• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Megvan az új pápa: XIV. Leó a katolikus egyház 267. feje

Mayer Jácint Mayer Jácint · 2024.05.16.
· Utazás

Ikarus buszok tartottak nemzetközi találkozót: Magyarország nagyhatalom volt a buszgyártásban

Ikarus 55

Ikarus 55, Fotó: Mayer Jácint

A magyar járműipar mára sajnos inkább csak a ködös múlt kellemes emlékei közé tartozik. A Csepel, Pannónia, Rába vagy az Ikarus nevek évtizedekig a magyar utak mindennapos kiszolgálói voltak, azonban vagy a szocialista gazdaságpolitika, vagy ennek pont az elmaradása már nem kedvezett gyárainknak.

Ikarus faros és a 311-es

Ikarus faros és a 311-es, Fotó: Mayer Jácint

Az elöregedő magyar gépjárműveket újak híján a korszerű, más országokban gyártottak váltották és selejtezésük tömegesen haladt. A gyárak is eltűntek, amik egyébként nem rendelkeztek gyűjteménnyel a saját történelmük bemutatására. Így aztán át is aludtuk az utolsó korszakot, hogy végül utána legyen nagy kapkodás, és csak a 24. óra elmúltával indult iparunk büszkeségének számító buszok, teherautók, motorok és a többiek megmentése.

Ikarus 66

Ikarus 66, Fotó. Mayer Jácint

Az Ikarus busz

Az Ikarus szó az előző évszázad második felének egyik legsikeresebb magyar termékét és az azt gyártó vállalatot juttatja eszünkbe. 1949-ben az államosítással három cég összevonásából jött létre az Ikarus Karosszéria és Járműgyár, mely később a világ autóbuszgyártásának meghatározó szereplőjévé vált.

Ikarus 266

Ikarus 266, Fotó: Mayer Jácint

1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus gyáregységet hozott létre Székesfehérvárott, és motorgyártás indult Győrben.

A hetvenes évek végére az Ikarus 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek buszai. A legtöbb a Szovjetunióban és az NDK-ban, de gyártmányai eljutottak Afrikától Skandináviáig, az Egyesült Államoktól Kínáig.

Csepel D-705 nyergesvontató

Csepel D-705 nyergesvontató, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus legendásabb típusai

Az ’50-60-as évek ikonikus buszai a 60-as, 31-es és 311-es példányok voltak, melyek szinte minden hazai közlekedési – és iparvállalat flottájában megtalálhatóak voltak. De az Ikarus legismertebb legendái között foglal helyet az 55/66-os, vagy ahogy a nép hívta, a „Faros”. Formaterve egyedülálló, valószínűleg a valaha épített legszebb buszok egyike volt, és 1973-ig maradt gyártásban.

Induló faros Ikarusok

Induló faros Ikarusok, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus 60 autóbuszok továbbfejlesztett változataként gyártották 1958 és 1972 között a városi forgalomnak épített Ikarus 620 és a távolsági közlekedés céljára szerkesztett Ikarus 630 típusú, alvázas járműveket.

Ikarus 180 Németországból

Ikarus 180 Németországból, Fotó: Mayer Jácint

Közismert típusnak a számított egykor a fővárosi utcakép meghatározó járműve, a tetszetős vonalakkal rendelkező csuklós 180-as, melyek a nagyvárosi zsúfoltság kihívásait volt hivatva megoldani.

A legnagyobb sikert, az Ikarus 200-as buszcsalád jelentette, amelyek a világ legnagyobb számban gyártott buszai voltak. Évtizedekre meghatározták Magyarország és sok kelet-európai város utcaképét, komoly nemzetközi elismerést aratva, hiszen megközelítőleg 40 ország útjain lehetett találkozni velük. A gyár későbbi történetében megjelennek még a 300-as, 400-as, 500-as családok is.

Ikarus 311 személyzettel

Ikarus 311 személyzettel, Fotó. Mayer Jácint

Ikarus autóbuszok nemzetközi márkatalálkozóját tartották a hétvégén immáron negyedik alkalommal Tapolcán.

Ikarus generációk pihenőben

Ikarus generációk pihenőben, Fotó. Mayer Jácint

Érdemes elmondani, hogy egy ilyen találkozó rendkívüli terhet ró a tulajdonosokra, hiszen egy magánkézben lévő busz üzemeltetése nem kis költség. Alkatrész egyre kevesebb és ezzel párhuzamosan drágább, mozgatásuk pedig hihetetlen megterhelő az életbe lépett úthasználati díj miatt. Ennek ellenére az idén is kitettek magukért a magyar buszok szerelmesei, és a szervezők.

