• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Vendégszerző Vendégszerző · 2024.10.04.
· Külföld

Hová vándorolnak a Harris- és a Trump-kampányok dollárjai?

Sokat elmond egy elnökválasztás előtt a jelöltről és a mögötte álló pártról, hogy mennyi pénzt és mire fordít a kampánybüdzséből, illetve vajon felismeri-e, milyen úton lehet a leghatékonyabban elnyerni a választók bizalmát.

A Time magazin cikke e témakörnek igyekezett utánajárni a 2024-es amerikai elnökválasztás kapcsán.

Ha tudni akarjuk a televíziós csatornákon vagy a közösségi médián bekúszó választási hirdetésekbe fektetett összegeket, ma már szerencsére számos lehetőségünk van áttekinteni, hogy a választáson induló felek mennyit is fizettek a különféle médiafelületek, hirdetési idők birtoklásáért, vagy éppen a háttérmunka lebonyolításáért.

Fókuszban a fizetett média

Az idei amerikai elnökválasztás kampányköltési jelentéseinek böngészése során igen érdekes adatokra bukkanhatunk. A nyilvánosságra hozott számlákon keresztül láthatjuk, hogy a republikánus Donald Trump kampányában az első 30 legnagyobb kiadás közül 20, míg a demokrata Harris-kampány esetében már 28 kapcsolódik médiavásárláshoz és -gyártáshoz.

Kamala Harris Tim Walz Demokrata párt kampányidőszak

Kamala Harris és Tim Walz 2024. augusztusában. Fotó: Gage Skidmore/Wikimedia

A kampányok leginkább ott és akkor próbálják utolérni a szavazókat, ahol és amikor azok nem számítanak rá: ha éppen a politikai élet helyett figyelemelterelést keresnének vagy szórakozásra vágynának. Legyen szó plakátokról egy bevásárlóközpontban, esetleg YouTube videók előtti, TV műsorok alatti, rádióban, vagy közösségi médiában felbukkanó hirdetésekről. A gyűlések ma már korántsem számítanak annyira, és az ajtókon kopogtató kampányolókról és telefonon jelentkező önkéntesekről is teljes mértékben eltolódott hangsúly.

A verseny természetesen térben és időben is egyre élesedik: a hintaállamokra a sajtóharcok nagyobb hangsúlyt fektetnek, s ahogy haladunk a választás napja felé, egyre intenzívebbé válik a médiaháború. A hivatalos kampányfiókok a hirdetési időt a kötelezően legalacsonyabb elérhető áron foglalhatják le. A következő hat hétben Kamala Harris és csapata – TV-ben és rádióban egyaránt – több mint 330 millió dollárért foglalt le hirdetési időt, míg a Trump-kampány ugyanezt kevesebb, mint 200 millió dollárért tette meg.

Donald Trump J. D. Vance Republikánus párt USA kampányidőszak

Donald Trump és J. D. Vance. Fotó: MTI/AP/Yuki Iwamura

Összehasonlításképpen érdemes megemlíteni az elköltött magyar kampánypénzek mértékét a 2022-es választást megelőző időszakban. A politikai hirdetésekre fordított összeg a Kantar Hungary Kft. számításai szerint összesen 5,4 milliárd forintra, tehát “mindössze” kicsivel kevesebb mint 15 millió dollárra rúgott a január és március közötti időszakban.

A Harris- és Trump-kampány hirdetésre fordított összegének különbségét egyébként a Time cikke részben Harris sikeres adománygyűjtésével és a Biden-kampány által korán lefoglalt hirdetési idővel magyarázza, részben pedig a Trump-kampány részben ügyvédekre költött kasszájával.

A kampány és ami mögötte van

Donald Trump Kamala Harris

Donald Trump és Kamala Harris. Fotó: MTI/EPA/The Washington Post pool/Demetrius Freeman

Mindkét kampányra jellemző tehát, hogy elsősorban a fizetett médiára fókuszál, s hatalmas mennyiségű erőforrást fordít a reklámok kidolgozására, gyártására és sugárzására. Ugyan a kiadások nagyjából 30%-a ide van becsatornázva, nem a hirdetéseken áll vagy bukik minden. A költések 16%-a azokhoz az emberekhez kerül, akik pénzt gyűjtenek ezekre a hirdetésekre, a kampánykassza megmaradt fele pedig felhasználható bérleti díjakra, fizetésekre, kutatásra, logisztikára.

A Time cikke úgy véli, a sajtóharc során nagy hangsúlyt kell kapjon az adminisztráció, az adatgyűjtés és elemzés, hiszen egy kampány valójában csak annyira jó, amennyire az adatok alátámasztják a stratégiáját. Hiszen, ha a kampánycsapat nem biztos abban, hogy milyen milyen célcsoporthoz akar szólni, a szavazókat milyen üzenetekkel tudják megmozgatni, s ezeket milyen platform közvetíti számukra a legsikeresebben, gyakorlatilag elégették a hirdetésekre szánt pénzt.

Érdemes elolvasni:

  • Az USA kálváriája: Világvezetőből szereptévesztésbe?
  • Ha Kamala Harris legyőzi, Trump nem indul több választáson
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Egyesült Államok média pénz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire

  • Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg

  • Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

  • Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

  • Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

  • Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Kapcsolódó cikkek

Szamarkand, Üzbegisztán.
2025.07.02.

Az üzbég-azeri együttműködés fejlesztéséről


Olvasson tovább
irán
2025.07.02.

Irán hadihajókkal készül a Hormuzi-szoros blokádjára, miközben végleg szakított az atomügynökséggel


Olvasson tovább
magyar fiatal bécs ausztria autó
2025.06.28.

Mintegy félszáz autót tört fel Bécsben és környékén egy 14 éves magyar fiú


Olvasson tovább
Pokoli lángok a festői Égei-tengeri szigeten
2025.06.24.

KÉPEK: Vállt vállnak vetve küzdenek a helyiek a pokoli lángok ellen a festői Égei-tengeri szigeten


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire

A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire

Tovább olvasok
Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg

Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg

Tovább olvasok
Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

Tovább olvasok
Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

Tovább olvasok
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Tovább olvasok
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tovább olvasok
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Tovább olvasok
Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Tovább olvasok
Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Tovább olvasok
Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk

Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4