• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2024.12.29.
· Kult+Múlt

75 éve indult el az első trolibusz Budapest utcáin

budapest trolibusz 1949

Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr (16549)

A budapesti trolibuszhálózat első járata 75 évvel ezelőtt, 1949. december 21-én indult el, amikor a 70-es trolit a véreskezű szovjet diktátor, Joszif Sztálin 70. születésnapja alkalmából avatták fel. Azóta a troli a főváros közlekedési rendszerének része maradt, hol bővítési tervekkel, hol megszüntetésének ötleteivel találkozva. Ma ismét a hálózat fejlesztése került előtérbe, a modern trolibuszok új lehetőségeivel.

Az első budapesti trolibuszvonal, a 70-es troli, 1949-ben indult, Sztálin születésnapját ünnepelve. Bár már az 1930-as években is járt troli Óbudán, az akkori rendszer csupán egy villamosjárat helyettesítésére szolgált. Az 1949-es kezdeményezés azonban nagyobb célt tűzött ki: egy új közlekedési hálózat kiépítését a villamosok és autóbuszok mellett — írja a PestBuda.

Az 1950-es évek első felében több új vonalat is megnyitottak. 1954-ben a Szovjetunió 70 új trolibuszt szállított Budapestnek, lehetővé téve a hálózat gyors bővítését. Bár felmerült egy trolivonal átvezetése a Lánchídon, ez végül műszaki és esztétikai aggályok miatt nem valósult meg. Tervek születtek egy Csepel és a Népstadion közötti vonal kiépítésére is, de a pénzhiány miatt ez elmaradt.

Kihívások és tervek (1960-1970-es évek)

Az 1960-as években az autóbuszközlekedés került előtérbe, és a trolihálózat bővítése háttérbe szorult. Bár 1961-ben megjelentek az első csuklós trolibuszok, a fejlesztések lassan haladtak. Az évtized végére azonban felmerült a troli teljes megszüntetésének ötlete, amelyet végül az 1973-as olajválság és a környezetvédelmi szempontok megakadályoztak. Az 1970-es években újabb trolibuszok érkeztek, például a szovjet ZIU-9-es típus, valamint a nagy befogadóképességű magyar IKARUS 280-as csuklós trolibusz.

A hálózat hossza 1965-re 34,2 kilométer, 1978-ra pedig már 40 kilométer volt. Tervek születtek Újpest és Buda bekapcsolására a hálózatba, valamint a Zugligetben megszüntetett villamos helyére is trolit javasoltak.

Továbbfejlődés és kísérletek (1980-as évek és napjaink)

Az 1980-as években tovább nőtt a hálózat hossza, amely 1998-ra elérte a 68,7 kilométert. Ebben az időszakban kísérletek folytak a troli és a villamos felsővezetékeinek együttes használatára, ami technológiai újdonságot jelentett volna.

A XXI. században, különösen 2011-ben, felmerült a magánbefektetők bevonásával történő fejlesztés ötlete Budán és a Margit-szigeten, de ezek a tervek nem valósultak meg. Az elmúlt években azonban a modern trolibuszok akkumulátoros technológiája új lehetőségeket teremtett: ezek a járművek már több kilométert is képesek megtenni felsővezeték nélkül, megkönnyítve a hálózat bővítését.

A troli jelene és jövője

A budapesti trolibuszhálózat 75 éves története során számos kihívással és fejlesztési tervvel találkozott. Bár voltak időszakok, amikor a megszüntetés fenyegette, ma a troli ismét a fenntartható közlekedés fontos eszköze. A hálózat további bővítése és modernizálása a város környezetvédelmi céljait is szolgálja, hozzájárulva Budapest élhetőbbé tételéhez.

A troli nemcsak a múlt, hanem a jövő közlekedésének is része, amely a fenntarthatóság és az innováció jegyében tovább fejlődhet a következő évtizedekben.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Feltárták a 2700 éve elhagyott asszír fővárost
A horvátok brutalitása világháborúban még a nácikat is megrémítette

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest tömegközlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • TOP30: a legjobb vidéki étteremlista 2025-ben

  • Tartsd magadnál a diákigazolványod! Így spórolhatsz a nyáron akár tízezreket

  • Olcsóbb jegy, több élmény? Megérkezett a Sziget fesztivál legnagyobb újítása

  • Végre megszűnhet a reptéri macera a folyadékokkal: de vajon mikor lép a Liszt Ferenc reptér?

  • Kilőttek az árak az Adriai-tengernél, újra a Balaton a kedvenc úti célunk

  • Egy másik erdélyi helyszínen is bekövetkezhet a parajdi sóbányáéhoz hasonló tragédia

Kapcsolódó cikkek

A Parlament országgyűlés
2025.07.11.

Így tervezték a Parlamentet a reformkorban, mikor az országgyűlés Pestre költözött


Olvasson tovább
Római legionáriusok katonák fieztség zsold ezüst denarius
2025.07.09.

Fizetés az ókorban: Mennyit keresett egy római legionárius?


Olvasson tovább
kínzás
2025.07.08.

Ez az őrült kínzási módszer látszólag ártalmatlan, mégis tönkreteszi az elmét


Olvasson tovább
egyiptomi múmia civilizáció
2025.07.05.

Elképesztő felfedezés: ősi civilizációval lehet kapcsolatban az 5000 éves férfi!


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
TOP30: a legjobb vidéki étteremlista 2025-ben

TOP30: a legjobb vidéki étteremlista 2025-ben

Tovább olvasok
Tartsd magadnál a diákigazolványod! Így spórolhatsz a nyáron akár tízezreket

Tartsd magadnál a diákigazolványod! Így spórolhatsz a nyáron akár tízezreket

Tovább olvasok
Olcsóbb jegy, több élmény? Megérkezett a Sziget fesztivál legnagyobb újítása

Olcsóbb jegy, több élmény? Megérkezett a Sziget fesztivál legnagyobb újítása

Tovább olvasok
Végre megszűnhet a reptéri macera a folyadékokkal: de vajon mikor lép a Liszt Ferenc reptér?

Végre megszűnhet a reptéri macera a folyadékokkal: de vajon mikor lép a Liszt Ferenc reptér?

Tovább olvasok
Kilőttek az árak az Adriai-tengernél, újra a Balaton a kedvenc úti célunk

Kilőttek az árak az Adriai-tengernél, újra a Balaton a kedvenc úti célunk

Tovább olvasok
Egy másik erdélyi helyszínen is bekövetkezhet a parajdi sóbányáéhoz hasonló tragédia

Egy másik erdélyi helyszínen is bekövetkezhet a parajdi sóbányáéhoz hasonló tragédia

Tovább olvasok
Jótékony céljra fordította a Mátyás-kútba dobott érméket a Várkapitányság

Jótékony céljra fordította a Mátyás-kútba dobott érméket a Várkapitányság

Tovább olvasok
Forradalom a repülőtereken? Hamarosan elég lehet a telefonunk is a becsekkoláshoz!

Forradalom a repülőtereken? Hamarosan elég lehet a telefonunk is a becsekkoláshoz!

Tovább olvasok
Tele lesz pótlóbuszokkal Budapest: Több villamos és egy HÉV sem fog közlekedni

Tele lesz pótlóbuszokkal Budapest: Több villamos és egy HÉV sem fog közlekedni

Tovább olvasok
Így tervezték a Parlamentet a reformkorban, mikor az országgyűlés Pestre költözött

Így tervezték a Parlamentet a reformkorban, mikor az országgyűlés Pestre költözött

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4