Megkezdődtek az egyeztetések, amelyek a májusban már megemelt, jelenleg érvényben lévő viteldíjak újbóli növelését is érintik.
1990-ben, amikor a kőolaj világpiaci ára hirtelen megduplázódott, Magyarországot sem kerülte el az általános elégedetlenségi hullám. Akkor a taxisok álltak a benzináremelés ellen tüntetők élére. A polgári engedetlenség során, ami később taxisblokád néven vált ismertté, több ezer taxis és fuvarozó vonult az utcákra. A blokádjuk három napra megbénította az ország közlekedését: csak a tűzoltókat, a mentőket, valamint az országból kivonuló szovjet csapatokat engedték át. Az elégedetlenséget az váltotta ki, hogy október 25-én, csütörtök este az Antall-kormány bejelentette, 56 forintra emelkedik a normál motorbenzin literára. A taxisok azért tüntettek a döntés visszavonása mellett, mert úgy vélték, a megélhetésük került veszélybe.
December 6-án, rendkívüli kormányinfón jelentették be: megszűnik az árstop, kivezetik a 480 forintos benzint. Ennek megfelelően ismét a piac diktálja az üzemanyagárak alakulását.
Ez év december 12-én a 95-ös benzin E10 hazai átlagára 650 Ft volt, míg tavaly ilyenkor 474 Ft-ot kértek a kutakon ugyanezért a termékért.
A holtankoljak.net adatai alapján hazánk a nemzetközi piacot nézve a középmezőnyben helyezkedik el. A 45 vizsgált ország közül 22-ben átváltva olcsóbb vagy ugyanennyi a benzin. Az oroszok tankolhatnak a legkevesebbért üzemanyagot: náluk 325 Ft a 95-ös literje. 23 országban a mi árainknál drágábban lehet megtölteni a tankot, ezek közül Norvégiában kell a legtöbbet fizetni a kutakon: náluk 945 Ft-nak megfelelő összeget kérnek egy liter benzinért.
Bár az ország közlekedését lebénító blokádot nem kezdeményeztek, az benzinárstop kivezetésével a taxisok ismét a megélhetésüket féltik. A piacon ugyanis egységes díjszabás szerint működik a legtöbb taxitársaság, tehát a mindenkor hatályos jogszabályi előírások szerinti viteldíjat alkalmazzák. Csak az önkormányzatoktól független irodák emelhetnek a tarifákon saját döntés szerint, bár a hatósági áron szolgáltatók is kezdeményezhetik a díjak emelését, ahogy az májusban meg is történt: Budapesten a Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése értelmében május 9-től emelkedtek a hatósági díjak átlagosan 35 százalékkal.
Az ársapka kivezetése után azonban újabb tarifaemelést kezdeményeznek a társaságok. Korábban ugyanis a kormány a magántulajdonú gépjárművek mellett a taxik és a mezőgazdasági erőgépek számára engedélyezte, hogy kedvezményes, literenkénti 480 forintos áron tankoljanak üzemanyagot, ám a keddi bejelentéssel ez is megszűnt.
A Független Egységes Szakszervezetek Szövetsége (FESZSZ), mely a taxisok érdekeit is képviseli, Orbán Viktornak írt levelet, amelyben a mielőbbi konzultációt sürgette.
Forrás: FESZSZ
Javaslatokat is tettek a kialakult helyzet kezelésére, melyek a következők:
A FESZSZ arról adott tájékoztatást a honlapján, hogy december 12-én elindult a hivatalos egyeztetés a Fővárosi Önkormányzatot képviselő Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes és a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, Dr. Walter Katalin részvételével.
„Több ponton közös platformra kerültek az elképzelések a fuvarszervezőkkel, azonban a tárgyalások haladnak tovább. Pontos részletekről a továbbiakban fogunk beszámolni. Addig kérjük a Taxis kollégák higgadtságát és nyugalmát.” – írják.
Soproni Tamás, Terézváros polgármestere a közösségi médiában arról írt, el kell törölni hatósági árat a taxizásban is.
„A benzinár hatósági szabályozásának eltörlése nyomában jelentkező benzináremelkedés a taxisok működését a jelenlegi körülmények között ellehetetleníti – véli a hatodik kerület vezetője, aki szerint ez számos előnnyel járna azok számára is, akik igénybe veszik a szolgáltatást.
„Csúcsidőben (például péntek este) elérhetőbb lesz a taxizás – bárki, aki az utóbbi időben próbált ebben az idősávban autót hívni, meggyőződhetett róla, hogy ez mennyire nehéz volt! A taxiszolgáltatók közötti verseny biztosítja, hogy ne szálljanak el az árak. A hatósági ár eltörlése segít abban is, hogy többféle szolgáltatás jelenhessen meg a piacon (zöldtaxi, diszkonttaxi, elittaxi), és ki-ki aktuális igényének megfelelően választhasson közülük. Ezzel párhuzamosan ugyanennyire fontos az ellenőrzések szigorítása, a taxizás törvényességének felügyelete, így például a GPS- és taxaméteradatok kötelező digitális bekötése a visszaélések elkerülése érdekében.” – fogalmazott Soproni Tamás.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |