Egyszer csak betört a pilótafülke ablaka, és a szél azonnal kiszívta a repülőgép vezetőjét az óriási lyukon. Mutatjuk, mi történt!
Egy légiutas-kísérő élete legfélelmetesebb pillanatról mesélt: arról, amikor a repülőgép pilótáját kiszívta a szél 23.000 láb magasan, írja a LADbible.
Tim Lancaster, a British Airways pilótája 1990 júniusában egy 81 utassal a fedélzeten Birminghamből Malagába tartó gépen 20 percet töltött a repülőgépen kívül.
Kitörtek az ablakok
A gép pilótafülkéjének hat ablaka közül ugyanis kettőnek az ablaka váratlanul betört, és a kapitányt azonnal kiszívta a szél az üléséből, mikor még az Egyesült Királyság légterében, Oxfordshire felett repült.
Lancaster azt mondta, tudatában volt annak, hogy a repülőgépen kívül tartózkodik, de ez akkor annyira nem ejtette kétségbe.
“A legtisztábban arra emlékszem, hogy nem kaptam levegőt, mert a légáramlásba fordultam” – mesélte a Mayday című 2005-ös dokumentumfilmben.
A következő 20 percet a gépen kívül lógva töltötte, miközben a személyzet tagjai kétségbeesetten kapaszkodtak belé.
Többen fogtak össze
Az egyik légiutas-kísérő, Nigel Ogden be tudott rohanni a fülkébe, hogy megragadja Lancaster lábát, éppen akkor, amikor eltűnt az ablakban. Majd ő is elkezdett kicsúszni a nyíláson, de kollégája, John Heward is repülőgép elejéhez rohant és megragadta az övénél. Végül egy újabb légiutas-kísérő bekötötte magát a pilótaszékbe, és segített visszahúzni két társát.
Eközben Lancaster továbbra is a gépen kívül repült 23.000 láb magasan, az irányítást pedig Alistair Atchinson másodpilóta vette át az irányítást, és azt kiáltozta a rádióba: „Mayday! Vészhelyzet!”
Egyébként – mint a Merriam Webster cikkéből kiderül – a “mayday” vészjelzés azért vált népszerűvé az 1920-as években, mert a hajózásban kiválóan működő SOS a repülőgépek kommunikációjában nem volt megfelelően használható. A hajók ugyanis morze jeleket használtak, úgy pedig az SOS összetéveszthetetlen, a rádiós kommunikációt használó repülőgépek esetén azonban fennállt a félrehallás veszélye. Kellett egy szó, ami semmivel nem téveszthető össze, így született a “mayday” vészjelzés.
Ogden is beszámolt élményeiről a sajtónak: “Megfordultam, és megláttam, hogy az első szélvédő eltűnt, Tim, a pilóta pedig kiment rajta. Átugrottam a vezérlőoszlopon, és megragadtam a dereka körül, nehogy teljesen kimenjen.”
Ijesztő látványt nyújtott a pilóta
Hozzátette, azt hitte, nem sikerült megtartaniuk, de végül U alakban rásimult a repülőgépre. “Arca nekiütközött az ablaknak, az orrából és a feje oldaláról folyt a vér, a karjai csapkodtak. A legfélelmetesebb az volt, hogy a szeme tágra nyílt. Soha nem felejtem el ezt a látványt, amíg élek.”
Csodálatos módon Atchinson másodpilótának sikerült irányítása alá vonnia a gépet, és a gép végül Southampton repülőterén landolt, ahol a személyzetet a mentőszolgálat fogadta.
Még ennél is hihetetlenebb, hogy Lancaster túlélte a megpróbáltatást, de természetesen több törést és fagyási sérülést szenvedett el.
Ez is érdekelhet:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Kína valóban a titokban tartott repülőgép-hordozójával gyakorlatozik?
Egy orosz törvényhozó szerint Putyinnak ‘minden joga megvan arra’, hogy a NATO-országokat támadja
65 ezer évvel ezelőtt a neandervölgyiek már ragasztót gyárthattak
Egy meteorit alapján a Marson is létezhettek melegvizes források
Hüpszipülé, az ókori görög királnyő, aki minden férfit megöletett a szigetén
Végre fény derülhetett az óceán rejtélyes hápogására?