• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2024.12.29.
· Kult+Múlt

75 éve indult el az első trolibusz Budapest utcáin

budapest trolibusz 1949

Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr (16549)

A budapesti trolibuszhálózat első járata 75 évvel ezelőtt, 1949. december 21-én indult el, amikor a 70-es trolit a véreskezű szovjet diktátor, Joszif Sztálin 70. születésnapja alkalmából avatták fel. Azóta a troli a főváros közlekedési rendszerének része maradt, hol bővítési tervekkel, hol megszüntetésének ötleteivel találkozva. Ma ismét a hálózat fejlesztése került előtérbe, a modern trolibuszok új lehetőségeivel.

Az első budapesti trolibuszvonal, a 70-es troli, 1949-ben indult, Sztálin születésnapját ünnepelve. Bár már az 1930-as években is járt troli Óbudán, az akkori rendszer csupán egy villamosjárat helyettesítésére szolgált. Az 1949-es kezdeményezés azonban nagyobb célt tűzött ki: egy új közlekedési hálózat kiépítését a villamosok és autóbuszok mellett — írja a PestBuda.

Az 1950-es évek első felében több új vonalat is megnyitottak. 1954-ben a Szovjetunió 70 új trolibuszt szállított Budapestnek, lehetővé téve a hálózat gyors bővítését. Bár felmerült egy trolivonal átvezetése a Lánchídon, ez végül műszaki és esztétikai aggályok miatt nem valósult meg. Tervek születtek egy Csepel és a Népstadion közötti vonal kiépítésére is, de a pénzhiány miatt ez elmaradt.

Kihívások és tervek (1960-1970-es évek)

Az 1960-as években az autóbuszközlekedés került előtérbe, és a trolihálózat bővítése háttérbe szorult. Bár 1961-ben megjelentek az első csuklós trolibuszok, a fejlesztések lassan haladtak. Az évtized végére azonban felmerült a troli teljes megszüntetésének ötlete, amelyet végül az 1973-as olajválság és a környezetvédelmi szempontok megakadályoztak. Az 1970-es években újabb trolibuszok érkeztek, például a szovjet ZIU-9-es típus, valamint a nagy befogadóképességű magyar IKARUS 280-as csuklós trolibusz.

A hálózat hossza 1965-re 34,2 kilométer, 1978-ra pedig már 40 kilométer volt. Tervek születtek Újpest és Buda bekapcsolására a hálózatba, valamint a Zugligetben megszüntetett villamos helyére is trolit javasoltak.

Továbbfejlődés és kísérletek (1980-as évek és napjaink)

Az 1980-as években tovább nőtt a hálózat hossza, amely 1998-ra elérte a 68,7 kilométert. Ebben az időszakban kísérletek folytak a troli és a villamos felsővezetékeinek együttes használatára, ami technológiai újdonságot jelentett volna.

A XXI. században, különösen 2011-ben, felmerült a magánbefektetők bevonásával történő fejlesztés ötlete Budán és a Margit-szigeten, de ezek a tervek nem valósultak meg. Az elmúlt években azonban a modern trolibuszok akkumulátoros technológiája új lehetőségeket teremtett: ezek a járművek már több kilométert is képesek megtenni felsővezeték nélkül, megkönnyítve a hálózat bővítését.

A troli jelene és jövője

A budapesti trolibuszhálózat 75 éves története során számos kihívással és fejlesztési tervvel találkozott. Bár voltak időszakok, amikor a megszüntetés fenyegette, ma a troli ismét a fenntartható közlekedés fontos eszköze. A hálózat további bővítése és modernizálása a város környezetvédelmi céljait is szolgálja, hozzájárulva Budapest élhetőbbé tételéhez.

A troli nemcsak a múlt, hanem a jövő közlekedésének is része, amely a fenntarthatóság és az innováció jegyében tovább fejlődhet a következő évtizedekben.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Feltárták a 2700 éve elhagyott asszír fővárost
A horvátok brutalitása világháborúban még a nácikat is megrémítette

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest tömegközlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Visszamondja legmodernebb gépeit a Wizz Air: Mi áll az XLR-flotta megvágása mögött?

  • Az Európai Bizottság szerint Magyarország versenyképessége a legalacsonyabb az EU-ban

  • Valóban tele van ukrán vendégmunkásokkal Magyarország?

  • A magyar mérnökök által alkotott tűzoltó, amely egy tankból és két sugárhajtóműből áll

  • „Magyarok, takarodjatok!” – Felgyújtottak egy görögkatolikus templomot Kárpátalján

  • Angol nyelvű szolgáltatások Magyarországon: új platform segíti a külföldi ügyfelek elérését

Kapcsolódó cikkek

Big Wind tűzoltó magyar mérnökök kuvait öbölháború
2025.07.17.

A magyar mérnökök által alkotott tűzoltó, amely egy tankból és két sugárhajtóműből áll


Olvasson tovább
Kőkorszak ősemberek vadkan lakoma közösség
2025.07.17.

Mit vittek magukkal a vendégek egy kőkorszaki lakomára? 11000 éves leletekből rekonstruálták az eseményt


Olvasson tovább
Nílus sziklarajz Egyiptom fáraó
2025.07.16.

A sziklarajz az első fáraót ábrázolja, akit eddig nem ismertünk?


Olvasson tovább
Történelem leghosszabb háborúja rekonkviszta
2025.07.15.

A történelem leghosszabb háborúja 781 évig húzódott


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Visszamondja legmodernebb gépeit a Wizz Air: Mi áll az XLR-flotta megvágása mögött?

Visszamondja legmodernebb gépeit a Wizz Air: Mi áll az XLR-flotta megvágása mögött?

Tovább olvasok
Az Európai Bizottság szerint Magyarország versenyképessége a legalacsonyabb az EU-ban

Az Európai Bizottság szerint Magyarország versenyképessége a legalacsonyabb az EU-ban

Tovább olvasok
Valóban tele van ukrán vendégmunkásokkal Magyarország?

Valóban tele van ukrán vendégmunkásokkal Magyarország?

Tovább olvasok
A magyar mérnökök által alkotott tűzoltó, amely egy tankból és két sugárhajtóműből áll

A magyar mérnökök által alkotott tűzoltó, amely egy tankból és két sugárhajtóműből áll

Tovább olvasok
„Magyarok, takarodjatok!” – Felgyújtottak egy görögkatolikus templomot Kárpátalján

„Magyarok, takarodjatok!” – Felgyújtottak egy görögkatolikus templomot Kárpátalján

Tovább olvasok
Angol nyelvű szolgáltatások Magyarországon: új platform segíti a külföldi ügyfelek elérését

Angol nyelvű szolgáltatások Magyarországon: új platform segíti a külföldi ügyfelek elérését

Tovább olvasok
Leégett a Tomorrowland nagyszínpada, mi lesz így a fesztivállal?

Leégett a Tomorrowland nagyszínpada, mi lesz így a fesztivállal?

Tovább olvasok
“A körmötök alatt lévő föld is román”: Magyargyalázás és botrányos körülmények a Csíkszereda hétfői meccsén

“A körmötök alatt lévő föld is román”: Magyargyalázás és botrányos körülmények a Csíkszereda hétfői meccsén

Tovább olvasok
Tévhit, hogy a magyar nem evett lóhúst? Ezt mondják a régészek

Tévhit, hogy a magyar nem evett lóhúst? Ezt mondják a régészek

Tovább olvasok
Mit vittek magukkal a vendégek egy kőkorszaki lakomára? 11000 éves leletekből rekonstruálták az eseményt

Mit vittek magukkal a vendégek egy kőkorszaki lakomára? 11000 éves leletekből rekonstruálták az eseményt

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4