Olyan olajszankció jöhet, ami Magyarországnak és az EU-nak is jó
Az EU-tagországok új tervvel álltak elő: embargót vetnek ki az orosz olaj tengeri szállítására, de továbbra is engedélyezik a vezetéken történő továbbítást. ami lehetséges kompromisszumot jelentene Magyarország megnyerése és a Moszkva elleni szankciók bevezetése érdekében.
Már vasárnap megállapodásra juthatnak az Európai Unió kormányainak küldöttei Brüsszelben, még épp időben ahhoz, hogy vezetőik jóváhagyják az elképzelést a május 30-31-i csúcstalálkozójukon – közölték tisztviselők. Azt is jelezték, hogy a megegyezés meglehetősen sürgős, miután a csaknem egy hónapja tartó tárgyalások mindeddig kudarcot vallottak.
Főként Magyarország miatt nem lépett még életbe az EU hatodik szankciócsomagja Oroszország ellen. A kormány szerint az orosz olajimport leállítása súlyos csapást jelentene a gazdaságra, mert – tengerparttal nem rendelkező ország lévén – csak csővezetéken keresztül tudunk olajat importálni.
Az ellenállás késlelteti a szankciócsomag más elemeinek végrehajtását is: Oroszország legnagyobb bankjának, a Sberbanknak a leválasztását a SWIFT üzenetküldő rendszerről, az orosz műsorszolgáltatók kitiltását az EU-ból, és további személyek felvételét azok listájára, akiknek vagyonát befagyasztották, és akik nem léphetnek be az EU-ba.
“Megalázó lenne egyáltalán nem tárgyalni a szankciókról, mert nincs megállapodás, vagy a csomag olajembargós részét teljesen eltávolítani, csak a többi elemet átnyomni” – közölte egy uniós tisztviselő.
“Tehát az az elképzelés, hogy embargót vezessenek be az orosz olajjal szemben, de egy időre mentesítsék ez alól a Magyarországot ellátó orosz Druzsba vezetéket, hogy az Európai Bizottságnak és Magyarországnak legyen ideje megoldani a problémát” – mondta az illetékes.
A magyar kormány azt állítja, hogy négy évre van szüksége ahhoz, hogy leálljon az orosz nyersolajról és körülbelül 750 millió euró befektetésre lenne szükség a finomítók korszerűsítéséhez és a Horvátországból olajat szállító vezeték bővítéséhez.
A gazdaság hosszabb távú átalakítása pedig akár 18 milliárd euróba is kerülhet, aminek a finanszírozását uniós forrásokból várja a kabinet.
A Druzsba vezeték Szlovákián, Csehországon és Magyarországon halad keresztül, azon a három EU-tagállamon, amelyeknek a legnagyobb problémát jelentené az alternatív olajkészletek megtalálása, és amelyek emiatt tiltakoznak az olajembargó ellen.
A brüsszeli székhelyű Bruegel agytröszt szerint az Unió, Oroszország legnagyobb olajvásárlója az összmennyiségnek csak mintegy negyedét szállítják vezetéken.
Az Európának szánt energiahordozó háromnegyedét viszont tankerek szállítják, így a tengeri fuvarozás embargója továbbra is jelentős hatással lenne Oroszország olajbevételeire, csökkentve az ukrajnai háború finanszírozásának képességét.
Ám ez a verzió versenyproblémákat is okozna az EU-n belül, mert Magyarország, Szlovákia és Csehország így olcsóbban kapna orosz olajat finomítói számára – amelyek az EU egész területén értékesíthetik termékeiket –, míg más országok finomítóinak többet kellene fizetniük az importált Brent kőolajért.
