Ezért van még mindig a baltimore-i hidat lezúzó hajó legénysége a fedélzeten

Már több mint két hete a fedélzeten tartózkodik a baltimore-i Francis Scott Key hídnak ütköző hajó legénysége. Sokan pedig csak találgatnak, hogy miért.

A baltimore-i nemzetközi tengerészeti központ képviselői elmondták, hogy az a helyzet, amelyet a Dali hajó fedélzetén lévő tengerészek most átélnek, valójában a mindennapi munkájuk szerves részét képezi.

Baltimore hídomlás Dali hajó
A baltimore-i Francis Scott Key híd acélszerkezetének roncsai alá szorulva vesztegel a Dali konténerszállító hajó 2024. március 27-én. Március 25-én éjjel a teherhajó egy acél tartóoszlopnak ütközött, és a híd összeomlott. Az ott dolgozó nyolc karbantartó munkás közül kettőt kimentettek, hatan életüket vesztették.
MTI/AP/Steve Helber

Ezért rekedt a teljes legénység Baltimore-ban

“A hajó gyakorlatilag még mindig üzemel” – mondta a Futurismnek Joshua Messick tiszteletes, a Tengerészek Központjának ügyvezető igazgatója.

“Nem arról van szó, hogy nem engedték ki őket, de a helyreállítási és takarítási munkálatokban részt vevő ügynökségekkel együtt dolgoznak.”

A Guardian cikkében olvasható részletes elemzés szerint a hajó legénysége jelentette, problémájuk volt az áramellátással. Így vészjelzést adtak le pillanatokkal azelőtt, hogy az ütközéstől a híd összeomlott volna, ami lehetővé tette a hatóságok számára, hogy korlátozzák a járműforgalmat a hídon.

A marylandi kikötői hatóság hivatalos Key Bridge-reagálási csoportjának képviselője csatlakozott Messick érzéseihez.

A szóvivő elmondása szerint a Dali legénysége “továbbra is részt vesz a hajó jelenlegi állapotának fenntartásában, az Egyesített Parancsnokság missziós műveleteinek támogatásában, és együttműködik a folyamatban lévő nyomozásban”.

A Dali legénysége “egy 35 napos útra készült, és a fedélzeten van elegendő ellátmány ehhez”. Bár igaz, hogy a 35 napos út magában foglalta volna a Dél-Ázsiába való visszatérést is, ahonnan a hajó és legénysége származik.

Azonban ha a hajónak ezentúl is Baltimore-ban kell maradnia, nem világos, mi lesz a legénységgel.

A Baltimore kikötőjében horgonyzó, március végén a Key-hídnak ütközött hajó legénysége részesült “mentálhigiénés segítségben, megfelelő szállást kaptak és hangulatjavító tevékenységeket is végeztek”.

Ezekre mindenbizonnyal azért volt szükség, hogy megbirkózzanak azzal, hogy az otthonuktól a tervezettnél tovább kell távol maradniuk, illetve feldolgozni mindazt, ami a baleset óta velük történt, amely hat, akkor a hídon tartózkodó vendégmunkás halálát okozta.

Baltimore híd hajó baleset
A Maxar Technologies amerikai űrtechnológiai vállalat műholdfelvétele a Francis Scott Key hídnak ütközött Dali konténerszállító hajóról a marylandi Baltimore-ban 2024. április 8-án. A teherhajó március 25-én éjjel ütközött neki a híd egyik acél tartóoszlopának, amitől leomlott a híd egy szakaszon. Az ott dolgozó nyolc karbantartó munkás közül kettőt kimentettek, hatan életüket vesztették. MTI/AP/Maxar Technologies

“A legénységgel a hajó képviselőjén keresztül nyílt kommunikációs vonalat tartunk fenn” – mondta a Key Bridge válaszadója. “Úgy tűnik, jó hangulatban és egészségben vannak.”

Bár a legénység egyik tagját a balesetet követően légi úton szállították el, hogy orvosi ellátásban részesüljön, nem sokkal később visszatért.

Ahogy pedig Messick, a tengerészeti központ ügyvezető igazgatója elmondta, a partraszállás koordinálása még jobb körülmények között is “nehéz” lenne.

“Ez még mindig egy aktív nyomozás egy olyan hajóval, amely jelenleg nem olyan helyen horgonyoz, ahonnan közvetlenül a partra lehet jutni” – magyarázta.

“Emellett ahhoz, hogy egy tengerész bármikor elhagyhassa a hajót, amerikai vízumra és a parti őrség által kiadott partraszállási engedélyre van szüksége. Nem vagyok tisztában a tengerészek megbízólevelének jelenlegi állapotával.”

“Nem arról van szó, hogy megtagadják tőlük a partraszállást, de a jelenlegi körülmények nem kedveznek ennek” – folytatta Messick. “Sajnos egy horgonyzó hajón dolgozó tengerész sem élvezheti a part adta szabadságot”.

Egyelőre nem tudni, mikor térhet haza a szingapúri hajó, illetve legénysége, akiknek többsége Indiából vagy Srí Lankáról származik. Ez pedig azt jelenti számukra, hogy egyelőre a baltimore-i kikötőben rekedtek.

Érdemes elolvasni:

Forrás: