160 kilométeren keresztül húzta horgonyát a kínai hajó, amely elvágta a kábeleket a Balti-tengeren
A Yi Peng 3 nevű kínai áruszállító hajót több mint egy hete NATO-hadihajók veszik körül, mivel felmerült a gyanú, hogy szándékosan elvágott két kritikus jelentőségű tenger alatti adatkábelt a Balti-tengeren.
A jelenleg is vizsgált incidens a The Wall Street Journal szerint felhívta a figyelmet a tengeri biztonságra, és feszültséget keltett Peking és az EU között. Az európai nyomozók úgy vélik, hogy a Yi Peng 3, egy 225 méter hosszú, orosz műtrágyával megrakott hajó november 15-én indult el az oroszországi Uszt-Luga kikötőjéből, és több mint 160 kilométeren keresztül húzta a horgonyát, és november 17-18-án elvágta a Svédország, Litvánia, Németország és Finnország közötti kábeleket, jelentette a Newsweek.
Nyomoznak a kínai hajó incidense kapcsán
Az egyik vezető nyomozó szerint „rendkívül valószínűtlen, hogy a kapitány nem vette észre, hogy a hajója leengedett horgonnyal halad”. Az illetékes szervek most azt vizsgálják, hogy az orosz hírszerzés befolyásolta-e a kapitányt, és ez az incidens így az európai kritikus infrastruktúra elleni, állítólag Moszkva által szervezett, szélesebb körű támadások részévé válhat. Ami különösen furcsa, hogy a hajó az incidens során kikapcsolta a transzponderét és jelentősen csökkentette a sebességét. Mire a Kattegat-szorosban horgonyt vetett, a dán haditengerészet hajói elfogták. A szakértők szerint a hajó horgonyának és burkolatának sérülése a kábelek elvágásával volt összeegyeztethető.
Svédország és Németország is szabotázs gyanújával indított nyomozást az esetet követően. A dán, német és svéd NATO-hajók most a tankert őrzik, míg a hatóságok tárgyalásokat folytatnak a legénység kihallgatásáról. A nemzetközi tengerjog viszont megakadályozza a hajó NATO-kikötőbe kényszerített áthelyezését.
A Kreml „abszurdnak” minősítette a vádakat, és a 2022-es Északi Áramlat gázvezeték szabotázsával kapcsolatos megalapozatlan állításokhoz hasonlította őket. Közben Mao Ning, a kínai külügyminisztérium szóvivője megerősítette, hogy Peking támogatja a tenger alatti kábelek nemzetközi jog szerinti védelmét.
A közvetett hadviselés új formája?
A Yi Peng 3 az incidensek egyre növekvő listájához csatlakozik, amelyek a nyugati gyanút táplálják Oroszország titkos műveleteivel kapcsolatban. Tavaly a Newnew Polar Bear, egy másik kínai hajó állítólag egy finn gázvezetéket és kábelt szakított el, miközben orosz tengerészeket szállított. A Yi Peng 3 idén márciusig kizárólag kínai vizeken közlekedett, azóta viszont orosz rakományt szállít, és gyakran látogat el orosz kikötőkbe. Benjamin L. Schmitt, a Pennsylvaniai Egyetem munkatársa szerint bár ez a minta nem egyértelmű bizonyíték az orosz érintettségre, de „a vizsgálat kulcsfontosságú része”.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Az idő gyorsabban telik a Holdon – Einstein relativitáselmélete új megközelítésben
Ezért ébredünk fel az ébresztő megszólalása előtt 5 perccel
5 öngyógyító állat
A Fabergé-tojások története
A történelem vizeiben – Veli Bej fürdő legendája
Ez a világ legveszélyesebb gyümölcse: teljesen ártalmatlannak tűnik, miközben halálos mérget rejt magában