• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Vendégszerző Vendégszerző · 2024.10.04.
· Külföld

Hová vándorolnak a Harris- és a Trump-kampányok dollárjai?

Sokat elmond egy elnökválasztás előtt a jelöltről és a mögötte álló pártról, hogy mennyi pénzt és mire fordít a kampánybüdzséből, illetve vajon felismeri-e, milyen úton lehet a leghatékonyabban elnyerni a választók bizalmát.

A Time magazin cikke e témakörnek igyekezett utánajárni a 2024-es amerikai elnökválasztás kapcsán.

Ha tudni akarjuk a televíziós csatornákon vagy a közösségi médián bekúszó választási hirdetésekbe fektetett összegeket, ma már szerencsére számos lehetőségünk van áttekinteni, hogy a választáson induló felek mennyit is fizettek a különféle médiafelületek, hirdetési idők birtoklásáért, vagy éppen a háttérmunka lebonyolításáért.

Fókuszban a fizetett média

Az idei amerikai elnökválasztás kampányköltési jelentéseinek böngészése során igen érdekes adatokra bukkanhatunk. A nyilvánosságra hozott számlákon keresztül láthatjuk, hogy a republikánus Donald Trump kampányában az első 30 legnagyobb kiadás közül 20, míg a demokrata Harris-kampány esetében már 28 kapcsolódik médiavásárláshoz és -gyártáshoz.

Kamala Harris Tim Walz Demokrata párt kampányidőszak

Kamala Harris és Tim Walz 2024. augusztusában. Fotó: Gage Skidmore/Wikimedia

A kampányok leginkább ott és akkor próbálják utolérni a szavazókat, ahol és amikor azok nem számítanak rá: ha éppen a politikai élet helyett figyelemelterelést keresnének vagy szórakozásra vágynának. Legyen szó plakátokról egy bevásárlóközpontban, esetleg YouTube videók előtti, TV műsorok alatti, rádióban, vagy közösségi médiában felbukkanó hirdetésekről. A gyűlések ma már korántsem számítanak annyira, és az ajtókon kopogtató kampányolókról és telefonon jelentkező önkéntesekről is teljes mértékben eltolódott hangsúly.

A verseny természetesen térben és időben is egyre élesedik: a hintaállamokra a sajtóharcok nagyobb hangsúlyt fektetnek, s ahogy haladunk a választás napja felé, egyre intenzívebbé válik a médiaháború. A hivatalos kampányfiókok a hirdetési időt a kötelezően legalacsonyabb elérhető áron foglalhatják le. A következő hat hétben Kamala Harris és csapata – TV-ben és rádióban egyaránt – több mint 330 millió dollárért foglalt le hirdetési időt, míg a Trump-kampány ugyanezt kevesebb, mint 200 millió dollárért tette meg.

Donald Trump J. D. Vance Republikánus párt USA kampányidőszak

Donald Trump és J. D. Vance. Fotó: MTI/AP/Yuki Iwamura

Összehasonlításképpen érdemes megemlíteni az elköltött magyar kampánypénzek mértékét a 2022-es választást megelőző időszakban. A politikai hirdetésekre fordított összeg a Kantar Hungary Kft. számításai szerint összesen 5,4 milliárd forintra, tehát “mindössze” kicsivel kevesebb mint 15 millió dollárra rúgott a január és március közötti időszakban.

A Harris- és Trump-kampány hirdetésre fordított összegének különbségét egyébként a Time cikke részben Harris sikeres adománygyűjtésével és a Biden-kampány által korán lefoglalt hirdetési idővel magyarázza, részben pedig a Trump-kampány részben ügyvédekre költött kasszájával.

A kampány és ami mögötte van

Donald Trump Kamala Harris

Donald Trump és Kamala Harris. Fotó: MTI/EPA/The Washington Post pool/Demetrius Freeman

Mindkét kampányra jellemző tehát, hogy elsősorban a fizetett médiára fókuszál, s hatalmas mennyiségű erőforrást fordít a reklámok kidolgozására, gyártására és sugárzására. Ugyan a kiadások nagyjából 30%-a ide van becsatornázva, nem a hirdetéseken áll vagy bukik minden. A költések 16%-a azokhoz az emberekhez kerül, akik pénzt gyűjtenek ezekre a hirdetésekre, a kampánykassza megmaradt fele pedig felhasználható bérleti díjakra, fizetésekre, kutatásra, logisztikára.

