• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2024.08.28.
· Utazás

125 éves a 2015-ben bezárt Közlekedési Múzeum: Ikarus-történeti bemutatóval emlékeztek

Ikarus 620 és 311

Ikarus 620 és 311, Fotó: Mayer Jácint

Szürreális helyzet. Országosan a legismertebb közgyűjtemények közé tartozik a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, amely most ünnepli 125 éves fennállását. Generációknak okozott annak idején maradandó élményt, most mégse egyszerű megtalálni, tekintve, hogy csak a kereteit tudják működtetni, épülete tulajdonképpen nincs.

MÁVAG TR5, Ikarus 60

MÁVAG TR 5, Ikarus 60, Fotó: Mayer Jácint

Bezár a Városligetben a Közlekedési

2015 áprilisában arról tudósított bennünket a sajtó, hogy akkor három évre bezár a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, mert a Liget Budapest Projekt keretében az eredeti, világháborús bombatalálat előtti állapotokat szeretnék újjáépíteni. A bezárást követően a Bálna épületében válogatott kiállítás volt hivatott az átmenetet biztosítani, valamint a Múzeum tagintézményei láttak még el hasonló feladatokat.

A három év viszont letelt, épületük azonban máig sem lett. Azóta született néhány elképzelés a folytatásra: ez a telephely-az a telephely, vidék, stb. Abba nyilván bele sem gondolt senki, hogy normális esetben, ha egy ilyen kaliberű közgyűjteményt bezárunk, akkor előtte szükséges helyszínt biztosítani a további működéshez.

Faros Ikarusok

Faros Ikarusok, Fotó: Mayer Jácint

Magyarországon általánosságban jellemző a magyar ipar által gyártott járművek iránti hatalmas rajongás és tisztelet, legyenek azok mozdonyok, motorkerékpárok, vagy autóbuszok. Ezért egy ilyen közgyűjtemény mindig nagy érdeklődésre tarthat számot.

Ha a hegy nem megy Mohamedhez, Mohamed megy a hegyhez

Kénytelen sajnos, mert ha az érdeklődőknek meg szeretnénk ilyen esetben mutatni értékeinket, eleget szeretnénk tenni kulturális szolgáltató kötelezettségeinknek, akkor ki kell vinnünk az emberek közé a tudásunkat. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum nem először teszi tanúbizonyságát kreativitásának. Mozdítható járműveik gyakran láthatók a közönség előtt kipróbálási lehetőséggel.

Ikarus 180

Ikarus 180, Fotó: Mayer Jácint

Adódó és méltó rendezvény iparunk egyik legsikeresebb üzemének, az Ikarus buszgyárnak a termékeivel eldicsekednünk. Az előzmények is sikeresek voltak, de igazából a fellendülést az adta, hogy 1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus gyáregységet hozott létre Székesfehérvárott, és motorgyártás indult Győrben.

A hetvenes évek végére a gyár 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek az Ikarus buszai. A legtöbb a Szovjetunióban és az NDK-ban, de gyártmányai eljutottak Afrikától Skandináviáig, az Egyesült Államoktól Kínáig.

Ikarus 556

Ikarus 556, Fotó: Mayer Jácint

A hétvégén a magyar buszgyártás generációit igyekeztek bemutatni a 4. Ikarus MiniFeszt keretében az Északi Járműjavító területén. A harminc darab kiállított Ikarus autóbusz jó része a Múzeum saját gyűjteményébe tartozik, emellett magángyűjtők, a BKV Zrt. és a Volánbusz Zrt. féltve őrzött műtárgyai is felsorakoztak.

Ikarus 30

Ikarus 30, Fotó: Mayer Jácint

A „gördülő legendák” között megtekinthető volt a Múzeum Ikarus 556-os autóbusza, amely a világon az egyetlen fennmaradt példány; a BKV Zrt. jóvoltából az Ikarus 280.00, amelynek kialakítása − harmonikaajtója, ablakelosztása, Prága váltója − rendkívüli kuriózumnak számít. Látható volt a Volán Zrt. tulajdonában lévő 200 000. legyártott Ikarus autóbusz, szintén az Ikarus 280-as típusból.

Rába TR3,5

Rába TR 3,5, Fotó: Mayer Jácint

Megcsodálhattuk a Rába TR 3.5-öst, a Mávag TR 5-öt, amelyet az Ikarus gyártás elődjeként tartunk számon, a 70 év feletti 30-ast, a 60-ast, és természetesen a 311-esekket és a legendás farosokat, melyekkel menni is lehetett. Itt voltak 200-asok, és a jobbkormányos Ikarus 481-es típusú autóbusz is, amely sokáig Angliában, a Heathrow reptéren szolgált, így a jármű mindkét oldalán ajtókat alakítottak ki.

A színes programok megkoronázásának a szombati kerekasztal beszélgetést tekinthetjük.  A meghívottak közt László Anna gépészmérnök, az Ikarus 286-os tervezője; Szedlmajer László, a BKV vezérigazgató-helyettese; Adamis Gábor, az Ikarus egykori vezérigazgató-helyettese; Simon Pál, az Ikarus egykori munkatársa, a régi buszok megmentője és Lovász György, az Ikarus-gyár történetét feldolgozó Gördülő legendák című könyv társszerzője szerepeltek.

200-as Ikarusok

200-as Ikarusok, Fotó: Mayer Jácint

A Közlekedési Múzeum dolgozóinak gratulálunk a jól felépített rendezvényért! Még sok születésnapot kívánunk nekik és rendezett jövőt, mert munkájuk igazi nyertesei mi vagyunk!

Közlekedéstörténettel még a A Bivaly éve – 100 éves lett a magyar közlekedéstörténelem legismertebb mozdonya, a legendás 424-es című írásunkban foglalkoztunk.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest képgaléria Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum utazási kalauz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát

  • Öt zseniális magyar feltaláló, akikről méltatlanul keveset beszélünk

  • Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben

  • Az emberiség leghosszabb őstörténeti vándorlása 20 ezer évig tartott

  • Szíria válsága… Vajon al-Sharaʿ Szíriát cseréli idegen harcosokra?

  • Donald Trump hétfőn telefonon tárgyal Putyinnal az ukrajnai háború befejezéséről

Kapcsolódó cikkek

Nevsehir
2025.05.18.

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben


Olvasson tovább
repülőtér Pécs-Pogány Universal Air Magyarország légitársaság
2025.05.16.

Egy népszerű légitársaság leállítja menetrend szerinti magyarországi járatait


Olvasson tovább
Török workshop Budapest
2025.05.16.

Törökország egész éves úti célként népszerűsíti magát Magyarországon


Olvasson tovább
dubrovnik horvátország
2025.05.14.

Idén nyáron újra közvetlen járatok indulnak a horvát tengerpartra


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát

Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát

Tovább olvasok
Öt zseniális magyar feltaláló, akikről méltatlanul keveset beszélünk

Öt zseniális magyar feltaláló, akikről méltatlanul keveset beszélünk

Tovább olvasok
Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben

Tovább olvasok
Az emberiség leghosszabb őstörténeti vándorlása 20 ezer évig tartott

Az emberiség leghosszabb őstörténeti vándorlása 20 ezer évig tartott

Tovább olvasok
Szíria válsága… Vajon al-Sharaʿ Szíriát cseréli idegen harcosokra?

Szíria válsága… Vajon al-Sharaʿ Szíriát cseréli idegen harcosokra?

Tovább olvasok
Donald Trump hétfőn telefonon tárgyal Putyinnal az ukrajnai háború befejezéséről

Donald Trump hétfőn telefonon tárgyal Putyinnal az ukrajnai háború befejezéséről

Tovább olvasok
Elveszett szárazföldön találták meg az eddigi legrégebbi, emberelőd által készített díszítést

Elveszett szárazföldön találták meg az eddigi legrégebbi, emberelőd által készített díszítést

Tovább olvasok
Egyre csak bonyolódik a James Webb által felfedezett galaxisok rejtélye

Egyre csak bonyolódik a James Webb által felfedezett galaxisok rejtélye

Tovább olvasok
Olyan, tiszta energiaforrást találtak a föld alatt, amely 170 ezer évig is elég lehet

Olyan, tiszta energiaforrást találtak a föld alatt, amely 170 ezer évig is elég lehet

Tovább olvasok
Megoldhatták a gízai nagy szfinx rejtélyét?

Megoldhatták a gízai nagy szfinx rejtélyét?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4