Teljesen elrozsdásodott a Titanic roncsa, a kutatók szerint idő kérdése, mikor omlik össze

A Titanic már több mint 112 éve elsüllyedt a kanadai Új-Fundland partjainál, azonban napjainban is rengeteg beszédtémát szolgáltat, kiváltképp mostanság, hogy minden évben meg akarja látogatni néhány milliárdos. A roncs helyszínének új vizsgálata azonban kimutatta, hogy a hajó orrán található korlát mára teljesen elrozsásodott.

A távirányítású tengerelattjárók által a közelmúltban készített képek azt mutatják, hogy a hajó orra fokozatosan erodálódott. A szakértők szerint a fémszerkezet és a gyakori emberi látogatások miatt csak idő kérdése, hogy mikor omlik össze a Titanic. Dr. Rodrigo Pacheco-Ruiz, a Southamptoni Egyetem tengeri régésze a Daily Mailnek elmondta, hogy „a helyzet az, hogy mivel egy ekkora fémtárgyról van szó, nem sokáig lesz ott.”

Összeomolhat a Titanic roncsa

Titanic
Fotó: Wikimedia Commons

A hét elején az RMS Titanic Inc., a hajó mentési jogait birtokló vállalat új képeket és felvételeket tett közzé az elsüllyedt hajóról. A távirányítású járművek által rögzített videók és képek mellbevágó felvételekkel bizonyíják a hajó állapotának gyors romlását. A legszembetűnőbb, hogy az első korlát egy 4,5 méteres szakasza eltűnt a hajó orrából. Később a környező területek 3D-s vizsgálatai kimutatták, hogy a korlát összeomlott, és egyben az óceán fenekére zuhant.

Amikor végre 1985-ben megtalálták a roncsot, megdöbbenve tapasztalták, hogy a nagy hajó első korlátja és orra a körülményekhez képest jó állapotban maradt fenn. De ahogyan az újabbnál újabb expedíciók képei is bizonyítják, a hajó maradványának állapota az elmúlt években gyorsan romlott. Dr. Pacheco-Ruiz elmagyarázta, hogy az Atlanti-óceán északi részének sós, oxigéndús vize különösen rossz hatással van a Titanic fémszerkezetére. Valószínűleg nem mond újat azzal, hogy ha a fém ki van téve ennek a kémiailag aktív környezetnek, akkor az oxidálódni kezd, és vastag vasoxid-pelyheket képez. „Lényegében a korlát anyaga vasoxidrétegeket képez, ami gyengíti a fémet.”

A kíváncsiságunknak is nagy szerepe van benne

Bár az elülső korlát összeomlása elszomorító, ezek a képek egy sokkal nagyobb problémára is utalnak. A Titanic megépítéséhez használt fémlemezek lágyacélból készültek, a szegecsek, amelyekkel azonban össze voltak erősítve, mind kovácsoltvasból készültek. Dr. Pacheco-Ruiz szerint a kovácsoltvas valószínűleg az egyik legrosszabb anyag, ha vízről van szó, mert nagyon gyorsan és könnyen oxidálódik. „A Titanic esetében az a probléma, hogy mivel az egészet kovácsoltvas csavarokkal építették, amint ezek elveszítik integritásukat, a meggyengült acéllemezek elkezdenek süllyedni és összeomlani.

1994 óta az RMS Titanic Inc. birtokolja a roncs kizárólagos mentési jogait, így ők az egyetlen szervezet, amelynek jogilag engedélyezett a tárgyak eltávolítása. A vállalat szerint ezalatt a kilenc különböző expedíció során több ezer darabot távolított el a roncsból. Ezen kívül mintegy 250 ember látogatta már meg a roncsokat, és bár ezek nagy része a Titanic tanulmányozása érdekében indult, a helyszín állandó látogatása csak gyorsította a hajó pusztulását.

Dr. Pacheco-Ruiz szerint „nagyon rombolóan viselkedünk a látogatásaink során, mert nem igazán értjük az ilyen típusú roncsok törékenységét.” Ahogy a tengeralattjárók a roncs körül mozognak, fölösleges nyomást helyeznek az amúgy is törékeny szerkezetre, ahonnan pedig a tárgyakat vesznek fel, még érintkeznek is a hajóronccsal.

Sajnos a szakértők szerint a Titanic elkerülhetetlenül arra van ítélve, hogy valamikor a jövőben összeomoljon. Dr. Pacheco-Ruiz továbbá hozzátette, hogy nagyon nehéz megmondani, mikor fog ez bekövetkezni, de a hajóroncs biztosan nem olyan stabil, mint amilyennek látszik.

Érdemes elolvasni:

Forrás: