A kétezres egy megállónyi távra sem lesz elég – az évben másodszor drágulhat a taxizás
Megkezdődtek az egyeztetések, amelyek a májusban már megemelt, jelenleg érvényben lévő viteldíjak újbóli növelését is érintik.
1990-ben, amikor a kőolaj világpiaci ára hirtelen megduplázódott, Magyarországot sem kerülte el az általános elégedetlenségi hullám. Akkor a taxisok álltak a benzináremelés ellen tüntetők élére. A polgári engedetlenség során, ami később taxisblokád néven vált ismertté, több ezer taxis és fuvarozó vonult az utcákra. A blokádjuk három napra megbénította az ország közlekedését: csak a tűzoltókat, a mentőket, valamint az országból kivonuló szovjet csapatokat engedték át. Az elégedetlenséget az váltotta ki, hogy október 25-én, csütörtök este az Antall-kormány bejelentette, 56 forintra emelkedik a normál motorbenzin literára. A taxisok azért tüntettek a döntés visszavonása mellett, mert úgy vélték, a megélhetésük került veszélybe.
Az ársapka kivezetése a taxizást is érinti
December 6-án, rendkívüli kormányinfón jelentették be: megszűnik az árstop, kivezetik a 480 forintos benzint. Ennek megfelelően ismét a piac diktálja az üzemanyagárak alakulását.
Ez év december 12-én a 95-ös benzin E10 hazai átlagára 650 Ft volt, míg tavaly ilyenkor 474 Ft-ot kértek a kutakon ugyanezért a termékért.
A holtankoljak.net adatai alapján hazánk a nemzetközi piacot nézve a középmezőnyben helyezkedik el. A 45 vizsgált ország közül 22-ben átváltva olcsóbb vagy ugyanennyi a benzin. Az oroszok tankolhatnak a legkevesebbért üzemanyagot: náluk 325 Ft a 95-ös literje. 23 országban a mi árainknál drágábban lehet megtölteni a tankot, ezek közül Norvégiában kell a legtöbbet fizetni a kutakon: náluk 945 Ft-nak megfelelő összeget kérnek egy liter benzinért.
Bár az ország közlekedését lebénító blokádot nem kezdeményeztek, az benzinárstop kivezetésével a taxisok ismét a megélhetésüket féltik. A piacon ugyanis egységes díjszabás szerint működik a legtöbb taxitársaság, tehát a mindenkor hatályos jogszabályi előírások szerinti viteldíjat alkalmazzák. Csak az önkormányzatoktól független irodák emelhetnek a tarifákon saját döntés szerint, bár a hatósági áron szolgáltatók is kezdeményezhetik a díjak emelését, ahogy az májusban meg is történt: Budapesten a Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése értelmében május 9-től emelkedtek a hatósági díjak átlagosan 35 százalékkal.
- az alapdíj 700 forintról 1000 forintra,
- a kilométerdíj 300 forintról 400 forintra,
- a percdíj 75 forintról 100 forintra emelkedett
Az ársapka kivezetése után azonban újabb tarifaemelést kezdeményeznek a társaságok. Korábban ugyanis a kormány a magántulajdonú gépjárművek mellett a taxik és a mezőgazdasági erőgépek számára engedélyezte, hogy kedvezményes, literenkénti 480 forintos áron tankoljanak üzemanyagot, ám a keddi bejelentéssel ez is megszűnt.
A Független Egységes Szakszervezetek Szövetsége (FESZSZ), mely a taxisok érdekeit is képviseli, Orbán Viktornak írt levelet, amelyben a mielőbbi konzultációt sürgette.

Forrás: FESZSZ
Javaslatokat is tettek a kialakult helyzet kezelésére, melyek a következők:
- további sürgős, kisebb mértékű taxis tarifaemelés,
- a taxis kisvállalkozók további más adókedvezmény lehetőségeinek kérése,
- taxi engedélyek kiadásának maximalizálása, taxis vállalkozások létszámának korlátozása,
- a taxisok adózási lehetőségeinek pontosítása.
Megkezdődtek a tárgyalások
A FESZSZ arról adott tájékoztatást a honlapján, hogy december 12-én elindult a hivatalos egyeztetés a Fővárosi Önkormányzatot képviselő Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes és a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, Dr. Walter Katalin részvételével.
„Több ponton közös platformra kerültek az elképzelések a fuvarszervezőkkel, azonban a tárgyalások haladnak tovább. Pontos részletekről a továbbiakban fogunk beszámolni. Addig kérjük a Taxis kollégák higgadtságát és nyugalmát.” – írják.
Más javaslatok is születtek
Soproni Tamás, Terézváros polgármestere a közösségi médiában arról írt, el kell törölni hatósági árat a taxizásban is.
„A benzinár hatósági szabályozásának eltörlése nyomában jelentkező benzináremelkedés a taxisok működését a jelenlegi körülmények között ellehetetleníti – véli a hatodik kerület vezetője, aki szerint ez számos előnnyel járna azok számára is, akik igénybe veszik a szolgáltatást.
„Csúcsidőben (például péntek este) elérhetőbb lesz a taxizás – bárki, aki az utóbbi időben próbált ebben az idősávban autót hívni, meggyőződhetett róla, hogy ez mennyire nehéz volt! A taxiszolgáltatók közötti verseny biztosítja, hogy ne szálljanak el az árak. A hatósági ár eltörlése segít abban is, hogy többféle szolgáltatás jelenhessen meg a piacon (zöldtaxi, diszkonttaxi, elittaxi), és ki-ki aktuális igényének megfelelően választhasson közülük. Ezzel párhuzamosan ugyanennyire fontos az ellenőrzések szigorítása, a taxizás törvényességének felügyelete, így például a GPS- és taxaméteradatok kötelező digitális bekötése a visszaélések elkerülése érdekében.” – fogalmazott Soproni Tamás.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe
Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje
Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk
Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk