Újabb mérnöki csoda van születőben: a világ leghosszabb függőhídját tervezik Szicília és az olasz szárazföld közé

Évekig tartó politikai és technikai viták után az olasz kormány várhatóan jóváhagyja a világ leghosszabb függőhídjának megépítését. A 3,2 kilométer széles, erős áramlatokkal és szelekkel rendelkező tengerszoroson átívelő híd ötlete már rgéóta terítéken van. 

Érdekesség, hogy Sztrabón görög történész feljegyzése szerint már mintegy 2000 évvel ezelőtt a rómaiak úgy próbáltak meg száz Palermóban elfogott elefántot Rómába szállítani, hogy üres hordók és fadeszkák segítségével ideiglenes hidat építettek a Messinai-szoroson át. Arról sajnos a történelmi feljegyzésből már nem derül ki, hogy sikerült-e nekik.

A szoros két partja közötti függőhíd tervét először 1866-ban mutatták be, de a megvalósíthatósággal kapcsolatos kételyek miatt elvetették, írja a ScienceTimes. Azóta többször is próbálták megvitatni, de csak politikai problémákat okozott, így nem valósult meg. A projektet többször is törölték a politikai ellenállás és a költségekkel kapcsolatos aggályok miatt.

Most is kialakult két szekértábor. A támogatók szerint, köztük Matteo Salvini miniszterelnök-helyettes, Olaszország nagyságának szimbóluma lenne, és nem utolsó sorban az ország nehéz helyzetben lévő déli részének gazdaságának javítását is elérnék a híd építésével.

 

A projekt azonban ellentmondásos, és egyes helyiek és környezetvédelmi csoportok ellenzik. A projekt a kompszolgáltatást előnyben részesítő helyiek ellenállásába ütközött, valamint a környezetre és a helyi gazdaságra gyakorolt hatásával kapcsolatos aggodalmakkal.

A jelenlegi tervek szerint a 3300 méteres, egynyílású függőhíd a világ leghosszabb függőhídja lenne, hosszát és szerkezeti magasságát tekintve a legmagasabb. Naponta 6000 közúti járművet és 200 vonatot szállítana, és lehetővé tenné a haditengerészeti forgalom áthaladását alatta.

Hogyan működik egy függőhíd?

A függőhíd valóban csodálatos szerkezet, mert hihetetlenül erős, annak ellenére, hogy távolról nézve törékenynek tűnik. A WSDOT szerint a függőhidak manapság a világ leghosszabb átkelésekhez használt leghosszabb hídtípusai, amelyek 600 és 2100 méter típusúak lehetnek.

Egy tipikus függőhíd alapvető részei a felépítmény, amely a fedélzetből, a két toronyból és a fő függőkábelekből áll, valamint az alépítmény, amely a hídnyúlvány közepén lévő pillérekből áll, amelyek a tornyokat és a híd mindkét végén a kábelek rögzítőhelyeit tartják. A főkábelek az egyik horgonyzóhelyről a torony tetején átnyúlnak, és a szemközti horgonyzóhelyhez csatlakoznak. A kábeleket függesztőkábelek kötik össze, amelyek párhuzamos huzalok összepréselt szálai, amelyeket oda-vissza húznak az óceánon keresztül. A híd két végén lévő nagy horgonyok vagy lehorgonyzási pontok ellensúlyként tartják a főkábelek végeit. Az acélkábelek erősek és rugalmasak, ami a nagy fesztávolságú függőhidakat érzékennyé teszi a szélerőkre. A mérnökök különleges intézkedéseket tesznek az “aerodinamikai stabilitás” biztosítására, hogy a függőhíd rezgését és kilengését nagy szélben minimálisra csökkentsék.

A világ leghosszabb függőhídja ma a Törökországban található 1915 Çanakkale híd, amelynek átadására 2022-ben került sor. Az Európát Ázsiával összekötő átkelőt 2023 méteres középső támaszközével a világ legnagyobbja lett, a teljes hosszúsága pedig 4608 méter.

Source: