai közlekedési – és iparvállalat flottájában megtalálhatóak voltak.

Az Ikarus legismertebb legendái között foglal helyet az 55/66-os, vagy ahogy a nép hívta, a „Faros”. Formaterve egyedülálló, valószínűleg a valaha épített legszebb buszok egyike volt, és 1973-ig maradt gyártásban. A korábbi orrmotoros autóbuszok a hely kihasználhatósága miatt nem voltak sikeresek, ezért a motort hátra tervezték, így az első ajtó a busz legelejére kerülhetett. Mivel a cél az volt, hogy a busz könnyen javítható legyen, ezért úgy lett kialakítva, hogy könnyen lehessen hozzáférni a hajtóműhöz.

Ikarus 66

Ikarus 66, Fotó: Mayer Jácint

Közismert típusnak a számított egykor a fővárosi utcakép meghatározó járműve, a tetszetős vonalakkal rendelkező csuklós 180-as, melyek a nagyvárosi zsúfoltság kihívásait volt hivatva megoldani.

A legnagyobb sikert, az Ikarus 200-as buszcsalád jelentette, amely a világ legnagyobb számban gyártott buszcsaládja volt. Évtizedekre meghatározta Magyarország és sok kelet-európai város utcaképét, komoly nemzetközi elismerést aratva, hiszen megközelítőleg 40 ország útjain lehetett találkozni vele.

ikarus
Érdemes elolvasniVIDEÓ: felújították a világ egyetlen emeletes Ikarus 556-osát

1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus gyáregységet hozott létre Székesfehérvárott, és motorgyártás indult Győrben. A hetvenes évek végére a gyár 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek az Ikarus buszai. A legtöbb a Szovjetunióban és az NDK-ban, de gyártmányai eljutottak Afrikától Skandináviáig, az Egyesült Államoktól Kínáig.

Képgaléria

A Volán cég emblémája
A Volán cég emblémája, Fotó: Mayer Jácint
A MÁVAUT cég emblémája
A MÁVAUT cég emblémája, Fotó: Mayer Jácint

Ikarus 211 az egykori NDK-ból
Ikarus 211 az egykori NDK-ból, Fotó: Mayer Jácint
A faros Ikarus
A faros Ikarus, Fotó: Mayer Jácint
A közismert Ikarus 260
A közismert Ikarus helyi járat, Fotó: Mayer Jácint

A kuriózum konferenciabusz az NDK-ból
A kuriózum konferenciabusz az NDK-ból, Fotó: Mayer Jácint
Ikarus konferenciabusz az NDK-ból
Ikarus konferenciabusz az NDK-ból, Fotó: Mayer Jácint
Ikarus 266
Ikarus 266, Fotó: Mayer Jácint

Az emeletes
Az emeletes, Fotó: Mayer Jácint
Ikarus 481
Ikarus 481, Fotó: Mayer Jácint

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
képgaléria történelem Veszprém megye
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • 178 napot töltött űrutazással ez a férfi, óriási hazugságra döbbent rá

  • Európa legforróbb napjai: közel a rekord, ismét izzik a kontinens

  • Hoppá: tényleg az ufók titkos üzenetét rejti ez a furcsa képződmény?

  • Figyelem! Teljes hajózár lesz a Dunán rendezvény miatt a hétvégén, de jön sztárvendég is

  • Különleges leletre bukkantak a magyarok egyik kedvenc nyaralóhelyén

  • Ha a Művészetek Völgyében jársz, látogass el a Református Udvarba is

Kapcsolódó cikkek

egyiptomi múmia civilizáció
2025.07.05.

Elképesztő felfedezés: ősi civilizációval lehet kapcsolatban az 5000 éves férfi!


Olvasson tovább
óceán város Atlantisz
2025.07.04.

Atlantisz városát találhatták meg a kutatók, ráadásul itt, Európában!


Olvasson tovább
Veszprém várnegyed
2025.07.04.

Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg


Olvasson tovább
régi magyar köszöntés megszólítás udvariasság Jónapot Tiszteletem
2025.07.04.

Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
<b>178 napot töltött űrutazással ez a férfi, óriási hazugságra döbbent rá</b>

178 napot töltött űrutazással ez a férfi, óriási hazugságra döbbent rá

Tovább olvasok
Európa legforróbb napjai: közel a rekord, ismét izzik a kontinens

Európa legforróbb napjai: közel a rekord, ismét izzik a kontinens

Tovább olvasok
<b>Hoppá: tényleg az ufók titkos üzenetét rejti ez a furcsa képződmény?</b>

Hoppá: tényleg az ufók titkos üzenetét rejti ez a furcsa képződmény?

Tovább olvasok
Figyelem! Teljes hajózár lesz a Dunán rendezvény miatt a hétvégén, de jön sztárvendég is

Figyelem! Teljes hajózár lesz a Dunán rendezvény miatt a hétvégén, de jön sztárvendég is

Tovább olvasok
Különleges leletre bukkantak a magyarok egyik kedvenc nyaralóhelyén

Különleges leletre bukkantak a magyarok egyik kedvenc nyaralóhelyén

Tovább olvasok
Ha a Művészetek Völgyében jársz, látogass el a Református Udvarba is

Ha a Művészetek Völgyében jársz, látogass el a Református Udvarba is

Tovább olvasok
Retró buszokkal akartak segíteni a lerobbant IC utasainak a kánikulában, máshova túl kevés buszt küldtek

Retró buszokkal akartak segíteni a lerobbant IC utasainak a kánikulában, máshova túl kevés buszt küldtek

Tovább olvasok
Jelentős károkat okozott a vihar a Balaton körül, a budapesti reptér járattörlésekkel is számol – FRISSÍTÉS: reptérlezárás, katasztrófa sújtotta övezet

Jelentős károkat okozott a vihar a Balaton körül, a budapesti reptér járattörlésekkel is számol – FRISSÍTÉS: reptérlezárás, katasztrófa sújtotta övezet

Tovább olvasok
Akkora a vízhiány, hogy leereszthetik az egyik legnépszerűbb magyar tavat, de a Balaton is nagy bajban van

Akkora a vízhiány, hogy leereszthetik az egyik legnépszerűbb magyar tavat, de a Balaton is nagy bajban van

Tovább olvasok
Jégeső, szélvihar és szokatlan hideg: érkezik a várva-várt hidegfront, erre számíts a héten

Jégeső, szélvihar és szokatlan hideg: érkezik a várva-várt hidegfront, erre számíts a héten

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4