Csodás állapotban lévő német Ikarusok

Csodás állapotban lévő német Ikarusok, Fotó: Mayer Jácint

Magyarország mellett mindig láthatóak a német műkedvelők tulajdonai is, akik ugyanolyan szeretettel tartják karban egykori munkaeszközeiket, mint magyar kollégáik.

Ikarus 250 SL konferenciabusz Németországból

Ikarus 250 SL konferenciabusz Németországból, Fotó: Mayer Jácint

Ikarus buszokkal a legnagyobb számban ma a Volánbusz, a BKK, és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum rendelkezik, melyek egyébként más rendezvények keretén belül is bemutatják állományukat. Ritkaságokat gyűjtenek és újítanak fel. Gyakran tartanak garázsnapot, fotós meneteket, nosztalgia- és retro járatokat, vagy emelik gyűjteményükkel más összejövetelek fényét.

A tapolcai Ikarus-találkozó

A tapolcai Ikarus-találkozó, Fotó. Mayer Jácint

Ilyen rendezvénnyel kapcsolatban a Közel 10 éve már, hogy bezárt a Közlekedési Múzeum: most kihozták öreg Ikarusaikat című cikkünkben tudósítottunk.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
BKK Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum történelem utazási kalauz Volánbusz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Az EU enyhítené a farkasok védettségét, megkönnyítve a rájuk való vadászást

  • Ilyen volt az első WAVES 2025 audiovizuális csúcstalálkozó Mumbaiban – helyszíni riport

  • Sűríti járatait a Wizz Air Budapest és egy erdélyi város között

  • Hoppá: a Holdnak hamarosan már saját időzónája is lehet!

  • Teljesen megújul a 31. Sziget Fesztivál

  • Észak-koreai kémet fogtak Kínában, aki titkosított katonai információkat szerzett meg

Kapcsolódó cikkek

Wizz Air utasok repülés légitársaság All You Can Fly
2025.05.09.

Sűríti járatait a Wizz Air Budapest és egy erdélyi város között


Olvasson tovább
A 6. századi Bazilika Ciszterna
2025.05.07.

A Bazilika Ciszterna: hatalmas középkori csodavilág Isztambul alatt


Olvasson tovább
erzsébet híd duna budapest középkori kard
2025.05.03.

Egy felmérés szerint Budapest épp olyan boldog város, mint a koronavírus-járvány kiindulópontja


Olvasson tovább
Észak-Írország
2025.04.29.

Bebarangoltuk Észak-Írországot: zöld dombok, konfliktusok és legendák – képgaléria


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Az EU enyhítené a farkasok védettségét, megkönnyítve a rájuk való vadászást

Az EU enyhítené a farkasok védettségét, megkönnyítve a rájuk való vadászást

Tovább olvasok
Ilyen volt az első WAVES 2025 audiovizuális csúcstalálkozó Mumbaiban – helyszíni riport

Ilyen volt az első WAVES 2025 audiovizuális csúcstalálkozó Mumbaiban – helyszíni riport

Tovább olvasok
Sűríti járatait a Wizz Air Budapest és egy erdélyi város között

Sűríti járatait a Wizz Air Budapest és egy erdélyi város között

Tovább olvasok
<b>Hoppá: a Holdnak hamarosan már saját időzónája is lehet!</b>

Hoppá: a Holdnak hamarosan már saját időzónája is lehet!

Tovább olvasok
Teljesen megújul a 31. Sziget Fesztivál

Teljesen megújul a 31. Sziget Fesztivál

Tovább olvasok
Észak-koreai kémet fogtak Kínában, aki titkosított katonai információkat szerzett meg

Észak-koreai kémet fogtak Kínában, aki titkosított katonai információkat szerzett meg

Tovább olvasok
Megvan az új pápa: XIV. Leó a katolikus egyház 267. feje

Megvan az új pápa: XIV. Leó a katolikus egyház 267. feje

Tovább olvasok
Olyan baktériumot fedeztek fel, amely kábel módjára képes vezetni az áramot

Olyan baktériumot fedeztek fel, amely kábel módjára képes vezetni az áramot

Tovább olvasok
Idegen eredetű gömböt találtak Kolumbiában?

Idegen eredetű gömböt találtak Kolumbiában?

Tovább olvasok
2 ezer éves, különleges egyiptomi erődítményt tártak fel régészek

2 ezer éves, különleges egyiptomi erődítményt tártak fel régészek

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4