A kétezres egy megállónyi távra sem lesz elég – az évben másodszor drágulhat a taxizás
Megkezdődtek az egyeztetések, amelyek a májusban már megemelt, jelenleg érvényben lévő viteldíjak újbóli növelését is érintik.
1990-ben, amikor a kőolaj világpiaci ára hirtelen megduplázódott, Magyarországot sem kerülte el az általános elégedetlenségi hullám. Akkor a taxisok álltak a benzináremelés ellen tüntetők élére. A polgári engedetlenség során, ami később taxisblokád néven vált ismertté, több ezer taxis és fuvarozó vonult az utcákra. A blokádjuk három napra megbénította az ország közlekedését: csak a tűzoltókat, a mentőket, valamint az országból kivonuló szovjet csapatokat engedték át. Az elégedetlenséget az váltotta ki, hogy október 25-én, csütörtök este az Antall-kormány bejelentette, 56 forintra emelkedik a normál motorbenzin literára. A taxisok azért tüntettek a döntés visszavonása mellett, mert úgy vélték, a megélhetésük került veszélybe.
Az ársapka kivezetése a taxizást is érinti
December 6-án, rendkívüli kormányinfón jelentették be: megszűnik az árstop, kivezetik a 480 forintos benzint. Ennek megfelelően ismét a piac diktálja az üzemanyagárak alakulását.
Ez év december 12-én a 95-ös benzin E10 hazai átlagára 650 Ft volt, míg tavaly ilyenkor 474 Ft-ot kértek a kutakon ugyanezért a termékért.
A holtankoljak.net adatai alapján hazánk a nemzetközi piacot nézve a középmezőnyben helyezkedik el. A 45 vizsgált ország közül 22-ben átváltva olcsóbb vagy ugyanennyi a benzin. Az oroszok tankolhatnak a legkevesebbért üzemanyagot: náluk 325 Ft a 95-ös literje. 23 országban a mi árainknál drágábban lehet megtölteni a tankot, ezek közül Norvégiában kell a legtöbbet fizetni a kutakon: náluk 945 Ft-nak megfelelő összeget kérnek egy liter benzinért.
Bár az ország közlekedését lebénító blokádot nem kezdeményeztek, az benzinárstop kivezetésével a taxisok ismét a megélhetésüket féltik. A piacon ugyanis egységes díjszabás szerint működik a legtöbb taxitársaság, tehát a mindenkor hatályos jogszabályi előírások szerinti viteldíjat alkalmazzák. Csak az önkormányzatoktól független irodák emelhetnek a tarifákon saját döntés szerint, bár a hatósági áron szolgáltatók is kezdeményezhetik a díjak emelését, ahogy az májusban meg is történt: Budapesten a Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése értelmében május 9-től emelkedtek a hatósági díjak átlagosan 35 százalékkal.
- az alapdíj 700 forintról 1000 forintra,
- a kilométerdíj 300 forintról 400 forintra,
- a percdíj 75 forintról 100 forintra emelkedett
Az ársapka kivezetése után azonban újabb tarifaemelést kezdeményeznek a társaságok. Korábban ugyanis a kormány a magántulajdonú gépjárművek mellett a taxik és a mezőgazdasági erőgépek számára engedélyezte, hogy kedvezményes, literenkénti 480 forintos áron tankoljanak üzemanyagot, ám a keddi bejelentéssel ez is megszűnt.
A Független Egységes Szakszervezetek Szövetsége (FESZSZ), mely a taxisok érdekeit is képviseli, Orbán Viktornak írt levelet, amelyben a mielőbbi konzultációt sürgette.
Javaslatokat is tettek a kialakult helyzet kezelésére, melyek a következők:
- további sürgős, kisebb mértékű taxis tarifaemelés,
- a taxis kisvállalkozók további más adókedvezmény lehetőségeinek kérése,
- taxi engedélyek kiadásának maximalizálása, taxis vállalkozások létszámának korlátozása,
- a taxisok adózási lehetőségeinek pontosítása.
Megkezdődtek a tárgyalások
A FESZSZ arról adott tájékoztatást a honlapján, hogy december 12-én elindult a hivatalos egyeztetés a Fővárosi Önkormányzatot képviselő Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes és a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, Dr. Walter Katalin részvételével.
„Több ponton közös platformra kerültek az elképzelések a fuvarszervezőkkel, azonban a tárgyalások haladnak tovább. Pontos részletekről a továbbiakban fogunk beszámolni. Addig kérjük a Taxis kollégák higgadtságát és nyugalmát.” – írják.
Más javaslatok is születtek
Soproni Tamás, Terézváros polgármestere a közösségi médiában arról írt, el kell törölni hatósági árat a taxizásban is.
„A benzinár hatósági szabályozásának eltörlése nyomában jelentkező benzináremelkedés a taxisok működését a jelenlegi körülmények között ellehetetleníti – véli a hatodik kerület vezetője, aki szerint ez számos előnnyel járna azok számára is, akik igénybe veszik a szolgáltatást.
„Csúcsidőben (például péntek este) elérhetőbb lesz a taxizás – bárki, aki az utóbbi időben próbált ebben az idősávban autót hívni, meggyőződhetett róla, hogy ez mennyire nehéz volt! A taxiszolgáltatók közötti verseny biztosítja, hogy ne szálljanak el az árak. A hatósági ár eltörlése segít abban is, hogy többféle szolgáltatás jelenhessen meg a piacon (zöldtaxi, diszkonttaxi, elittaxi), és ki-ki aktuális igényének megfelelően választhasson közülük. Ezzel párhuzamosan ugyanennyire fontos az ellenőrzések szigorítása, a taxizás törvényességének felügyelete, így például a GPS- és taxaméteradatok kötelező digitális bekötése a visszaélések elkerülése érdekében.” – fogalmazott Soproni Tamás.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
A magyar ipar úttörője, az ágyúk és vasúti kerekek mestere: Ganz Ábrahám
Miért nem tudjuk a villámokat energiafejlesztésre használni?
Mi a legnagyobb eddig ismert prímszám?
Hány nukleáris fegyvert használtak eddig a történelem során?
12 ezer méter mély lyukat ástak a tudósok, hátborzongató dolgot találtak
Az eddigi legfiatalabb bolygót találták meg csillagászok