A Time cikke úgy véli, a sajtóharc során nagy hangsúlyt kell kapjon az adminisztráció, az adatgyűjtés és elemzés, hiszen egy kampány valójában csak annyira jó, amennyire az adatok alátámasztják a stratégiáját. Hiszen, ha a kampánycsapat nem biztos abban, hogy milyen milyen célcsoporthoz akar szólni, a szavazókat milyen üzenetekkel tudják megmozgatni, s ezeket milyen platform közvetíti számukra a legsikeresebben, gyakorlatilag elégették a hirdetésekre szánt pénzt.

Érdemes elolvasni:

  • Az USA kálváriája: Világvezetőből szereptévesztésbe?
  • Ha Kamala Harris legyőzi, Trump nem indul több választáson
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Egyesült Államok média pénz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Egy kozmikus ürességben lebeghet a Föld – Ezért nem jönnek ki a csillagászok számításai?

  • Bevándorlók vagy kivándorlók vannak többen? Így változott Magyarország népmozgása 1995 óta

  • Már a CNN is aggódik: kártevők pusztítják Magyarország legrégebbi könyvtárát – képek

  • Meglepő fordulat a magyar nyelv eredetéről: új DNS-kutatás Szibériába vezeti vissza a gyökereket

  • A neandervölgyi DNS megcáfolhatja Ausztrália benépesedésének elméletét

  • Ijesztő fordulat: a koronavírus újra támad, új variáns ütötte fel a fejét

Kapcsolódó cikkek

Komiza Vis Horvátország Adria
2025.07.13.

Emberi maradványokra és egy tökéletes hajóroncsra bukkantak az Adriai-tengerben


Olvasson tovább
gyerek kéz
2025.07.13.

Borzalmas: egy év alatt 93 gyerek halt bele a könyörtelen beavatási szertartásba


Olvasson tovább
Erdély Transalpina panorámaút
2025.07.12.

Sosem találnád ki, miért kell átépíteni Erdély egyik legcsodálatosabb útját


Olvasson tovább
orosz katonák háború ukrajna ukrán hadifogság Oroszország nato
2025.07.12.

Magyar önkéntes katona vesztette életét Ukrajnában


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Egy kozmikus ürességben lebeghet a Föld – Ezért nem jönnek ki a csillagászok számításai?

Egy kozmikus ürességben lebeghet a Föld – Ezért nem jönnek ki a csillagászok számításai?

Tovább olvasok
Bevándorlók vagy kivándorlók vannak többen? Így változott Magyarország népmozgása 1995 óta

Bevándorlók vagy kivándorlók vannak többen? Így változott Magyarország népmozgása 1995 óta

Tovább olvasok
Már a CNN is aggódik: kártevők pusztítják Magyarország legrégebbi könyvtárát – képek

Már a CNN is aggódik: kártevők pusztítják Magyarország legrégebbi könyvtárát – képek

Tovább olvasok
Meglepő fordulat a magyar nyelv eredetéről: új DNS-kutatás Szibériába vezeti vissza a gyökereket

Meglepő fordulat a magyar nyelv eredetéről: új DNS-kutatás Szibériába vezeti vissza a gyökereket

Tovább olvasok
A neandervölgyi DNS megcáfolhatja Ausztrália benépesedésének elméletét

A neandervölgyi DNS megcáfolhatja Ausztrália benépesedésének elméletét

Tovább olvasok
<strong>Ijesztő fordulat: a koronavírus újra támad, új variáns ütötte fel a fejét</strong>

Ijesztő fordulat: a koronavírus újra támad, új variáns ütötte fel a fejét

Tovább olvasok
Emberi maradványokra és egy tökéletes hajóroncsra bukkantak az Adriai-tengerben

Emberi maradványokra és egy tökéletes hajóroncsra bukkantak az Adriai-tengerben

Tovább olvasok
Sárga autók verik át a turistákat egy népszerű balatoni fesztiválon – vigyázz, nem taxi!

Sárga autók verik át a turistákat egy népszerű balatoni fesztiválon – vigyázz, nem taxi!

Tovább olvasok
Szuperszámítógép az autópályán? Ez a magyar autópályaszakasz már okosabb, mint hinnéd!

Szuperszámítógép az autópályán? Ez a magyar autópályaszakasz már okosabb, mint hinnéd!

Tovább olvasok
Még soha nem élt ennyi külföldi Magyarországon: honnan jönnek és miért épp ide?

Még soha nem élt ennyi külföldi Magyarországon: honnan jönnek és miért épp ide?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4